یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

دکتر سعید رضا عاملی* نگاه جهانگرایانه، داعیه دسترسی و تسلط بر جهان، رقابت ذهنیت‌ها با عینیت‌ها، تخیل‌ها با واقعیت‌ها

و تلاش برای افزایش ضریب توان انسان با ایجاد تکثرهای موازی، منشأ ظهور جهان جدیدی در پرتو رسانه‌های جدید شد که موسوم به جهان دوم و یا جهان مجازی است.

در این روند جدید، جهان رسانه و رسانه جهان شد و ما را به دوره‌ای رهنمون ساخت که با دو فضایی شدن جهان و دو جهانی شدن زندگی در مکان و فضا مواجه شدیم و عصر جدیدی از رسانه‌های جدید ظهور پیدا کرد که قلمرو مطالعات رسانه‌ای را به همه جهان توسعه داد.

مطالعات مرتبط با این دو جهان با رویکرد ارتباطی، رسانه‌ای، زبان شناسی و معنا شناسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تولید محتوای مرتبط به این دو جهان پیوند خورده، مهم‌ترین ورودگاه به درک جهان جدید است که نیازمند مرکزیت‌های علمی در جهت انعکاس و نمایش این معنا و معانی جدید است.

مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری با دو تاکید تحقیقات و مطالعات جایگاه وزینی را در تحقیقات الکترونیک رسانه‌ای و انعکاس اینگونه مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در حوزه رسانه‌های جدید به‌خود اختصاص داده است.

مطالب این وبگاه هم در سطح توجه به‌نظریه‌ها و هم در سطح توجه به روش تحقیق رسانه و هم در قلمروهای مرتبط با رسانه، جامعه، دین و ارتباطات منظر بالنده‌ای از تولیدات محققان ایرانی را به نمایش گذاشته است که می‌تواند نقش مهمی در جهت شکل دهی به «مای علمی و حرفه‌ای رسانه‌ای ایرانی» ایفا کند.

* رئیس دانشکده مطالعات جهان

کد خبر 70766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز