سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

سهیل غفاری: نخستین نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات موسوم به آیتکس کیش(ITEX 2009) در حالی در روزهای 11 تا 15 بهمن ماه جاری برگزار شد

 که بنابر ارزیابی‌های کارشناسان، این نمایشگاه به هیچ وجه حتی به نزدیکی هدف اصلی آن‌که رقابت با نمایشگاه منطقه‌ای جیتکس دوبی بود نرسید و با توجه به ضعف‌های مشهود آن می‌توان این نمایشگاه را رقیب تمرینی جیتکس به شمار آورد.

به گزارش همشهری، در این نمایشگاه که از ماه‌ها پیش تبلیغات آن در سطحی گسترده منتشر شده بود، حدود 75 شرکت داخلی و نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی تازه‌ترین محصولات خود را در عرصه سخت افزار و نرم افزار به نمایش گذاشتند.

با  وجود این  و  علی‌رغم صرف بودجه‌ای نزدیک به 10 میلیارد ریال برای برپایی این نمایشگاه، ضعف‌های مشهودی در آن به چشم می‌خورد، مانند: بی‌نظمی در برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه، حضور نداشتن مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم، وجود غرفه‌های خالی، حضور شرکت‌ها در بخش‌های محدود( با وجود اینکه بخش‌های مختلف از جمله دولت الکترونیکی، صنایع مخابرات، اینترنت، تلفن همراه، رایانه، نرم‌افزار و سخت‌افزار برای این نمایشگاه اعلام شده بود)، آنتن‌دهی نامناسب تلفن همراه و معمولی بودن تعداد بازدیدکنندگان.

جیتکس اشباع شده

ابوالفضل محمد خانی دبیر نمایشگاه آیتکس در گفت‌وگو با همشهری گفت: تلاش کردیم آخرین دستاوردهای کشور در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به نمایش در بیاوریم و توجه شرکت‌های سرمایه‌گذار در منطقه خلیج فارس را به موقعیت ایران و به‌خصوص کیش جلب کنیم.  برگزار‌کننده این نمایشگاه بخش خصوصی بوده،  بنابراین سعی کرده‌ایم به خواسته‌های مخاطبان توجه کنیم.

وی افزود: متأسفانه بخش دولتی حضور مؤثری در این نمایشگاه نداشت وچنان که انتظار می‌رفت در این نمایشگاه حضور نیافت، شاید یکی از علت‌هایش مقارن شدن با دهه فجر باشد که حجم برنامه‌های دولتی زیاد بوده است ولی به هر حال وزارت ICT، صدا و سیما، بانک‌ها، مؤسسات و شرکت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، ایران خودرو، منطقه آزاد کیش و نشریات تخصصی ‌ای تی و نمایندگان شرکت‌هایی از آلمان، ژاپن، کره جنوبی، چین، تایوان، امارات، ترکیه، مالزی و کشورهای حاشیه خلیج فارس در این نمایشگاه حضور داشتند.

وی با انتقاد از تعدد نمایشگاه های‌ آی تی در کشور و نبود یک تقویم مشخص در این باره بیان کرد: باید اجماعی درخصوص این نوع نمایشگاه‌ها در کشور وجود داشته باشد تا تمام توان آی تی  کشور در معرض دید ناظران داخلی و خارجی قرار گیرد.

وی درخصوص مقایسه آیتکس و جیتکس اظهار داشت: نمایشگاه جیتکس دوبی از قدمت برخوردار و برند شناخته شده‌ای است، ولی جیتکس در حوزه خلیج فارس اشباع شده و با توجه به بحران اقتصادی دنیا، اروپایی‌ها به‌دنبال بازار بکری مانند ایران هستند،  بنابراین امید می‌رود با رفع تحریم‌ها به‌تدریج حضور این شرکت‌ها در بازار ‌آی تی ایران قوی‌تر شود.

وی همچنین درخصوص بروز مشکلاتی برای بازدید‌کنندگان و میهمانان تهرانی این نمایشگاه عنوان کرد: صنعت نمایشگاهی در کیش، دچار برخی بحران‌های مقطعی است؛ از جمله آژانس‌هایی که پروازها را چارتر می‌کنند، در برخی مواقع بازدید‌کنندگان دچار مشکل می‌شوند ولی به هر حال نمایشگاه نخست آزمون و خطایش زیاد است و دیکته ننوشته غلط ندارد.

IPTV‌ در کیش

مهندس امیر فریدفر معاون طرح، برنامه و  آی تی سازمان منطقه آزاد کیش در نشست خبری که در حاشیه نخستین جشنواره و همایش آیتکس برگزار شد، اظهارداشت: سیستم انتقال تلویزیون از طریق دیتا به‌زودی در جزیره کیش راه‌اندازی می‌شود.وی ادامه داد: ضریب نفوذ 62 درصدی تلفن همراه و وجود 60 کیلومتر فیبرنوری در جزیره کیش مرهون زحمات وزیران قبلی بوده است.

مهندس فرید فر افزود: امیدواریم دومین نمایشگاه با حمایت وزارت ICT و نهاد ریاست‌جمهوری پررنگ‌تر شود. وی عدم‌حضور شرکت‌های دولتی را در آیتکس، سبب کمرنگ شدن حضور شرکت‌های خصوصی دانست و ابراز کرد‌: در آینده تیم قوی تری برای جذب شرکت‌های خصوصی تشکیل خواهیم داد؛

چرا که نمایشگاه آیتکس برای رسیدن به اهداف خود به اهرم‌های قوی تری نیاز دارد. در همین راستا نمایشگاه دوم آیتکس را در مدت زمان کوتاه‌تری برگزار خواهیم کرد.

مهندس داوود مددی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم در این مراسم حمایت این سازمان را از سرمایه‌گذاری در حوزه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام کرد و در ادامه به نمایشگاه جیتکس دوبی اشاره و خاطر نشان کرد: نخستین نمایشگاه جیتکس دوبی در فضایی حدود 400 متر مربع برگزار شد در حالی که نخستین نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات کیش در فضایی بالغ بر10 هزار متر مربع و با حضور بیش از 75 شرکت داخلی و خارجی کارش را آغاز کرده است.

کد خبر 74586

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز