شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
۱ نفر

حجامت، یکی از روش‌های درمان سنتی است که قدمت آن به بیش از ۵هزار سال پیش برمی‌گردد و امروزه با وجود گسترش طب نوین، هنوز هم برخی‌ها برای رهایی از درد کمر، فشارخون بالا، میگرن، مشکلات پوستی و حتی سرماخوردگی‌ با این شیوه درمان می‌شوند.

حجامت

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: برای حجامت باید سراغ افراد کاردان رفت و حتماً لازم است از وسایل بهداشتی و کاملاً استریل استفاده کرد. با این وجود، تهرانی‌ها در قدیم به این موضوع توجه چندانی نمی‌کردند و در کنار استفاده از تجهیزات غیربهداشتی، روش‌های متفاوت و عجیبی هم برای حجامت داشتند. به‌عنوان نمونه، قدیم‌ها از شاخ گاو برای حجامت مردم استفاده می‌شد که نمونه آن را در این تصویر می‌بینید.

حجامت با شاخ گاو در تهران قدیم!

این عکس را «آلفرد هینک» عکاس و شرق‌شناس سال۱۲۹۹ در سفر به کشورمان تهیه کرده، اما مکان آن مشخص نیست. این درحالی است که در دوران پهلوی، به‌شدت با انجام حجامت مخالفت می‌شد و حتی آن را ممنوع کردند تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب، این روش درمانی که ریشه در طب اسلامی دارد، رواج پیدا کرد.

در حجامت با شاخ گاو که در تهران قدیم انجام می‌شد و اکنون منسوخ شده، با آتش‌زدن تکه‌ای پنبه که با الکل مرطوب شده بود، اکسیژن موجود در شاخ گاو را خالی می‌کردند و سپس آن را به محل‌هایی از بدن از جمله پشت یا گردن می‌چسباندند تا خون فاسد داخل جسم بیمار را یکجا جمع و خارج کنند.

گفته می‌شود شاخ گاو نسبت به شیشه که اکنون متداول است، حرارت داخل خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کرد و کارکرد آن در ایجاد آرامش و شل شدن عضلات منقبض شده بهتر بود.

کد خبر 743225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha