همشهری آنلاین: برترین کتاب‌های کودک و نوجوان طی آیینی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی و از پدیدآورندگان آن تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، این آیین عصر روز 13 آبان برگزار شد و طی آن از برترین خالقان و پدیدآورندگان کتاب‌های کودک و نوجوان طی سال‌های 1383 و 1384 تقدیر به عمل آمد.

آثار برگزیده دوازدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان از میان 3530 کتاب توسط گروه‌های داوری در 7 بخش علمی، آموزشی، ترجمه، دینی، داستان‌های تألیفی، شعر، تصویرگری و پیامبر اعظم(ص) انتخاب شده است.

بر این اساس در بخش کتاب‌های دینی مجموعه سه جلدی «از شما به سوی شما، برای شما»،‌ «انسان‌ها پای ترازو بایستند» و «مژده‌ای در کوهستان» نوشته سعید روح‌افزا از انتشارات کانون شایسته دریافت لوح زرین و پنج سکه بهار آزادی شناخته شد.

در بخش ترجمه نوجوان نیز از کتاب‌های «موش کوچولو» با ترجمه حسین ابراهیمی‌الوند از انتشارات افق و کتاب «آن روی حقیقت» ترجمه ملیحه محمدی از انتشارات چشمه و در بخش کودک، کتاب «دیگچه و ملاقه» ترجمه سیامک گلشیری از انتشارات کانون هر یک با اهدا دیپلم افتخار و سه سکه بهار آزادی تقدیر شد.

داوران بخش تصویرگری از خانم نازلی تحویلی تصویرگر کتاب «پسری که بلد بود بشمارد» در بخش کودک و فاطمه رادپور تصویرگر کتاب «کلاس بهار» منتشر شده توسط کانون به عنوان برگزیدگان این بخش نام برده و آنها را شایسته دریافت دیپلم افتخار و سه سکه بهار آزادی شناختند.

در بخش خردسال هم کتاب «خانه‌‌ها جور وا جورند» با تصویرگری عطیه سهرابی از انتشارات پیدایش از نظر تصویرگری و طراحی روی جلد و در بخش گرافیک و کتاب‌سازی کتاب «راز آن درخت» از حسین فیلی‌زاده از انتشارات افق به دریافت دیپلم افتخار و سه سکه بهار آزادی شدند.

در این بخش هیأت داوران یک لوح تقدیر را به انتشارات هگمتان و ویدا به دلیل شروع یک کار تازه در بخش تصویرگری به خاطر مجموعه کتاب‌های «قصه شب» اهدا کرد و هیچ کتابی را برنده لوح زرین نشناخت و تنها از تصویرگران چهار کتاب «زندگی یک لبخند» به تصویرگری رضا هدایت، «کاش حرفی بزنی» به طراحی و گرافیک کورش پارسانژاد از انتشارات کانون، «فیل در خانه تاریک» به تصویرگری حسین فیلی‌زاده از انتشارات افق و شهرزاد به تصویرگری فرشید شفیعی تقدیر کرد.

گروه داوری بخش شعر کتاب «آی زنگوله آی زنگوله» و «سایه‌های مهربان» افسانه شعبان‌نژاد را که توسط دو انتشارات به‌نشر و محراب‌قلم منتشر شده است به صورت مشترک شایسته دریافت دیپلم افتخار به همراه سه سکه بهار آزادی در بخش خردسال و نوجوان شناخت.
    
کتاب‌های شعر «کاش حرفی بزنی» و «بازی با انگشت‌ها» مصطفی رحماندوست از انتشارات کانون در بخش کودک و خردسال هم به صورت مشترک برنده دیپلم افتخار و سه سکه بهار آزادی شناخته شد.

همچنین در بخش شعر کتاب‌های «زمین ما، دل ما» سروده اسدا... شعبانی از انتشارات کانون و «چای با طعم خدا» سروده عرفان نظرآهاری از انتشارات افق لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی دریافت کردند.

این گزارش می‌افزاید: در بخش علمی آموزشی دیپلم افتخار و سه سکه بهار آزادی به صورت جداگانه در اختیار انتشارات تولد به خاطر چاپ کتاب «شگفتی‌های بدن انسان» به دلیل طراحی و تولید ویژه کتاب و ایجاد جذابیت در میان مفاهیم علمی و پرناز عسگری مؤلف کتاب فرهنگ فارسی کودک از انتشارات محراب قلم اختصاص یافت.

داوران بخش داستان‌های تألیفی با انتشار بیانیه‌ای هشدارآمیز از افت چشمگیر انتشار کتاب‌های داستانی برای کودکان و نوجوانان ادامه این روند را که موجب سرخوردگی و دلزدگی مخاطبان از آثار نویسندگان ایرانی شده و موجب شکست ادبیات دانسته و توجه بیشتر نویسندگان را به جدی انگاشتن تألیف این گونه از کتاب‌ها جلب کرده‌اند.

این گروه هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه نشناختند و به ذکر نام چند کتاب بسنده کرده‌اند و تنها یک لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی را برای ارج‌گذاری به تلا‌ش‌های ارزشمند دکتر مرتضی خسرونژاد برای تألیف مجموعه ده جلدی داستان‌های آموزشی از انتشارات به‌نشر اهدا کردند.

بخش ویژه پیامبر اعظم(ص) بخش تازه‌ای بود که امسال به دلیل نام‌گذاری سال به نام مبارک آخرین فرستاده خدا به بخش‌های داوری جشنواره اضافه شد.

در بخش پیامبر برای ترجمه، کتاب محمد(ص) نوشته ثانی‌اثنین خان به ترجمه امیر صالحی طالقانی از انتشارات قدیانی دیپلم افتخار و سه سکه بهار آزادی، در بخش تألیف به صورت مشترک دیپلم افتخار و دو سکه بهار آزادی به کتاب‌های «یک آسمان سلام» افسانه شعبان‌نژاد از انتشارات محراب قلم و «راهی که می‌ماند» نوشته سیدمهدی شجاعی از انتشارات کانون اهدا شد.

در همین بخش شکوه قاسم‌نیا نویسنده کتاب «قصه‌ای به شیرینی عسل» از انتشارات سروش موفق شد لوح زرین و پنج سکه بهار آزادی جشنواره دوازدهم کتاب کودک و نوجوان را از آن خود سازد.

هیأت داوران هفت بخش جشنواره کتاب امسال هیچ کتابی را شایسته دریافت جایزه بزرگ خود (مداد پرنده) نشناختند و هیچ ناشری را نیز به عنوان ناشر نمونه معرفی نکردند.

دوازدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان تا روز 16 آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری واقع در خیابان حجاب به کار خود ادامه خواهد داد.

کد خبر 7410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز