اقدام اتحادیه اروپا در خارج کردن نام منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی، واکنش نمایندگان مجلس به‌ویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس را برانگیخت

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در حالی در نشست خود رأی به خروج گروهک منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی دادند که این گروهک از سال ۲۰۰۲میلادی به پیشنهاد انگلیس در لیست سیاه تروریستی اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

نمایندگان مجلس اقدام اخیر اتحادیه اروپا را اقدام مغرضانه و با هدف بهره برداری سیاسی از گروهک تروریستی منافقین می‌دانند.مجلس قرار است طرحی دوفوریتی را به بررسی بگذارد که به‌موجب آن دولت ملزم می‌شود اسناد مربوط به جنایت‌های منافقین و کسانی را که دستشان به خون مردم و مسئولان ایرانی آلوده است  به محاکم بین‌المللی ارائه دهد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا همیشه در عمل به شعار مبارزه با تروریسم منافع خود را در نظر می‌گیرند، گفت: این کشورها تا جایی که منافع‌شان ایجاب می‌کند، شعار مبارزه با تروریسم‌شان گوش فلک را کر می‌کند اما اگر ببینند منافع‌شان خدشه دار می‌شود، خود حامی گروهک‌های تروریستی می‌شوند.

محمد کوثری اظهار داشت: یکی از تناقض گویی‌های اتحادیه اروپا در همین اقدام اخیرشان نمود پیدا می‌کند. آنها در برهه‌ای تصمیم گرفتند نام منافقین را در لیست سیاه قرار دهند ولی امروز با حساب کتابشان به این نتیجه رسیده‌اند که برای حفظ منافع‌شان و برای بهره‌برداری سیاسی از منافقین باید نام آنها را از لیست سیاه خارج کنند.

وی ادامه داد: شناسنامه و جنایات گروه منافقین برای همه روشن است و ما با ارائه اسناد و مدارک به دادگاه‌های بین‌المللی از این اقدام اتحادیه اروپا شکایت خواهیم کرد.  نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: اگر زمانی اروپا از این گروهک تروریستی در قالب نظامی
 بهره می‌گرفت امروز قصد دارد منافقین را از قالب نظامی خارج کرده و از آن به‌عنوان یک اپوزیسیون سیاسی علیه ایران سوءاستفاده کند.

قالب سیاسی

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: منافقین با خروج از فهرست گروه‌های تروریستی قالب خودشان را می‌گیرند به این معنا که آنها وقتی فضا نظامی باشد، نظامی می‌شوند و هر زمان که فضا سیاسی باشد، قالب سیاسی می‌گیرند و این هدف اصلی اتحادیه اروپا در خارج کردن نام منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی است.

نماینده مردم بروجرد توضیح داد: با روی کار آمدن دولت اوباما، آمریکا از قالب نظامی خارج شده و قالب سیاسی می‌گیرد؛  بنابراین اروپا هم از استراتژی قبلی خود علیه ایران عقب‌شینی کرده  و با تصمیم‌هایی مثل تصمیم اخیرش، تمایل به فشارهای سیاسی علیه ایران پیدا می‌کند.

عمل سیاسی مغرضانه

محمود احمدی بی‌غش، نماینده مردم شازند، اقدام اتحادیه اروپا را یک عمل سیاسی مغرضانه نامید و اظهار داشت: کشورهای اروپایی و آمریکا که خودشان را قدرت می‌دانند، از ابتدای انقلاب با جمهوری اسلامی سر ناسازگاری داشته و افتخار ایران هم این است که این کشورها در جبهه مخالف ما بودند. 

وی خاطرنشان کرد: اروپا و آمریکا قصد دارند یونیفورم نظامی منافقین را تبدیل به یونیفورم سیاسی کنند و از آنها بهره ببرند.

وی  افزود: ما منافقین را ضعیف‌تر و خوارتر از این فرض می‌کنیم که بتوانند اقدامی علیه ایران بکنند. آنها تمامی وجود خودشان را در عملیات مرصاد نشان دادند و دیدیم که در مقابله با توانایی‌های ما چیزی برای عرضه ندارند. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: نسل‌های جمهوری اسلامی ایران جنایات منافقین را فراموش نخواهد کرد و حامیان منافقین را هم در جرگه جنایت کاران فرض می‌کند.

اروپایی‌ها با این کارشان خود را در جرگه شریکان منافقین قرار دادند. نماینده مردم شازند گفت: منافقین خود ادعا دارند که ده‌ها هزار نفر از فرزندان این مرز و بوم را به شهادت رسانده اند، پس چگونه می‌شود آنها که زمانی، نام منافقین را در لیست سیاه تروریست‌ها قرار دادند، امروز رای به خروج نامشان از این فهرست می‌دهند؟

فضایی برای منافقین

حسین سبحانی‌نیا، نایب‌رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی نیز درباره اقدام اخیر اروپائیان توضیح داد: بعد از اینکه دولت عراق قرارگاه اشرف را از آمریکا تحویل گرفت و قصد خارج کردن منافقین از عراق را کرد، اتحادیه اروپا نیز بحث خروج نام منافقین از فهرست تروریستی را در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: اروپائیان با این اقدام فضای جدیدی را برای فعالیت در اختیار منافقین قرار دادند تا هر گاه نیاز داشتند از این ابزار علیه جمهوری اسلامی ایران بهره‌جویی کنند. 

سبحانی نیا گفت: اروپا باید توجه داشته باشد که روابطی با ایران دارد و از محل این روابط منافعی عایدش می‌شود، بی‌توجهی به منافع ملی ایران باعث خواهد شد که جمهوری اسلامی در روابط تجاری خود با اروپا بازنگری جدی صورت دهد.

نماینده مردم نیشابور افزود: این اقدام اروپا مغایر با سیاست‌های اعلامی آنها و مسئله مبارزه با تروریسم است. آنها خوب می‌دانند که منافقین 15 تا 20 هزار نفر از فرزندان ایران  را به شهادت رسانده‌اند پس چه می‌شود که امروز اروپا تصمیم می‌گیرد پرونده این جنایتکاران را پاکسازی‌ کنند.

تثبیت قواعد استاندارد دوگانه

نماینده مردم نهاوند نیز بازی جدید اروپا را دارای جنبه‌های گوناگون فرض کرد و با تاکید بر اینکه تروریست بودن منافقین برای اروپائیان پوشیده نیست تاکید کرد: اروپا با این اقدام، در اتخاذ سیاست‌های ضد‌ایرانی از آمریکا پیشی گرفته است و این مسئله لطمه‌ای جدی به روابط ایران و اروپا وارد خواهد کرد.

مهدی سنایی گفت: در تمامی سال‌هایی که اروپا پشت سر آمریکا حرکت کرده است، با روی کار آمدن دولت اوباما در ایالات متحده، اروپائیان تصمیم می‌گیرند در انجام اقدامات ضد‌ایرانی، از ارباب خودشان پیش بیفتند.

وی افزود: این حرکت اروپا چیزی نیست مگر تثبیت قواعد استاندارد دوگانه. اتحادیه اروپا و آمریکا تا پیش از این با استفاده از تعابیر زیبایی مثل مبارزه با تروریسم، حقوق بشر و...داعیه صلح و امنیت داشتند اما حالا با خارج کردن نام منافقین از فهرست گروهک‌های تروریستی، نشان می‌دهند که در عمل ذره‌ای به آن تعابیر زیبا اعتقاد ندارند.

سنایی توضیح داد: استنباط می‌شود فشار هسته‌ای به ایران جواب نداده و با روی کار آمدن اوباما و با توجه به ذائقه دمکرات‌ها، اروپائیان و آمریکا قصد دارند تمرکز فشار خود را روی مسئله حقوق بشر قرار دهند.

نماینده مردم نهاوند اقدام اخیر اروپا را مرتبط با تصمیم عراق برای تخلیه پادگان اشرف دانست و خاطرنشان کرد: اگر منافقین از عراق اخراج شوند و نامشان همچنان در فهرست گروه‌های تروریستی باشد، نمی‌توانند در کشورهای اروپایی فعالیت کنند، پس اقدام جدید اتحادیه اروپا ممکن است نتیجه لابی منافقین هم باشد.

کد خبر 73976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز