سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

گروه سیاسی: روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی تصریح کرد که تلاش‌ مقام‌های انگلیسی و فرانسوی برای تشدید تحریم‌های ایران در چارچوب اتحادیه اروپا ناکام مانده است.

به گزارش رویترز، این روزنامه بدون اینکه به منبع خاصی اشاره کند، مدعی شده است که لندن و پاریس به‌دنبال راضی کردن کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تشدید فشار بر بخش نفت و گاز ایران بوده‌اند، اما به‌دلیل نبود اجماع در میان کشورهای اروپایی نتوانسته‌اند به پیشرفتی دست یابند.

به ادعای این روزنامه، 2 کشور مذکور پس از ناکامی ایجاد شده، تصمیم گرفته‌اند تلاش‌هایشان را بر تحریم فعالیت بانک‌های صادرات و ملت در اروپا متمرکز کنند. آنها همچنین به‌دنبال افزودن نام شرکت‌های ایرانی به فهرست مؤسساتی هستند که اتحادیه اروپا آنها را مورد تحریم قرار داده است.

به نوشته لوموند، ایتالیا از عملکرد انگلیس و فرانسه در تقابل با ایران حمایت کرده است، اما اتریش با تشدید تحریم‌های اروپایی ایران مخالفت کرده و در آلمان نیز اختلاف نظر میان آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور که حامی افزایش تحریم‌های ایران است و فرانک والتراشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه به‌عنوان مخالف این موضوع افزایش یافته است.

همچنین سوئد با اعمال تحریم از طریق شورای امنیت موافق است و اسپانیا، یونان و قبرس هم بر لزوم گفت‌وگو با ایران تأکید دارند.

رویترز در گزارشی دیگر نیز که مهر از انتشار آن خبر داد، با اشاره به سیاست رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در قبال ایران، هرگونه توسل به زبان تهدید علیه تهران را مخرب دانست و بر تغییر این رویکرد از سوی باراک اوباما تأکید کرد. 

این خبرگزاری با اشاره به تصریح رئیس‌جمهوری جدید آمریکا به انجام مذاکره با ایران، نوشت: اوباما اعلام کرده که حاضر است به‌طور مستقیم با تهران وارد مذاکره شود.

اما در این میان او از جملاتی استفاده می‌کند که ممکن است موجب بدتر شدن وضعیت شود، جملاتی چون استفاده از فشارهای بیشتر بر ایران و یا در پیش گرفتن سیاست چماق و هویج که می‌تواند تمام فرصت‌های گفت‌وگو را از بین ببرد؛ زیرا تهران بارها اعلام کرده که مذاکرات همراه با پیش‌شرط را نخواهد پذیرفت.

باراک اوباما، به‌عنوان چهل و چهارمین رئیس‌جمهوری آمریکا سوگند یاد کرد.
این در حالی است که صدراعظم آلمان درگفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ای‌آردی که ایرنا از آن خبر داد، از آمادگی اوباما برای مذاکره مستقیم با ایران استقبال کرده، اما در عین حال مدعی شده است که شک دارد گفت‌وگو با تهران به نتیجه برسد.

کد خبر 73526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز