پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
۱ نفر

در مسیر بزرگراه شیخ فضل‌الله‌نوری تنها یک زیرگذر وجود دارد که آن هم طرشت شمالی را به طرشت جنوبی وصل می‌کند، اما ماجرای شکل‌گیری این زیرگذر خواندنی است.

زیر گذر

همشهری آنلاین –مریم باقرپور: بزرگراه شیخ فضل‌الله‌نوری فعلی در دهه ۵۰ با نام بزرگراه ایوبی روی باغ‌های ساکنان طرشت ساخته شد و بزرگراه محله طرشت را به ۲ دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرد. البته برخی معتقدند این زیرگذر برای عبور مصالح ساخته شد، اما قدیمی‌ها شرط اهالی طرشت برای همکاری در ساخت بزرگراه را ایجاد مسیر دسترسی محلی برای تردد بین ۲ محل‌ و ایجاد مسیرمال رو می‌دانند. به همین دلیل سال ۱۳۵۱ همزمان با ساخت بزرگراه زیرگذر هم ساخته شد و در طول زمان دسترسی اهالی به تماشای زیرگذر می‌رفتند و حتی عکس یادگاری می‌گرفتند.

نمونه‌اش عکسی است که «علی‌اصغر حسین‌مردی» از آن دوران به یادگار دارد. «احمد مداح» نجار محله که نجاری‌اش قدیمی‌ترین مغازه راسته جنوب‌ بزرگراه شیخ‌فضل‌اله است، شاهد ساخت زیرگذر بوده است. او می‌گوید: «با ساخت زیرگذر، باغ و درخت‌های تنومندی تخریب شدند. زیرگذر هم طوری ساخته شده بود که دو خر با بارهایشان بتوانند از آن عبور کنند. در واقع محصولات باغی باغداران طرشت شمالی با عبور از این زیرگذر به طرشت جنوبی و خیابان آزادی می‌رسید.»

به گفته ساکنان قدیمی بزرگراه شیخ فضل‌الله‌نوری با اینکه خودروهای کمی از آن عبور می‌کرد از همان ابتدا آسفالت بود و بعدها هم زیرگذر را آسفالت کردند که نتیجه خوبی برای اهالی نداشت. «حسن جعفری» که در نانوایی‌اش به بخش جنوبی زیرگذر باز می‌شود، می‌گوید: «آسفالت‌ها آنقدر عمق زیرگذر را کم کرد که کم‌کم مردم برای‌ تردد با هم دعوایشان می‌شد به همین دلیل بعدها آن را یکطرفه کردند.»

زیرگذر چوبتراش یا به قول قدیمی‌ها زیرگذر طرشت، این روزها یکطرفه شده و خیابان شهید چوبتراش را به سمت خیابان تیموری وصل می کند. این زیرگذر تا سال ۱۳۸۰ روشنایی و سکوی عبور افراد پیاده هم نداشت اما پس از پیگیری‌های «محمد یوسفی» معاون وقت شهردار در آن سال‌ها، علاوه بر آسفالت، صاحب روشنایی و مسیر پیاده‌راه شد.

زیرگذری که روزگاری مال‌رو بود
بخش جنوبی زیرگذر

کد خبر 735347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha