گروه سیاسی: همان‌گونه که پیش از این گروه 1+5 شاهد اختلاف‌‌نظر روسیه و کشورهای غربی در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود،

 اظهارنظرهای مقام‌های روسیه و فرانسه در قبال ایران نیز نشان داد که این تفاوت در رویکردها همچنان پابرجاست.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشستی خبری در مسکو تصریح کرد که ایران بسیاری از ابهام‌های موجود در قبال برنامه هسته‌ای خود را رفع کرده است، اما نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه در جمع دیپلمات‌های خارجی مقیم پاریس تلاش کرد به آنها بقبولاند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران هدفی جز دستیابی به سلاح ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سارکوزی بدون آنکه هیچ مدرک متقنی از تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود داشته باشد، مدعی شد که همگان می‌دانند اهداف ایران از دستیابی به فناوری هسته‌ای، صلح‌آمیز نیست و تهران را به سمت تقابل با جامعه بین‌المللی سوق می‌دهد.

اما برخلاف ادعاهای پاریس، مسکو بر لزوم همکاری میان ایران و 1+5 تأکید کرد تا در خلال این همکاری‌ها، مسائلی که به اعتقاد این کشور حل‌نشده باقی مانده است، حل‌و‌فصل شود.

البته تهران بارها تأکید کرده است که هیچ مسئله حل‌نشده‌ای میان ایران و آژانس وجود ندارد و ادعاهایی که آمریکایی‌ها در قالب مطالعات ادعایی ارائه کرده‌اند، کاملا ساختگی است.

به گزارش ایرنا، لاوروف با بیان اینکه 1+5 باید مشوق‌های بیشتری به ایران ارائه کند، گفت: اگر ابهام‌های موجود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران برطرف شود، تهران حق دارد از تمامی حقوق هسته‌ای خود بهره‌مند شود.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از ایده باراک اوباما، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برای مذاکره مستقیم و بدون پیش‌شرط با ایران حمایت و عنوان کرد: این رویکرد برای پیشرفت در حل و فصل مناقشه‌ها در مورد موضوع هسته‌ای ایران بسیار سودمند خواهد بود.

این در حالی است که باراک اوباما در آخرین اظهارنظر خود در مورد ایران که ایسنا از آن خبر داد، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس ادعا کرده است قصد دارد ایران را در روند حل و فصل مسائل خاورمیانه و از جمله مسئله اسرائیل و فلسطینیان سهیم کند.

هاوارد برمن، رئیس کمیته‌ امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم به رویترز گفت: درصورتی‌که آمریکا نتواند روسیه را به افزایش فشار علیه ایران ترغیب کند، بعید است تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد.

سوزان رایس، فرد منتخب باراک اوباما برای تصدی سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل هم مدعی شده است که شورای امنیت باید تلاش‌هایش را برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای  تشدید کند.

کد خبر 73106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز