پیراشکی یکی از غذاهای ساده، ارزان و محبوب روسی است که در سراسر دنیا طرفدار دارد. البته در کشور ما پیراشکی معمولا جزو غذا به حساب نمی‌آید و بیشتر به عنوان پیش‌غذا، میان‌وعده یا غذای خیابانی شناخته شده و مصرف می‌شود.

پیراشکی

همشهری آنلاین - پریسا نوری:  اگر شما هم جزو طرفداران این غذای خوشمزه هستید، بد نیست بدانید چطور پای این غذای خوشمزه روسی به ایران باز شد و اولین پیراشکی فروشی تهران کجا دایر شد؟

بر اساس شنیده‌ها، در سال ۱۳۲۸ شخصی ارمنی‌تبار به نام «گی‌گو» به همراه «خسروی»، شریک ایرانی‌اش، اولین مغازه پیراشکی‌فروشی تهران را در خیابان قوام‌السلطنه یا همان خیابان سی تیر افتتاح کردند. این ۲ شریک چند سال بعد به دلایلی محل کسب و کارشان را تغییر می‌دهند و فروشگاهی در یکی از لوکس‌ترین خیابان‌های تهران، خیابان جمهوری فعلی، برپا می‌کنند و در آن انواع پیراشکی‌های کرم‌دار، مربایی، کلم و سیب‌زمینی درست می‌کنند و به مرور با تغییر ذائقه مشتریان، پیراشکی سوسیس و کالباس هم به لیست غذاهایشان اضافه می‌شود. پیراشکی‌فروشی خسروی به دلیل همسایگی با کافه‌نادری و واقع شدنش در مدرن‌ترین خیابان آن زمان، خیلی زود آوازه‌اش در شهر می‌پیچد و پذیرای بسیاری از هنرمندان مشهور و چهره‌های معروف آن روزها می‌شود.

داستان نخستین پیراشکی‌فروشی تهران | چرچیل مشتری این مغازه بود؟

چرچیل مشتری این مغازه بود!

پیراشکی‌فروشی خسروی هنوز هم سرپاست و بنا به گفته صاحب کنونی‌اش، البته مثل گذشته پاتوق هنرمندان نیست و اغلب خریداران پیراشکی‌ها، کسبه خیابان جمهوری و مشتریان گذری هستند. هرچند چیدمان مغازه مثل قدیم است و روی دیوارها تصاویری از تهران دهه ۴۰ و بریده روزنامه‌های قدیمی که درباره این مکان مطلب نوشته بودند، دیده می‌شود.شایع است مشهورترین مشتری این مغازه، وینستون چرچیل، از نامدارترین سیاستمداران بریتانیا و نخست وزیر انگلستان در زمان جنگ جهانی دوم، بوده است.

کد خبر 730989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لعنتش کُنِ NL ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    0 1
    چرچیل نام دار نامش از ایجاد قحطی در بنگال بلند شده که چهار ملیون دویست هزار بنگالی را کشت و با اشغال ایران ...
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 0
    وای ؛ یه زمانی چرچیل می اومد اینجا پیراشکی می خورد !