همشهری آنلاین: رئیس کل بیمه مرکزی ایران اطمینان داد طی 2 الی 3 سال شرکت‌های بیمه خسارت قربانیان حوادث رانندگی را پرداخت کنند

جواد فرشباف ماهریان در گفتگو با مهر به نامه‌ای که به وزیر دادگستری در ارتباط با مشخص کردن تکلیف زندانیان دیه دارای بیمه نامه ارسال کرده است اشاره کرد و افزود: طی نامه ای به دکتر الهام وزیر دادگستری اعلام کرده ایم در صورتی که درآمدهای که در قانون بیمه شخص ثالث پیش بینی شده در 6 ماهه دوم سال به ما پرداخت شود آمادگی داریم برای پرداخت خسارت به قربانیان حوادث رانندگی اقدام کنی تا این مشکل را از سیستم قوه قضائیه پاک کنیم.

این در حالی است که هم اکنون 4 هزار و 500 راننده به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه و عدم حمایت بیمه در پرداخت خسارت سالهای سال است که زندگی را پشت میله‌های زندان سپری می‌کنند.

از سوی دیگر مشاور وزیر دادگستری از عملکرد مالی 40 ساله صندوق تامین خسارتهای بدنی انتقاد کرده و مدعی شده است شرکتهای بیمه بواسطه ابهام در عملکرد مالی این صندوق میلیاردها تومان به قربانیان حوادث رانندگی و زندانیان دیه بدهکارند.

به گفته رحیمی اصفهانی، صندوق تامین خسارتهای بدنی در حق مردم و بچه‌های یتیم و معلولان  تخلف کرده و خسارتها را در همان سال وقوع یک حادثه پرداخت نکرده و یا با سالها تاخیر پرداخت کرده و این وظیفه بیمه مرکزی به عنوان متولی بوده که جلوی این کار را بگیرد که از این امر ممانعت کرده است.

درآمد صندوق تامین خسارتهای بدنی به 150 میلیارد تومان خواهد رسید

رئیس کل بیمه مرکزی ایران در ارتباط با درآمد صندوق تامین خسارتهای بدنی گفت: درآمد صندوق در سال گذشته 50 میلیارد تومان بوده که با اضافه شدن درآمدهای جدید درآمد صندوق به 150 میلیارد تومان خواهد رسید.

فرشباف در پاسخ به انتقادات وزارت دادگستری مبنی بر عدم پرداخت واقعی خسارتها از سوی شرکتهای بیمه گفت: هر میزانی که دادگستری به عنوان خسارت تعیین کند ما به التفاوت آن را شرکتهای بیمه مکلف هستند در حق خسارت دیدگان و زیان دیده گان پرداخت کند. از سوی دیگر واحد رسیدگی به شکایات و بازرسی عملکرد شرکتهای بیمه را بررسی می کند و به شکایات افراد تحت پوشش رسیدگی می‌کند.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران تاکید کرد: تا کنون موردی نداشته‌ایم که صندوق رسیدگی کرده باشد و شرکتهای بیمه از پرداخت خسارت خودداری کرده باشند

دادگستری تا کنون لیستی از مشمولان دریافت خسارت به بیمه مرکزی ارائه نکرده است
 

فرشباف صندوق تامین خسارتهای بدنی را یک واحد سازمانی مستقل تعریف کرد و افزود: این صندوق تحت نظر بیمه مرکزی ایران فعالیت می کند و پرسنل آن نیز توسط بیمه مرکزی تامین می گردد و به عبارتی صندوق واحدی است که حساب درآمد هزینه دارد و در ترازنامه صندوق که به تصویب مجمع بیمه مرکزی نیز رسیده درآمدها، هزینه ها، پرداختها و وصولیها مشخص شده و هر سال این ترازنامه به صندوق ارائه می شود و در مجمع بیمه مرکزی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در ارتباط با تعیین مدیر صندوق تامین خسارتهای بدنی نیز گفت : از 20 شهریور باید مدیر جدید صندوق انتخاب شود که بررسی لازم در این خصوص انجام شده و در جلسه فوق العاده مجمع تصمیمگیری می شود.

فرشباف در ارتباط با افرادی که علیرغم در اختیار داشتن بیمه نامه به دلیل تصادفات و عدم پرداخت دیه در زندانها به سر می‌برند گفت : تعدادی حتی از اینکه باید به کجا مراجعه کنند اطلاعی ندارد و جای سئوال است که آیا بنده باید به تک تک زندانها مراجعه کنم و تعداد افرادی که مشمول دریافت خسارت از بیمه می شوند را مشخص کنم؟

رئیس کل بیمه مرکزی ایران تاکید کرد: بیمه مرکزی مسئولیت رسیدگی به وضعیت زندانیان را نداریم و باید وزارت دادگستری و سازمان زندانها اطلاعات زندانیان مشمول دریافت خسارت را به بیمه مرکزی ایران اعلام کنند و اطمینان داشته باشند بلافاصله نسبت به پرداخت خسارت اقدام خواهد شد.

 نرخ حق بیمه رانندگان متخلف افزایش خواهد یافت و رانندگانی که 9سال خسارتی وارد نکنند، مشمول70 درصد تخفیف حق بیمه می‌شوند
 

فرشباف با اشاره به اینکه قوه قضائیه تا کنون هیچگونه لیستی از زندانیان مشمول دریافت خسارت از بیمه را معرفی نکرده است افزود: ما نمی توانیم تمام فعالیتهایمان را تعطیل کنیم و به زندانها سرکشی کنیم و زندانیان مشمول دریافت خسارت از بیمه را شناسایی کنیم و این اطلاع رسانی به طور حتم وظیفه قوه قضائیه است اما باید گفت  متاسفانه تا کنون حتی دو صفحه گزارش هم در ارتباط با این موضوع از دادگستری به دست ما نرسیده است.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران از افزایش حق بیمه رانندگان متخلف در قانون بیمه شخص ثالث خبر داد و گفت: در قانون جدید بیمه شخص ثالث شرایطی فراهم شده تا از رانندگانی که تخلف‌گر هستند حق بیمه بیشتری دریافت شود و بیمه مرکزی به در اختیار داشتن چنین بانک اطلاعاتی نیاز دارد.

فرشباف خاطرنشان کرد: همچنین در قانون جدید پیش بینی شده که اگر رانندگانی تا سال 9 خسارتی ایجاد نکردند مشمول 70 درصد تخفیف حق بیمه شوند و فقط 30 درصد حق بیمه را پرداخت کنند.

کد خبر 72615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز