گروه بورس: چگونگی واگذاری سهام شرکت‌های بیمه، روز شنبه بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار همشهری، هر چه قدر بتوان سال 86 را سال رؤیایی برای خصوصی‌سازی‌ نام برد سال 87 را می‌توان سال ناکامی برای خصوصی‌سازی‌ در ایران نامگذاری کرد؛ زیرا بسیاری از برنامه‌های سال‌جاری به‌دلیل شرایط نامساعد بازار سرمایه متوقف شده است.

دولت از 2 ماه پیش دستور توقف خصوصی‌سازی‌ را در بازار سهام صادر کرد و از آن زمان تا‌کنون برنامه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی تا اطلاع ثانوی به حالت تعطیل درآمده است، هرچند سازمان خصوصی‌سازی‌ به غیراز چند عرضه پر هیاهو که در تابستان امسال انجام شد، خود نیز نتوانسته بود در پاییز امسال سهمی در بورس تهران عرضه کند؛ اما به‌نظر می‌رسید درصورتی‌که چراغ‌های بورس تهران رنگ قرمز را نشان نمی‌داد، سازمان خصوصی‌سازی‌ موفق به عرضه سهام برخی شرکت‌ها در بورس می‌شد.

این سازمان تا پایان سال‌93 باید سهام 531‌شرکت دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند و پرسشی که اکنون باقی است این است که آیا برنامه آزاد‌سازی‌ اقتصادی تا پایان سال 93در ایران به پایان خواهد رسید.

سازمان خصوصی‌سازی‌ از ابتدای سال‌جاری تاکنون فقط موفق به عرضه سهام 3‌شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، مخابرات ایران و پالایشگاه اصفهان شده است؛

این درحالی است که برنامه آماده‌سازی‌ سهام بانک‌ها و بیمه‌ها با پروسه طولانی مواجه شده و با آنکه مراحل آماده‌سازی‌ سهام بانک‌ها به پایان رسیده است اما به‌نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی‌ برای واگذاری سهام شرکت‌های بیمه، راه درازی را در پیش دارد.

هر چند اطلاعات دقیقی در مورد تاخیر در آماده‌سازی‌ سهام شرکت‌های بیمه در دست نیست اما آخرین اخبار حکایت از آن دارد که روز شنبه مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ این موضوع را به‌طور جدی بررسی خواهند کرد.

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در این باره به همشهری گفت: روز شنبه موضوع واگذاری سهام شرکت‌های بیمه بررسی خواهد شد.

او اشاره‌ای به جزئیات این نشست نکرد اما در عین حال افزود: در این جلسه، دلایل تاخیر در واگذاری سهام شرکت‌های بیمه بررسی خواهد شد.

او همچنین در مورد واگذاری سهام شرکت‌های دیگر در بورس تهران خاطر نشان کرد: به‌دلیل شرایط نامساعد بازار فعلا نمی‌توان سهامی را در بورس عرضه کرد اما به محض مساعد بودن شرایط بازار سهام بار دیگر برنامه واگذاری سهام شرکت‌ها از سر گرفته خواهد شد.

غلامی در پاسخ به این پرسش که نخستین شرکتی که پس از مساعد شدن شرایط بازار عرضه خواهد شد چه شرکتی است بیان داشت: سهام شرکت ذوب آهن اصفهان هم‌اکنون آماده است و پس از بهتر شدن شرایط بازار نخستین شرکتی خواهد بود که سهامش در بورس تهران عرضه می‌شود.

او همچنین از آماده بودن این سازمان برای عرضه سهام 10 شرکت در بورس خبر داد و گفت: هم‌اکنون سهام 10 شرکت آماده عرضه در بورس است که به‌دلیل جو نامساعد بازار، عرضه آنها با تعویق مواجه شده است.

به گفته او سهام بانک‌های صادرات، تجارت، ملت، شرکت حفاری شمال، پالایشگاه تبریز، ذوب آهن اصفهان و چند شرکت پتروشیمی از این دست شرکت‌ها هستند.

رد دیون دولت با سهام بیمه‌ها

 معاون بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از پرداخت بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی با سهام شرکت‌های بیمه خبر داد و گفت: 20 درصد سهام بیمه آسیا، 20 درصد از سهام بیمه البرز و 39 درصد از سهام بیمه دانا بابت رد دیون به صندوق‌‏های بازنشستگی و تأمین اجتماعی واگذار خواهدشد.

به گزارش ایلنا حمید پورمحمدی، همچنین از شناسایی چالش‌های پیش روی واگذاری سهام شرکت‌های بیمه به بخش خصوصی خبر داد و اعلام کرد:‏ چالش‌‏های پیش روی خصوصی‌‏سازی بیمه‌ها شناسایی شد که از آن جمله می‌‏توان به مباحث حقوقی، مالی، نیروی انسانی و اجرایی اشاره کرد در نتیجه برای حل این 4 چالش 4 کارگروه تخصصی زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد.

او همچنین از ارائه تقاضای شرکت‌های بیمه آسیا، ‌‏ البرز و دانا به سازمان بورس اوراق بهادار خبر داد و اظهار کرد:‌ 3 شرکت بیمه آسیا، البرز و دانا باید در نزدیک‌ترین زمان ممکن به بخش خصوصی‌ واگذار شوند به همین دلیل هم‌اکنون منتظر اقدامات سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس هستیم.

کد خبر 70011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز