حوریه رضائی‌زاده : طبق آخرین اخبار دریافتی، اتحادیه باشگاه‌های فوتبال سرانجام اعضای کمیته علمی همایش خصوصی‌سازی را انتخاب کرد. قرار است این کمیته به‌زودی فعالیت خود را آغاز کند.

چهار عضو این کمیته در مورد موضوع خصوصی‌سازی‌ باشگاه‌ها فعالیت خواهند داشت. رضا قراخانلو  ‌رئیس کمیته ملی المپیک، مهدی خبیری نایب رئیس اسبق فدراسیون، محمد احسانی مدرس دانشکده تربیت بدنی به همراه نصراله سجادی رئیس اسبق فدراسیون، اعضای این کمیته خواهند بود. این گروه وظیفه ارزیابی مقالات ارسالی و استخراج نتایج  این همایش را برای ارائه طرح و لایحه‌ای برای خصوصی‌سازی‌ باشگاه‌های فوتبال بر عهده خواهد داشت.

اتحادیه در نظر دارد به‌زودی یک کارگروه تخصصی در جهت تبیین چگونگی روند خصوصی‌سازی‌ در فوتبال را ایجاد کند و در یک برنامه درازمدت با کمترین آسیب راه رشد نظام باشگاه‌داری از باشگاه‌داری دولتی به‌خصوصی را تبیین کند.

پیش از این نیز هیات دولت واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به بخش خصوصی را تصویب کرده بود. براساس مصوب دولت باید سهام پرسپولیس تا پایان امسال از طریق مزایده واگذار شود. اما با وجود همه این اخبار خوش و هیجان انگیز، کارشناسان زیادی هستند که نسبت به طرح خصوص‌سازی‌ سهام باشگاه‌های ورزشی چندان خوش بین نیستند. آنها درعین حال برای بد بینی خود دلایلی نیز اعلام می‌کنند، از جمله این دلایل می‌توان به مواردی چون شفاف نبودن حساب‌های مالی باشگاه‌های ورزشی اشاره کرد.

اما برخی از کارشناسان واقع‌بین‌تر می‌گویند: تاسیس و گسترش فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری، درآمدزایی از طریق حق پخش مستقیم مسابقات تلویزیونی، فروش حق پخش مسابقات فوتبال و تجدیدنظر در قیمت بلیت مسابقات می‌تواند به‌عنوان 4گزینه پیشنهادی کاربردی در اقتصاد ورزش ایران مطرح شود.

دکتر حسین قریب، رئیس هیأت‌مدیره شرکت بزرگ هلدینگ ساختمانی وابسته به گروه تدبیر و مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال با بیان چهار گزینه افزایش درآمد در حوزه فوتبال و اقتصاد ورزش ایران می‌گوید: در سال‌های اخیر درخصوص مباحث اقتصاد ورزش شاهد تبلیغات گسترده هستیم. اما اینها فاقد روشمندی و راهکار جدی است.تاسیس و گسترش فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری، درآمدزایی از طریق حق پخش مستقیم مسابقات تلویزیونی، فروش حق پخش مسابقات فوتبال و تجدید نظر در قیمت بلیت مسابقات می‌تواند به‌عنوان چهار گزینه پیشنهادی کاربردی در اقتصاد ورزش ایران مطرح شود.

او با تاکید براین نکته که اصلی‌ترین موضوع این است که برای کسب درآمد باید از بطن ورزش راهکارهای کسب درآمد را مورد توجه قرار دهیم می‌افزاید: نخستین محور، درآمدزایی از طریق حق پخش مستقیم مسابقات تلویزیونی است تا از این طریق موفق به افزایش درآمد و سود دهی و بعد ورود به عرصه بازار سرمایه شود.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال با اشاره به کسب درآمد پایدار توسط باشگاه‌های فوتبال، به طرح چند سؤال پرداخت و گفت: سؤالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا باشگاه‌های فوتبال کشور ما چنین مقوله‌ای را مورد توجه قرار داده‌اند؟ سؤال دیگر این است در شرایطی که کسب درآمد پایدار محقق نشده است چگونه می‌توان به سرمایه‌گذاری توسط سایر سهامداران و اصلا ورود این باشگاه‌ها به بورس اندیشید و پیرامون آن سخن گفت؟ یا آنکه چگونه می‌توان به تاسیس و گسترش فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌منظور فعالیت در عرصه باشگاه‌ها و ورزش کشور امیدوار بود؟

او تصریح می‌کند: البته تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری درصورتی محقق می‌شود که باشگاه‌ها، در کسب درآمد پایدار از طرق مختلف موفق عمل کرده باشند؛ یکی از این راه‌ها، فروش حق پخش مسابقات فوتبال است. کسب درآمد از پخش مسابقات تلویزیونی، مهم‌ترین محور درآمدزایی است. قریب با تاکید براین نکته که اگر کشورما هم درصدد دستیابی به شیوه‌های نوین کسب درآمد و طرح و گسترش مقوله اقتصاد ورزش است، می‌بایست درابتدا تکلیف حق پخش مسابقات فوتبال را مشخص کند، می‌گوید: اما بازهم این سؤال مطرح می‌شود که آیا ساختار دولتی تلویزیون ایران، امکان طرح و بسط این مقوله را فراهم می‌آورد؟

 رئیس هیأت‌مدیره شرکت بزرگ هلدینگ ساختمانی وابسته به گروه تدبیر خطاب به همه دست‌اندرکاران تاکید کرد: اجماع درباره درآمدزایی باشگاه‌ها ضروری و دارای ارزش افزوده و اشتغال‌زایی است. در این میان مجریان و دست‌اندرکاران باید با تشکیل کارگروه‌های مشترک مقوله اقتصاد ورزش را مورد توجه ویژه قرار دهند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره آثار تجدید نظر در قیمت فروش بلیت بازی‌ها توضیح می‌دهد: تغییر قیمت بلیت هزینه حفظ و نگهداری ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها را فراهم می‌کند. در سال‌های اخیر درخصوص مباحث اقتصاد ورزش شاهد تبلیغات گسترده هستیم، اما اینها فاقد روشمندی و راهکار جدی است و کافی نیست. ما چاره‌ای نداریم. اگر می‌خواهیم به مخاطبان و تماشاگران فوتبال مان اهمیت دهیم، ناچاریم اقتصاد ورزش را جدی بگیریم که در این خصوص پیوند اقتصاد ورزش و رسانه‌ها باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 66057

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز