همشهری‌آنلاین جنبش عدم تعهد اعلام کرد اسراییل مشغول نسل کشی است

118 کشور عضو جنبش عدم تعهد چهارشنبه شب طی بیانیه‌ای در نیویورک ضمن اعلام ناامیدی از شورای امنیت، اعلام کردند: عملکرد اسراییل در غزه نقض گسترده قوانین بین‌المللی، بشردوستانه و قوانین حقوق بشر است و این رژیم وقیحانه مشغول نسل کشی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این بیانیه که توسط نماینده کوبا قرائت شد، جنبش عدم تعهد با انتقاد صریح از عملکرد ضعیف شورای امنیت در قبال تحولات غزه، تصریح کرد: اقدام اسرائیل در غزه صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند و به روند صلح آسیب می‌رساند.

"بلاردو مورنو" نماینده دائم کوبا در سازمان ملل و رییس جنبش عدم تعهد درمذاکرات شورای امنیت، در ارتباط با وضعیت در خاورمیانه از جمله مساله فلسطین گفت: من به نمایندگی از 118 کشور عضو جنبش غیرمتعهدها نگرانی‌های عمیق خود را از وضعیت غزه ابراز می‌کنم.

متن بیانیه‌ای که وی قرائت نمود چنین است:

"جنبش عدم تعهد وضعیت غزه را مرتبا دنبال می کند. در 29 دسامبر نیز بیانیه ای درارتباط با تجاوزهای اسراییل به نوارغزه صادرکرده‌ایم و بیانیه دیگری نیز در تاریخ 5 ژانویه همزمان با تهاجمات زمینی و تشدید حملات نظامی اسراییل به منطقه صادر شد.

وضعیت غزه برحسب وظیفه به شما به عنوان ریاست شورای امنیت, ریاست مجمع عمومی و دبیرکل سازمان ملل منتقل شده است. جنبش عدم تعهد قویا تشدید تهاجمات نظامی که از طرف اسراییل قدرت اشغالگر نسبت به نوار غزه صورت گرفته است را محکوم می کند.

این جنبش بسیار نگران بوده و رفتار اسراییل را مبنی بر بی اعتنایی وقیحانه به درخواست جامعه بین المللی برای آتش بس و پایان عملیات نظامی و نادیده گرفتن تلاشهای دیپلماسی بین المللی و منطقه ای که به منظور حل بحرانهای کنونی صورت گرفته اند را محکوم می کند.

همچنین تاثرشدید خود را از مرگ انسانهای بی گناه که نتیجه حملات نظامی اسراییل به نوار غزه است ، که شامل کشته شدن بیش از 570 فلسطینی غیرنظامی که درمیان آنها جمع کثیری کودکان نیز بوده اند و مجروح کردن بیش از 2000 نفر دیگر از غیرنظامیان و همچنین ویرانیهای فراوانی که در مایملک و زیربناهای نوار غزه بوجود آمده اند ابراز می کند.

جنبش معتقد است که عملکرد اسراییل نقض گسترده قوانین بین المللی ، بشردوستانه و قوانین حقوق بشر است و ادامه چرخه خشونت است که صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند و همچنین به روند صلح بین دو طرف آسیب می رساند.

اعضای این جنبش می خواهند که آتش بس کلی به فوریت در فعالیتهای نظامی به اجرا درآید. اسراییل باید بنا بر تعهداتش به تمام حملات نظامی خاتمه دهد. جنبش از اسراییل می خواهد تا بدون هیچگونه پیش شرطی به تعهداتش بر طبق قوانین بین المللی و به خصوص بندهای قطعنامه چهارم ژنوکه درارتباط با حمایت از غیرنظامیان در زمان جنگ می باشد و در12 ماه اوت سال 1949 به تصویب رسیده است رفتار کند.

اثرات بمباران‌های گسترده جمعیت غیر نظامی از جمله کودکان و زنان باعث بوجود آمدن بحرانهای انسانی شدیدی درغزه شده اند. جنبش می خواهد تا حمایت مشروط برای جمعیت غیرنظامی درنوار غزه مطابق قوانین مشروط بشردوستانه بین المللی برقرارشود.

همچنین جنبش ازادامه بحرانهای انسانی که به سبب مسدود بودن گذرگاهها و مرزها و دشوار بودن دستیابی به کمکهای بشردوستانه من جمله موادغذایی و دارو همچنین کمبود سوخت و برق در غزه به دست اسراییل بوجود آمده ، بسیار نگران است.

اعضای جنبش عدم تعهد از اسراییل می خواهند تا به کشتار گروهی مردم فلسطین خاتمه داده و هر چه سریعتر گذرگاهها و مرزهای نوار غزه را باز کرده و ازرسیدن امدادهای بشر دوستانه و دیگر ضروریات به آنها اطمینان حاصل کند و همچنین امکانات لازم را جهت عبور مردم غزه از منطقه فراهم کند.

جنبش عدم تعهد ناامیدی شدید خود را از ناتوانی شورای امنیت برای احقاق تعهداتش درارتباط با ثبات صلح و امنیت بین المللی ابراز می دارد.

شورا به طرز تاسف باری قادر نبوده تا اقدامات ضروری را برای پایان تجاوزات انجام دهد. یکبار دیگر جنبش از شورای امنیت تقاضا دارد تا به فوریت درارتباط با وضعیت وخیم عمل کند, همچنین از جامعه بین المللی نیز می خواهد نهایت تلاش خود را برای پایان دادن به این بحران بجا آورد.

کد خبر 72466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز