گروه سیاسی: همچنان‌که سخنگوی دولت پیش‌بینی کرده بود، طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی از دستور کار مجلس خارج شد

 و استیضاح‌کنندگان به برگزاری سلسله جلساتی با محمد رضا اسکندری رضایت دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، این در حالی است که هیات رئیسه مجلس دیروز اعلام کرده بود که طرح استیضاح اسکندری نه تنها منتفی نشده بلکه استیضاح وی با 46 امضا در دستور کار روز یکشنبه مجلس قرار دارد.

غلامحسین الهام در نشست مطبوعاتی روز شنبه درباره استیضاح اسکندری گفته بود: فکر می‌کنم که موضوع منتفی شده و فرصت خدمت برای دولت فراهم شود. این دومین باری است که مجلس هشتم با وجود اعلام وصول، از استیضاح وزیر مربوطه منصرف می‌شود.

پیش از این نیز با وجود اینکه طرح استیضاح علیرضا علی احمدی، دومین وزیر آموزش و پرورش در کابینه نهم با 84 امضا اعلام وصول شده بود، مجلس در جلسه علنی 17 شهریور، از استیضاح امتناع و اعلام کرد استیضاح‌کنندگان طرح، امضاهای خود را پس گرفته‌اند.

به گفته علی لاریجانی، خروج طرح استیضاح اسکندری از دستور کار دیروز مجلس، در نتیجه جلسه‌ای بوده است که شنبه شب بین استیضاح‌کنندگان و وزیر جهاد کشاورزی برگزار شده است. 

در این جلسه مقرر شده است تا جلسات مشترکی در حدود یک ماه با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و یکی از نواب رئیس از طرف مجلس و نماینده دولت و وزیر جهادکشاورزی برای بررسی‌های تکمیلی تشکیل شود و ظرف یک ماه نتایج به اطلاع نمایندگان برسد.

از سوی دیگر، صبح امروز نیز طراحان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در محل هیأت رئیسه جلسه‌ای تشکیل می‌دهند و موضوع استیضاح وزیرجهاد کشاورزی را پیگیری و بررسی کنند.

این جلسه در پی اعتراض برخی از طراحان استیضاح از جمله سیروس سازدار نماینده مرند و جلفا و مصطفی کواکبیان نماینده سمنان به تغییر دستور جلسه دیروز و منتفی شدن استیضاح اسکندری برگزار می‌شود.

تنش در مجلس

اما اعلام اینکه طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی از دستور کار مجلس خارج شده است، در دقایقی صحن علنی مجلس را با تنش مواجه کرد و باعث اعتراض برخی از نمایندگان شد.

از جمله اینکه سیروس سازدار یکی از طراحان استیضاح به نشانه اعتراض صحن علنی مجلس را ترک گفت و دعوایی لفظی بین عباسعلی نورا نماینده زابل و مصطفی کواکبیان در گرفت.

رئیس مجلس دیروز در توجیه خروج طرح استیضاح اسکندری از دستور کار مجلس گفت: برخی از استیضاح‌کنندگان همچنان نظرشان بر انجام استیضاح است ولی از نظر نصابی که وجود دارد، امروز از نظر حقوقی، استیضاح مطرح نیست.

لاریجانی با تاکید بر اینکه این استیضاح اصلا جنبه سیاسی ندارد، به جلسه‌شنبه شب استیضاح‌کنندگان با وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: در این جلسه معلوم شد که نظر استیضاح‌کنندگان رفع مشکلاتی است که در بخش کشاورزی و دامداری مشاهده می‌کنیم و هیچ ستیزی با وزیر وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این جلسه اسکندری و محمدرضا رحیمی نماینده پارلمانی دولت متعهد شدند که با حضور در جلسه کارشناسی که بین دولت و مجلس صورت می‌گیرد نواقصی که در وزارت کشاورزی وجود دارد شناسایی و برای رفع آن اقدام شود.

لاریجانی افزود: بر همین اساس استیضاح‌کنندگان پذیرفتند که با مجموع شرایط در یک زمان معقول اشکالات و ایرادات بررسی شود و از طرف نمایندگان دولت و وزیر پذیرفته شد که این اشکالات رفع شود.

این در حالی است که معترضان، تاکید داشتند هیات رئیسه اسامی کسانی را که امضای خود را پس گرفته‌اند، اعلام کند. 

مجید نصیرپور، نماینده مردم سراب و از طراحان استیضاح در حاشیه جلسه علنی به خبرنگاران گفت: اگر واقعا استیضاح اسکندری از حد نصاب افتاده بود، رئیس مجلس باید تعداد امضا‌های پس گرفته شده را اعلام می‌کرد.

نماینده مرند و جلفا نیز اقدام هیات رئیسه را به معنای تضعیف قوه قانونگذاری دانست و خطاب به لاریجانی گفت: به استناد کدام ماده قانونی رئیس مجلس این چنین از حقوق مجلس و وظیفه نظارتی نمایندگان کوتاه می‌آید.

متأسفانه در وضعیت پیش‌آمده، بیشتر از موارد دیگر جایگاه مجلس زیر سؤال رفت. سازدار، جلسه‌شنبه شب استیضاح‌کنندگان با وزیر جهاد کشاورزی را «جلسه‌ای گزینشی» دانست و اضافه کرد: آیا منافع مملکت مقدم است یا بقای یک وزیر ضعیف در میز خودش.

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر سازدار با اشاره به به‌حد نصاب نرسیدن تعداد استیضاح‌کنندگان برای طرح در جلسه دیروز گفت: من امین شما هستم و نظرات نمایندگان را گرفته و بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم.

کد خبر 72329

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز