چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

گروه سیاسی: رزمایش دوم پیامبر اعظم (ص) از 11 آبان با هدف نمایش اقتدار و عزم ملی برای دفاع همه جانبه در مقابل تهدیدات و نیز تقویت و تمرین قدرت بازدارندگی موثر سپاه برگزار می‌شود.

سردار سرلشگر یحیی رحیم صفوی، فرمانده کل سپاه پاسداران روز گذشته در کنفرانس خبری به جنبه‌های مختلف این رزمایش و حرکات فنی و لجستیکی و استراتژیکی آن اشاره کرد. مهم‌ترین خبر این که موشک‌های بالستیک شهاب 2 و 3 نیز در این رزمایش شلیک می‌شود.

به گفته سردار صفوی نیروی هوایی سپاه پاسداران با شلیک ده‌ها موشک از جمله شهاب 3 و شهاب 2 با سرجنگی خوشه‌ای و بردهای بالای هزار کیلومتر، همچنین موشک‌های فاتح 110 و ذوالفقار 73 و صدها راکت و موشک با بردهای مختلف از 150 کیلومتر به بالا و ده‌ها هواپیمای شناسایی هوایی با سرنشین و بدون سرنشین، در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان در این رزمایش شرکت می‌کند.

صفوی خاطرنشان کرد: هواپیماهای جنگی سوخوی 25 نیروی هوایی نیز پشتیبانی نزدیک از رزمایش یگان‌های سطحی نیروی دریایی و نیروی زمینی را بر عهده دارند و همچنین هواپیماهای ترابری سنگین و سبک ایلیوشین و آنتونوف و هلی‌کوپتر سنگین Mi-17، ماموریت و عملیات تازش هوایی یگان‌های ویژه‌ی صابران نیروی سپاه را در استان هرمزگان و برخی جزایر به عمیق 1400 کیلومتر انجام خواهند داد که طی آن‌ها عملیات‌های آفندی و انبوه توسط بیش از 1800 تیم خودکفا و ویژه طرح‌ریزی شده است.

فرمانده کل سپاه همچنین تصریح کرد: نیروی زمینی سپاه در این رزمایش با استعداد 10 تیپ زرهی، مکانیزه، نیروی تخصصی و زمینی با به کارگیری سلاح‌های جدید و سازمان جدید رزم در ده استان کشور عملیات دفاع مسطح، ویژه‌ی نفوذ، دستبرد و عملیات تاخیری و تک‌های شبانه را با واحدهای کوچک خودکفا در جمع گسترده تمرین می‌کند.

وی گفت: گروه توپخانه و موشک‌های نیروی زمینی سپاه با ماموریت کنترل یک منطقه خاص و با شلیک موشک‌های  خوشه‌ای و هزاران گلوله توپخانه، آن منطقه را کنترل می‌کنند.

به گفته صفوی اجرای عملیات هلی برن و ویژه در منطقه عمومی‌هرمزگان و برخی جزایر منطقه خلیج فارس از سوی یگان‌های ویژه صابرین از دیگر برنامه‌های رزمایش نیروی زمینی خواهد بود.

فرمانده سپاه در ادامه گفت:  نیروی مقاومت بسیج 788 گردان عاشورا و الزهرا(س) مرکب از 656 گردان عاشورا و 132 گردان الزهرا در مقیاس 14 استان کشور با ماموریت دفاع مسطح، عملیات تاخیری و بازپس‌گیری و دفاع از کوی و برزن و مقابله با یگان‌های هلی برن دشمن، دفاع از مراکز حساس و گلوگاه استراتژیک، مقابله با هر گونه ناآرامی‌احتمالی، شرکت در عملیات نجات و امداد مصدومان و عملیات جنگ نوین، رزمایش خواهد کرد که این رزمایش، چند روزی است آغاز شده، از جمله در تهران و روز پنج‌شنبه در مقیاس استان تهران و خارج از تهران انجام می‌شود.

وی یادآور شد:  نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز رزمایش تخصصی موشک‌های سطح به سطح و ساحل به دریا را از شمال منطقه خلیج فارس از منطقه عمومی‌جاسک تا سییریک انجام می‌دهد.

صفوی تصریح کرد:  در این رزمایش که طول سواحل خلیج فارس و دریای عمان را در برمی‌گیرد، نیروی دریایی سپاه شلیک انواع اژدر، ‌راکت و موشک‌های دریایی و ده‌ها موشکFL-10 و HW-2 ساحل به دریا را به عهده دارد و پرتاب موشک‌های دوش‌پرتاب زمین به هوا را در مناطق سه گانه دریایی (منطقه یکم:  بندرعباس منطقه‌ دوم:  بوشهر و منطقه سوم:  بندر ماهشهر) انجام می‌دهد.

به گزارش ایسنا فرمانده سپاه در بخش دیگر سخنانش با تأکید بر این‌که این رزمایش هیچ تهدیدی برای منطقه و کشورهای همسایه ندارد، گفت: این رزمایش به امنیت منطقه توجه دارد. مدل امنیتی مورد توجه جمهوری اسلامی‌ایران، تامین امنیت خلیج فارس با مشارکت همه کشورهای همسایه در ترکیبات امنیتی این منطقه فوق‌العاده حساس و استراتژیک است.

وی گفت:  از نظر ایران همسایگان ما دوستان ما محسوب می‌شوند و دشمنان ما دشمنان همسایگان ما هم هستند. سپاه در این رزمایش می‌خواهد نشان دهد که فرزندان رشید ملت ایران در قالب نیروهای سپاه و بسیج آماده پاسداری و مقاومت در هر شرایط تهدید‌آمیزی هستند.

کد خبر 7102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز