جمعه ۱۲ آبان ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

دکتر حسین علایی: بعد از برگزاری رزمایش دریایی آمریکا در خلیج فارس (که با همکاری برخی از کشورها، مانند انگلیس، فرانسه، ایتالیا و استرالیا در دوشنبه گذشته برگزار شد)، اجرای رزمایش تخصصی سپاه انعکاس وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی و در محافل سیاسی یافت.

علت این توجه را می‌توان به شرح زیر خلاصه نمود:

1 - معمولاً آمریکا با اجرای رزمایش‌های نظامی در نقاط مختلف جهان، قصد دارد تا اراده طرف مقابل خود را قبل از آغاز هرگونه درگیری و تهاجم، به شکست کشانده و تصمیم‌گیری مسئولان کشورهای مختلف را تحت تاثیر تهدید نظامی خود قرار دهد.

در رزمایش اخیری که آمریکا به منظور شبیه‌سازی بازرسی کشتی‌هایی که مواد تسلیحاتی و یا امکاناتی که در ساخت تجهیزات هسته‌ای مؤثر هستند، با خود حمل می‌کنند، انجام داده است.آمریکا انتظار داشت که تحت تاثیر برگزاری این رزمایش، ایران در مواضع هسته‌ای خود نرمش نشان دهد و تهدید آمریکا را جدی تلقی نماید. اما برگزاری رزمایش فعلی سپاه علامت اراده قوی جمهوری اسلامی در پاسخ به تهدید احتمالی آمریکاست.

2- این رزمایش اولین رزمایش کاملاً تخصصی سپاه پاسداران است که در آن انواع موشک‌های برد بلند بالستیکی و ضدسطحی ساخت ایران مورد آزمایش قرار می‌گیرد. تاکتیک استفاده از این موشک‌ها با انواع پرتاپ کننده‌های مختلف می‌تواند ابتکار عمل جدیدی را در دفاع از کشور به نمایش بگذارد؛ ابتکاری که تنها اختصاص به ایران داشته و تهدیدکنندگان جمهوری اسلامی ایران از کم و کیف آن اطلاع دقیقی ندارند.

3 - تجهیزات و مهماتی که در این رزمایش به‌کار می‌روند در شرایط تحریم کامل تسلیحاتی آمریکا و اروپا علیه ایران به مرحله طراحی و ساخت رسیده است و آمریکایی‌ها می‌دانند که گسترش صنعت دفاعی ایران زیر تحریم تسلیحاتی همه‌جانبه آنان بوده است.

از این جهت این توانمندی‌های موشکی و هوایی و تجهیزات مناسب برای یک جنگ نامتقارن در برابر تهدیدی فرامنطقه‌ای به یک منبع پایان‌ناپذیر که در درون ملت ایران جای گرفته است متکی و وابسته است.

4 - انواع موشک‌های ضد سطحی که در رزمایش سپاه مورد آزمایش قرار گرفته است قابلیت ضربه زدن به تمام هدف‌های مورد نظر در سطح خلیج فارس را در خود دارند.

بنابراین آمریکا این موضوع را درک می‌کند که وقوع هر نوع درگیری با ایران به مفهوم ناامن شدن خلیج فارس و جریان انتقال انرژی از این منطقه به دنیای صنعتی خواهد بود و تمام ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس و کلیه ناوها و ناوشکن‌ها و مراکز فرماندهی آنها، در شرایط تهدید در  دسترس و در برد سلاح‌های به‌کار رفته در این رزمایش قرار دارند.

5- جمهوری اسلامی اعلام کرده است که رزمایش سپاه علیه هیچ کشوری به‌خصوص کشورهای همسایه و مسلمان منطقه نیست و توانمندی نظامی ایران به عنوان قدرت مسلمانان در سراسر جهان و قدرت کشورهای خاورمیانه تلقی خواهد شد.

لذا هیچ‌یک از کشورهای منطقه این رزمایش را علیه خودشان ارزیابی نکرده‌اند و بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس علی‌رغم فشار آمریکا برای حضور سمبلیک در رزمایش دریایی ایالات متحده در خلیج فارس از شرکت در آن خودداری نموده و علاقه‌مندی خود را به عدم گسترش تشنج در منطقه خلیج فارس عملاً نشان داده‌اند و هیچ‌یک از کشورهای پیرامون خلیج فارس، در عمل ریسک همکاری با شیطان بزرگ علیه ایران را نپذیرفتند.

با توجه به مطالب فوق به نظر می‌رسد که رزمایش سپاه در شرایط مناسبی و در پاسخ به تهدید و تشنج‌آفرینی آمریکا در خلیج فارس برگزار گردیده است و می‌تواند نقش مهمی در بازدارندگی و در مأیوس کردن دشمن برای آغاز یک درگیری نظامی دیگر در خاورمیانه داشته باشد.

کد خبر 7237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز