همشهری آنلاین: فرمانده انتظامی تهران بزرگ از آغاز طرح انضباط اجتماعی از دهم آذر ماه سال جاری در پایتخت خبر داد.

به گزارش ایسنا سردار رجب زاده سه‌شنبه (5 آذر) با اعلام این خبر اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی نیروی انتظامی، حفظ نظم و امنیت در جامعه است که در حال حاضر در بخشی از شهر، وضعیت نظم و امنیت مطلوب است، اما در بخش‌هایی این موضوع مطلوب نبوده که پلیس با اجرای این طرح، به دنبال ایجاد نظم و امنیت است.

وی، گفت: بخشی از وظیفه به وجود آوردن نظم بر عهده نیروی انتظامی و بخش دیگر بر عهده دیگر سازمان‌هاست که بنا داریم، با اجرای این طرح، به سازمان‌های دیگر کمک کنیم تا در این زمینه به اقدامات خود بپردازند.

وی اولین مرحله اجرای طرح انضباط اجتماعی را انتظام‌بخشی شهری عنوان کرد و یادآورشد: این طرح از سرکلانتری سوم (منطقه سه شهرداری) آغاز می‌شود و یکی از کلانتری‌ها به صورت پایلوت مجری انجام طرح انضباط اجتماعی خواهد بود و در مدت نه چندان طولانی، طرح انضباط اجتماعی در کلیه مناطق پایتخت اجرایی خواهد شد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ، دلیل انتخاب منطقه سوم شهرداری را برای آغاز این طرح را وجود بیشترین جرایم مانند کیف‌زنی، سرقت خودرو و پرسه زنی در این منطقه عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، بیشترین جرایم پایتخت در این منطقه رخ می‌دهد و همچنین مهم‌ترین خیابان‌های پرتردد نیز در محدوده سرکلانتری سوم قرار دارد.

وی با بیان این که بهبود انضباط شهری یکی از اهداف طرح انضباط اجتماعی، بیان کرد: افزایش دسترسی آسان به پلیس، استقرار 245 ایستگاه پلیس در محلات و همچنین استقرار ماموران نیروی انتظامی با ساز و کار جدید در این ایستگاه‌ها از جمله اهداف این طرح است.

سردار رجب زاده، از افزایش گشت‌های پیاده و سواره پلیس در این طرح خبر داد و افزود: مرکز فوریت‌های پلیسی «110» نیز در این طرح ساماندهی خواهد شد، به طوری که در حال حاضر در رابطه با 740 ماموریت با سامانه مرکز فوریت‌های پلیسی «110» تماس گرفته می‌شود که در این طرح تعداد این ماموریت‌ها به 90 مورد کاهش خواهد یافت تا رسیدگی به این موضوعات با سرعت بیشتری انجام شود.

وی اعمال قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی بدون اغماض را از دیگر موارد مهم اجرای طرح انضباط اجتماعی عنوان و اظهار کرد: در این طرح عوامل راهنمایی و رانندگی به صورت موثرتری در سطح شهر حضور خواهند یافت.

به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، جمع‌آوری معتادان تابلو، پرسه‌زنان و ولگردان از دیگر مصادیق اجرای این طرح است و پاکسازی پیاده‌روها از متکدیان نیز در دستور کار پلیس قرار دارد، همچنین در این طرح نقاط جرم‌خیز مورد شناسایی قرار خواهد گرفت و پلیس برنامه‌های خود در این رابطه اجرایی خواهد کرد.

وی افزایش ساز و کار عمومی در مقابل حوادث از طریق آموزش، توزیع انواع بروشور و خبرنامه را از دیگر برنامه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این طرح عنوان و تاکید کرد: طرح انضباط اجتماعی وسیع‌تر از امنیت اجتماعی خواهد بود.

سردار رجب زاده خاطر نشان کرد: طرح ارتقای امنیت اجتماعی یکی از وظایف ذاتی پلیس است که در آن ماموران به مصادیقی همچون مقابله با سارقان و برخورد با اراذل و اوباش می‌پردازند، می‌توان گفت طرح انضباط اجتماعی و طرح امنیت اجتماعی منافاتی با هم ندارند و تمام ماموریت‌های پلیسی نیز در قالب طرح انضباط اجتماعی انجام خواهد شد، پلیس در این طرح به دنبال آن است که بی‌نظمی‌های موجود در شهر را با کمک سازمان‌های مرتبط بر طرف کند.

وی اضافه کرد: انتخاب اجرای طرح‌ها بر اساس نیازهایی است که در زمان‌های مختلف احساس می‌شود، به طوری که در گذشته نیاز بود که برخورد با اراذل و اوباش در طرح امنیت اجتماعی انجام شود، اما در حال حاضر نیاز داریم که انضباط شهری به عنوان رفتار در شهر تبدیل شود. در حال حاضر پلیس می‌خواهد وظایف خود را در قالب طرح انضباط اجتماعی در جامعه نهادینه کند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ تصریح کرد: طرح انضباط اجتماعی به صورت یک طرح اجرایی نخواهد شد، چون تعریف طرح این گونه است که زمان خاص و محدودی برایش در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی در طرح انضباط اجتماعی با ورود پلیس‌های مخفی به دنبال دستگیری ماموران قلابی در پایتخت است. همچنین یک نظم و انضباط نیز در سیستم داخلی نیروی انتظامی تهران بزرگ انجام خواهد شد.

سردار رجب زاده یادآورشد: برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف نیز که در گذشته با توان لازم اجرا شده بود، با قدرت بیشتری در این طرح اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نیروی انتظامی توان ایجاد امنیت لازم را در پایتخت ندارد که گشت‌های بسیج برای ایجاد امنیت در پایتخت فعال خواهند شد، توضیح داد: نیروی انتظامی توان محدودی دارد و نمی‌تواند در تمام کوچه و خیابان‌ها نیرو گذاشته و امنیت مردم را برقرار کند، ما نیز عنوان کرده بودیم که به مشارکت مردم در ایجاد امنیت نیازمندیم. بسیج نیز به عنوان بخشی از مردم در بخشی از ماموریت‌های پلیس وارد خواهد شد. چون بسیج ضابط قضایی است و بر اساس قانون، وظایفی را بر عهده دارد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا بسیج تنها وظیفه ارشادی دارد، اعلام کرد: نیروهای بسیج با نیروی انتظامی همکاری خواهند کرد و تمام موارد دستگیری‌ها را به پلیس تحویل خواهند داد.

وی در ادامه از نصب 400 دوربین در 100 ایستگاه پلیس پایتخت خبر داد.

کد خبر 69325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز