همشهری آنلاین: اگر گوگل نتایج جستجوی بی مصرفی را تحویل شما دهد، تنها کافی است که آنها را پاک کنید، و دفعه دیگر آنها نخواهید دید.

به گزارش آسوشیتدپرس چنین کاری با سیستم جدیدی که شرکت گوگل از پنج‌شنبه 20 نوامبر (30 آذر) به کار انداخت، ممکن است.

 گوگل که اکنون امیدوار است با این اقدام به این موتور جستجو جنبه شخصی بیشتری دهد، به کاربران اجازه می‌دهد تا وب‌سایت‌های مطلوب‌شان را به صدر فهرست‌های نتایج جستجوها بیاورند و  نتایجی را که نمی‌خواهند در دفعه بعدی که با همان درخواست جستجو می‌کنند، ببینند، حذف کنند.

 گرچه این تجدیدنظرها بر فرمول‌های کامل حفاظت‌شده گوگل برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها متکی است، اما این شرکت مستقر در ماونتین ویو نهایتا توسل به خرد جمعی مردم را برای تقویت آلگوریتم‌های جستجوی اینترنتی رد نمی‌کند.

مارتیسا مایر که نتایج جستجوهای گوگل را تحت نظارت دارد می‌گوید اکنون، گوگل به سادگی می‌خواهد مجموعه‌های اختصاصی از نتایج مفیدتر برای هر فرد را که از موتور جستجوی آن استفاده می‌کنند،ارائه دهد.

 کاربران برای استفاده از این مزیت ویراستاری، امکان ورود اختصاصی به این سیستم را خواهند داشت.

این تصمیم که به کاربران امکان داده شود که نتایج‌شان را دستکاری کنند، تصدیقی بر این شیوه است که حتی موتور جستجوی به ظاهر همه‌کاره‌ای مانند گوگل احتمالا می‌تواند پیشگویی کند که کدام وب‌سایت‌ها برای کاربران اختصاصی جذابیت خواهد داشت.

 این سیستم همچنین بیانگر این است که مردم تا چه میزانی از گوگل برای جستجوی عبارت مشابهی مثلا "هتل‌های سانفرانسیسکو" استفاده می‌کنند.

دستورالعمل جستجوی گوگل عمدتا بر عملکردهایی خودکارشده اتکا دارد، در حالیکه  تعداد فراوانی از رقبای تازه‌نفس در زمینه جستجوی اینترنتی مانند ماهالو، هایکو و چاچا سعی کرده‌اند تا شیوه جدیدی برای جستجوی اینترنتی ایجاد کنند که برای بررسی و جداکردن نتایج مطلوب بر انسان‌ها تکیه دارد.

 اما هیچ یک از این موتورهای جستجو نتوانسته در بازاری که به طور فزاینده‌ای بوسیله گوگل کنترل می‌شود- یعنی بیش از 60 درصد درخواست‌های جستجو انجام‌شده در سراسر دنیا - سری در میان سرها دربیاورند.

سیستم جدید جستجو به نام SearchWiki به این نحو عمل می‌کند:

 اگر شما هنگام انجام دادن جستجو از گوگل استفاده کنید، نتایجی را به دست می‌آورید که به صورت رشته‌ای از دکمه‌ها زیر لینک‌های یافت شده می‌بینید. با کلیک کردن بر روی فلش رو به بالا می‌توانید یک نتیجه به دست آمده در صفحه نتایج به مکان بالاتری منتقل کنید.

 این لینک در دفعه بعدی که با همان اصطلاح جستجو را انجام می‌دهید، در آن نقطه جدید بازخواهد گشت.

کلیک کردن بر روی یک علامت ضربدر این لینک را حذف خواهد کرد، به این ترتیب در دفعه بعدی که شما همان جستجو را انجام می‌دهید، دیگر ظاهر نخواهد شد.

 کاربران همچنین خواهند توانست یک باکس را بگشایند تا در مورد سایت‌های مختلف یادداشت بگذارند، تا بتواند آنها را در آینده بخوانند.

این اظهار نظرها همچنین با سایر افرادی به اشتراک گذاشته خواهد شد که وارد سیستم شده‌اند، به شرطی که کاربر بر روی یک لینک برای "همه یادداشت‌ها برای این سرچ‌ویکی را ببین" کلیک کرده باشند.

کد خبر 69022

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز