قرار گرفتن در حصار بزرگراهی و خانه‌های با قیمت پایین در مقایسه با دیگر محلات، باعث سرازیر شدن اتباع خارجی غیرمجاز به این محله شده است. این روزها همسایگان اهالی قدیمی این محله مهاجرانی هستند که در یک خانه با بیش از سه خانواده و یا ۱۵ نفر مهاجر مجرد زندگی می‌کنند.    

جوادیه

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: بروز مشکلات فراوان در محله‌ای که به لحاظ موقعیت وضعیتی همچون جزیره پیدا کرده باعث شده اهالی بومی جوادیه بالاجبار برای ادامه زندگی تصمیم به نقل مکان، فروش و یا اجاره خانه‌های خود بگیرند. آنهایی هم که مانده‌اند دل خوشی از شرایط این روزهای محله ندارند.  موقعیت جغرافیایی محله جوادیه باعث شده تا قیمت خرید و فروش و یا اجاره خانه‌ها ارزان‌تر از جاهای دیگر باشد. البته به قول «محمد آزادی» از معتمدان محله جوادیه، مسئله مهم شهروندان تازه از اینجا آغاز می‌شود چراکه قیمت پایین اجاره‌بها و قیمت خانه‌ها باعث شده تا پای اتباع خارجی غیرمجاز به اینجا باز شود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

دبیر شورایاری محله جوادیه که درجریان مسائل و مشکلات اهالی است، سرازیر شدن اتباع خارجی غیرمجاز و مهاجرانی که به‌طور قاچاق وارد ایران شده‌اند به محله جوادیه را از مهم‌ترین چالش‌ها و دغدغه‌های شهروندان می‌داند.

«محمد آزادی»، نماینده منتخب اهالی جوادیه در زمینه علت به وجود آمدن این مسئله تحقیق و مطالعه میدانی بسیاری انجام داده و به‌عنوان کارشناس، آسیب‌ها و پیامدهای منفی ورود اتباع خارجی غیرمجاز به محله جوادیه را جزء به جزء تشریح می‌کند و می‌گوید: «اگر به تاریخچه شکل‌گیری محله جوادیه دقت کنید می‌بینید که روزگاری جوادیه بافت اجتماعی منسجم و هماهنگی داشت. بیشترین هیات‌های مذهبی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این محله فعالیت داشتند. اهالی محله جوادیه در همه مقاطع تاریخی از جمله دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و مبارزات ضد رژیم شاهنشاهی، یا در دوران دفاع‌مقدس همیشه در صحنه بودند. سند این گفته نام شهدایی است که بر سر در کوچه‌ها و خیابان‌ها نقش بسته، اما چه می‌شود که محله‌ای با آن همه سابقه تاریخی و فرهنگی با چنین چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو می‌شود؟ جوابش ساده است، وضعیت کنونی محله جوادیه به دلیل کم‌کاری و کم لطفی مسئولان در دهه‌های گذشته نسبت به این محله است.»

ضرورت احیای بافت منسجم و اجتماعی جوادیه

دبیر شورایاری محله جوادیه ادامه می‌دهد: «قرارگرفتن محله جوادیه درحصار بزرگراه‌های پر رفت‌وآمد تهران از جمله تندگویان، شهید نواب صفوی، شهیدیارجانی، عدم دسترسی آسان و مناسب شهروندان به محله‌های اطراف و کمبود امکانات ضروری باعث شده تا در طول این سال‌ها تعدادی از خانواده‌های بومی و قدیمی از اینجا کوچ کنند و در نقاط مختلف شهر ساکن شوند. دلیل مهاجرت آنان این بود که هیچ آینده روشنی پیش روی خود نمی‌دیدند. با این حال خیلی‌ها هم ماندند و انتظار دارند اتفاق‌های خوبی برای محله جوادیه بیفتد. نخستین اتفاق خوب می‌تواند این باشد که بافت اجتماعی و منسجم محله جوادیه به حالت سابق برگردد و از سکونتگاه امن برای اتباع خارجی غیرمجاز به‌طور کامل خارج شود.»

جزیره‌ای دنج برای اتباع غیرمجاز

آزادی درباره اینکه چرا مهاجران قاچاقی و غیرمجازتمایل زیادی به زیستن در محله جوادیه دارند می‌گوید: «خب همه چیز دست به دست هم داده تا محله جوادیه که حالت جزیره دنج و کم‌ تردد دارد برای زندگی این‌گونه مهاجران مناسب شود. اینجا دور از چشم و کم رفت‌وآمد است و احتمال دستگیری اتباع غیرمجاز  کمتر است. نکته بعدی این است که خانه‌هایی که در محله جوادیه خالی مانده با اجاره‌های خیلی پایین‌تر از محله‌های اطراف به این اتباع داده می‌شود. آخر اینکه صاحبخانه‌ها هم بدشان نمی‌آید که از خانه‌های بدون استفاده خود مشتری ندارند، منبع درآمدی داشته باشند و دیگر برایشان فرقی نمی‌کندکه مستأجرشان چه کسی باشد.»

او می‌گوید: «شهروندانی که در همسایگی این مهاجران غیرمجاز زندگی می‌کنند، همیشه بابت مسائل بهداشتی، فرهنگی و امنیتی با نگرانی و اضطراب مواجه‌اند و اعتراض آنها نیز به جایی نرسیده است.»

تخلف بنگاه‌های املاک در اجاره‌ دادن خانه به اتباع غیرمجاز

«محمد آزادی»، دبیر شورایاری محله جوادیه درباره اینکه تاکنون چه اقداماتی برای بازگشت آسایش و امنیت به محله جوادیه انجام شده می‌گوید:«قبل از هرچیز باید از تلاش و زحمت رئیس و مأموران نیروی انتظامی در پلیس امنیت و کلانتری جوادیه قدردانی کنیم چراکه در همین چندماه گذشته چندین بار طرح ضربتی شناسایی و جمع‌آوری اتباع خارجی غیرمجاز را در این محله اجرا و در هر مرحله بیش از صدها نفر از مهاجران غیرقانونی و اتباع غیرمجاز را دستگیر و طی مراحل قانونی برای بازگرداندن آنها به کشورشان اقدام کردند. اما با این حال هنوز مشکل حضوراتباع خارجی غیرمجاز در محله جوادیه به‌ طور کامل بر طرف نشده است.»

آزادی عقیده دارد که طرح شناسایی جمع‌آوری اتباع خارجی غیرمجاز باید در محله جوادیه تداوم داشته باشد. از طرف دیگر قانون اجازه ندهد بنگاه‌های املاک و یا شهروندان، خانه‌های خود را به مهاجران و اتباع خارجی که به شکل قاچاق و غیرقانونی وارد ایران می‌شوند، اجاره دهند. 

خانه‌های مجردی وضعیت بدتری دارد

«رحیم نیک نفس»، از اعضای شورایاری محله جوادیه نیز به دردسرهایی که بابت سکونت اتباع خارجی غیرمجاز برای اهالی به وجود آمده اشاره می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه اجاره دادن خانه‌ها به این افراد که مدرک شناسایی و هویت مشخصی ندارند، امنیت محله را زیر سؤال برده است. اگر خدای ناکرده این افراد به هر دلیلی دچار جرم و جنایتی شوند به این آسانی قابل شناسایی نیستند. مسئله بعدی خانه‌های پرجمعیت و خارج از حد و اندازه معمول است. معمولاً در هر خانه‌ای که اتباع خارجی اجاره می‌کنند بین ۳ تا ۴ خانواده زندگی می‌کنند و جمعیتشان کمتر از ۱۵ نفر نیست. البته وضعیت خانه‌های اجاره‌ای مجردی بدتر از این‌هاست چون به شکل گروه‌های ۲۰ تا ۳۰ نفری هم دیده می‌شوند. ناگفته نماند که این مهاجران غیر مجاز در طول روز به کار های مختلف مثل کارگری و دستفروشی و... مشغولند  و در نقاط مختلف شهر پراکنده می شوند و دوباره به اینجا باز می گردند.»

کد خبر 688811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • زهرا قاسمی IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    9 1
    بندگان خدا کوچ مجبورن کنن
  • غیبی IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    9 0
    ما توی محله جوادیه ساکن هستیم . افغانی ها اومدن خانه های حیاط دار قدیمی و اجاره کردن و چند خانوادگی در آن زندگی می کنن. این قدر هم سرو صدا دارن که نگو
  • دانش ایرانی IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    5 0
    افغانی ها کم مونده جای دولتمردان ایرانی رو هم بگیرن
  • شفیعی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    3 0
    من بخاطر همین مشکل از آنجا در آمدم
  • محمد IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    سلام تشکربله گزارش جامع وکامله ممنون
  • Goli IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    2 0
    متاسفانه این موضوع برای هیچ کس مهم نیست مسئولین کاری نمیکنن نمیدونن این قضیه کم کم برای همه محله ها پیش میاد مردم خود محل دلشون نمیسوزه برای محلشون چرا دیگران واکنش نشون بدن خلاف میکنن راحت و چون هیچ اطلاعات ثبت شده ای هم هیچ جا نیست ازشون نمیشه پیگیری کرد پیداشون کرد و این میشه منبع درآمد امن براشون کجا برن بهتر از اینجا
  • معصومه IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    عالی
  • حسن IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    6 0
    امیدوارم دولت مردا کاری کنن واسه این موضوع
  • سارا غفاری DE ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    1 0
    آیا واقعا هیچ نهادی وجود نداره که رسیدگی بکنه به بنگاه هایی که خلاف می کنن ؟؟؟