دیوان عالی آمریکا روز جمعه در اقدامی تاثیرگذار با نقض حکم قبلی‌اش در سال ۱۹۷۳ که مبنای قانونی شدن سقط جنین در آمریکا شد، پیروزی مهمی را نصیب محافظه‌کاران مذهبی و جمهوریخواهان کرد که خواستار محدود کردن سقط جنین هستند.

suprme court

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دیوان عالی آمریکا با توجه به اکثریت داشتن فعلی قضات محافظه‌کار در آن، با ۶ رای موافق در برابر ۳ رای مخالف به پشتیبانی از یک قانون مورد حمایت جمهوریخواهان در ایالت می‌سی‌سی‌پی رای داد که سقط جنین را پیش از هفته ۱۵ بارداری ممنوع می‌کند.

نتیجه آرا درباره نقض حکم قبلی این دیوان موسوم به «رو در برابر وید» ۵ به ۴ بود، چرا جان رابرتز، رئیس دیوان در حکمی جداگانه نوشت گرچه از حفظ قانون ایالت می‌سی‌سی‌پی حمایت می‌کند، اما قدم بعدی در کنار گذاشتن جکم «رو در برابر وید» را برنمی‌دارد.

دیوان عالی آمریکا در حکمی که ساموئل آلیتو، قاضی محافظه‌کار نوششته است، بیان می‌کند که حکم «رو در برابر وید» که اجازه انجام سقط جنین را پیش از زمانی که جنین قادر به ادامه حیات خارج از رحم باشد – یعنی تا فاصله هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری- می‌دهد، به اشتباه صادر شده بود، چرا که قانون اساسی آمریکا اشاره مشخصی به حقوق زنان درباره سقط جنین ندارد.

این حکم با رد کردن اینکه سقط جنین یک حق اساسی زنان است، این امکان را به ایالت‌های آمریکا می‌دهد که انجام آن را غیرقانونی کنند و به این ترتیب  به طور بنیادی چشم‌انداز حقوق تولیدمثلی درآمریکا را تغییر می‌کند.

در حال حاضر، بیست و شش ایالت آمریکا یا تصمیم قطعی برای ممنوع کردن سقط جنین گرفته‌اند یا احتمال ممنوع کردن آن را در دست بررسی دارند. ایالت می‌سی‌سی‌پی یکی از ۱۳ ایالتی است که با رد شدن حکم «رو»  قوانین به اصطلاح آغازگر آنها برای ممنوع کردن سقط جنین می‌تواند به اجرا درآید.

بایدن مخالفت می‌کند

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا این حکم را رفتن به «مسیری افراطی و خطرناک» نامید.

بایدن در کاخ سفید گفت:‌ «امروز روز اندوهباری برایب دیوان و برای کشور است....این دیوان کاری را هرگز قبلا انجام نداده بود، انجام داده است...آشکارا حقی اساسی را که برای بسیاری از آمریکاییان بنیادی است، سلب کرده است.»

بایدن دموکرات افزود که امکان دادن به ایالت‌ها برای ممنوع کردن سقط جنین باعث می‌شود ایالات متحده در میان کشورهای توسعه‌یافته از لحاظ حقوق تولیدمثلی وضعیتی مطرود پیدا کند.

بایدن کنگره را ترغیب کرد که قانونی را برای حفاظت از حق سقط جنین تصویب کند، در خواستی که با توجه به تقسیمات دو حزبی در مجلس نمایندگان و سنا احتمال تحقق آن بعید بخ نظر می‌رسد.

بایدن گفت دولت او دسترسی زنان به داروهای تاییدشده بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) از جمله داروهای پیشگیری از بارداری و سقط طبی را تضمین خواهد کرد و همچنین با اقدامات برای محدود کردن زنان از سفر به سایر ایالت‌ها برای دسترسی به امکانات سقط جنین مبارزه خواهد کرد.

بایدن همچنین از معترضان خواست که تظاهراتشان را به طور صلح‌آمیز انجام دهند.

پیش‌نویسی از حکم قاضی آلیتا که نشان می‌داد دیوان عالی آماده نقض حکم «رو در برابر وید» است، در ماه مه (اردیبهشت) به بیرون درز کرد و توفانی سیاسی را برانگیخت. حکم روز جمعه عمدتا با پیش‌نویس درز کرده به بیرون مطابقت دارد.

آلیتو در حکمش نوشت:‌«قانون اساسی هیچ اشاره‌ای به سقط جنین ندارد و نه هیچ حقی با این عنوان به طور ضمنی بوسیله ماده‌ای از قانون اساسی تضمین شده است.»

کد خبر 685723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha