نوبو کیشی وزیر دفاع ژاپن امروز (سه‌شنبه) گفت که بمب‌افکن‌های چین و روسیه پروازهای مشترکی را در نزدیکی ژاپن انجام دادند و این درحالی بود که رهبران گروه چهارگانه (ژاپن، ایالات متحده، هند و استرالیا) در توکیو ملاقات کردند.

بمب افکن

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، این موضوع از سوی ژاپن تحریک‌آمیز تلقی شده است. این اتفاق درحالی رخ داد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر منتخب استرالیا به دعوت فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن از پایتخت ژاپن بازدید کردند.

در طول اجلاس و گفت‌وگوهای دوجانبه، رهبران چهارگانه بر عزم خود برای تضمین یک منطقه آزاد و باز هند و اقیانوس آرام با وجود چین فزاینده تاکید کردند.

کیشی به خبرنگاران گفت: «دو بمب‌افکن چینی در دریای ژاپن به دو بمب‌افکن روسی پیوستند و پرواز مشترکی به سمت دریای چین شرقی انجام دادند.»

بمب‌افکن‌های روسی و چینی بالای سر ژاپن | تشدید التهاب در شرق آسیا همزمان با حضور بایدن در توکیو
تصویر منتشر شده توسط وزارت دفاع ژاپن از بمب‌افکن H-6 چینی

این بمب‌افکن‌ها از نوع TU-95 روسی و H-6 چینی بودند.

بمب‌افکن‌های روسی و چینی بالای سر ژاپن | تشدید التهاب در شرق آسیا همزمان با حضور بایدن در توکیو
تصویر منتشر شده توسط وزارت دفاع ژاپن از بمب‌افکن TU-95 روسی

او همچنین گفت که یک هواپیمای شناسایی روسی نیز بر فراز دریای آزاد از جزیره شمالی هوکایدو به سمت شبه جزیره نوتو در جزیره اصلی ژاپن پرواز کرد.

اگرچه، وزارت دفاع به خبرگزاری فرانسه گفت که این هواپیماها حریم هوایی ژاپن را نقض نکرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این چهارمین بار از نوامبر بود که پروازهای مشترک بین روسیه و چین در نزدیکی ژاپن مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید:

در همین حال، روسیه و چین، انجام گشت‌زنی مشترک را تایید کردند. به گفته وزارت دفاع روسیه، این گشت‌زنی، ۱۳ ساعت بر فراز دریاهای ژاپن و چین شرقی به طول انجامید. وزارت دفاع چین گفت که این رزمایش بخشی از طرح همکاری نظامی سالانه است.

کد خبر 678785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha