کشورهای عضو منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه به قطعنامه‌ای رای دادند که ممکن است به بستن دفتر منطقه‌ای این سازمان در مسکو و معلق شدن جلسات آن در روسیه منتهی شود.

Ukraine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز جلسه ویژه منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت (WHO)  در ژنو این قطعنامه‌ پیشنهادی اتحادیه اروپا و اوکراین را با ۴۳ رای موافق و سه رای مخالف (روسیه، بلاروس و تاجیکستان) و دو رای ممتنع را تصویب کرد.

حامیان این قطعنامه آن را قدم سیاسی مهمی در منزوی کردن مسکو می‌شمارند و می‌گویند در عین حال تلاش کرده‌اند از ایجاد تاثیر عمده بر نظام بهداشتی روسیه جلوگیری شود. این قطعنامه به «وضعیت اضطراری بهداشتی در اوکراین»، شمار زیاد تلفات و خطرات مربوط به بیماری‌های مزمن و عفونی ناشی از عملیات نظامی روسیه اشاره می‌کند.

آندری پلاتنیتسکی، نماینده روسیه با این قطعنامه مخالفت کرد و گفت از تصویب آن «به شدت مایوس شده است.»

او خطاب به نمایندگان کشورهای عضو و مقامات ارشد WHO گفت:‌«به اعتقاد ما این لحظه‌ای مهم در آسیب زدن به نظام مراقبت بهداشتی جهانی است.»

برخی از این قطعنامه WHO انتقاد کرده و آن را کافی ندانسته‌اند. گروهی از نمایندگان کشورها تلاش‌هایشان برای تعلیق عضویت روسیه در هیات اجرایی WHO را به خاطر مسائل فنی قانونی کنار گذاشتند، اما کشورهای عضو هنوز می‌توانند برای معلق کردن حق رای روسیه در اجلاس بعدی این سازمان در این ماه اقدام کنند.

کد خبر 675555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha