سازمان جهانی بهداشت در حال گردآوری شواهد در تحقیقاتش درباره جنایات جنگی احتمالی در موارد مستندشده به گفته این سازمان از حملات روسیه به مراکز مراقبت بهداشتی در اوکراین است.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین مایک رایان، مدیر اضطرارهای سازمان جهانی بهداشت که روز یکشنبه به همراه تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت به کی‌یف پایتخت اوکراین سفر کرده بود، در یک کنفرانس خبری گفت مسئولیت صریح طرفین جنگ پرهیز از حمله به مراکز بهداشتی است و سازمان جهانی بهداشت هم اکنون ۲۰۰ حمله به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در اوکراین را مستند کرده است.

رایان گفت:‌«حمله‌های عامدانه به مراکز مراقبت بهداشتی به معنای تخطی از قوانین بشردوستانه بین‌المللی است و به این ترتیب - بر اساس تحقیقات و تعیین عامل حمله- بیانگر جنایات جنگی در هر موقعیتی است.»

او افزود:‌«ما به مستند کردن و  جمع آوری گواهی‌ها درباره این حملات ادامه می‌دهیم و...اطمینان داریم که نظام سازمان ملل و دیوان کیفری بین‌المللی و سایر سازمان‌ها تحقیقات لازم برای ارزیابی وجود قصد جنایتکارانه در این حملات را انجام خواهند داد.»

روسیه اتهامات پیشین بوسیله اوکراین و کشورهای غربی درباره ارتکاب جنایات جنگی احتمالی و همچنین هدف قرار دادن غیرنظامیان در جنگ را انکار کرده است.

رایان گفت ۲۰۰ مورد حمله ثبت‌شده بیانگر همه حملات به مراکز پزشکی در اوکراین نیست، و فقط شامل موارد ثابت‌شده بوسیله سازمان جهانی بهداشت است. کی‌یف گفته است از هنگام شروع حمله روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) حدود ۴۰۰ مورد از چنین حملاتی رخ داده است.

تدروس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) در این کنفرانس خبری گفت:‌«پیام من به همه مردم اوکراین است: WHO در کنار شما می‌ابستد.. ما همچنان از فدراسیون روسیه می‌خواهیم این جنگ را متوقف کند.»

منابع آگاه می‌گویند کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای بر ضد روسیه را بررسی خواهند کرد که شامل بستن احتمالی یک دفتر منطقه‌ای عمده این سازمان در مسکو هم خواهد بود. اما در پیش‌نویس تحریم‌های سخت‌تری مانند معلق کردن روسیه از هیات مدیره این سازمان وابسته سازمان ملل و سلب کردن موقتی حق رای این کشور نیامده است.

این پیش‌نویس که بوسیله دیپلمات‌های اتحادیه اروپا آماده شده و این هفته تسلیم دفتر منطقه‌ای WHO در اروپا شده است، به دنبال تقاضای بررسی موضوع حمله به مراکز بهداشتی بوسیله اوکراین با حمایت دست کم ۳۸ کشور دیگر عضو از جمله ترکیه، فرانسه و آلمان است.

کد خبر 675330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha