جاذبه‌ها طبیعی و تنفس هوای پاک، در فصل بهار با شکوفه‌های زیبای گیلاس دیدنی‌تر است. اگر ساکن غرب پایتخت هستید، ممکن است بگوییداین مکان‌ها فاصله زیادی با تهران دارد، اما باید بگوییم که سخت در اشتباهید. درغرب تهران روستاها و مناطق متعددی وجود دارند که با قدم گذاشتن در آن‌ها می‌توانید هوای پاکیزه و سبکی را در دل طبیعت سبز تنفس کنید.

روستا

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: روستاهای بسیاری در اطراف تهران وجود دارد که به دلیل جاذبه‌های گردشگری اغلب گردشگران در این فصل برای بازدید به این روستاها سفر می‌کنند. سولقان، رندان، کیگا، امامزاده داود(ع) و... فقط تعدادی از آنها است.

سولقان

بدون گرفتار شدن در ازدحام ترافیک و شلوغی بزرگراه‌های شهر با پیمودن کم‌ترین مسافت، به منطقه‌های خوش آب و هوای سولقان می‌رسید که هنوز اصالت و هویت قدیمی‌شان را حفظ کرده است. سفر به این نقاط و نشستن در کنار دره‌ها، باغ‌ها، رودخانه و کوه‌هایش جانی دوباره به شما می‌بخشد.

سولقان روستای ییلاقی و خوش آب و هوا در میان پایتخت نشینان طرفداران زیادی دارند. روستاهای سولقان ۵۵۰ هکتار باغ و ۱۹۰۰ هکتار اراضی زارعی دارد و در بیش از ۱۰۰۰ هکتار از باغ های سولقان وحومه به میوه های خوش طعم وخوشگوار گیلاس، آلبالو، هلو، خرمالو، گردو، شاتوت، ازگیل و سیب وگلابی کاشته شده است.

یکی از زیباترین و در عین حال مهمترین جاذبه‌ها و مکان دیدنی کَن سولَقان رودخانه آن است که به طول سی و سه کیلومتر از ارتفاعات بلند توچال سرچشمه می‌گیرد و با جوش و خروش فراوان از آبادی‌ها و روستاهای قسمت پایین دست عبور می‌کند. در واقع این رودخانه یکی از زیباترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های تهران و نکته جالب این است که آب دریاچه مصنوعی واقع در چیتگر نیز از اینجا تامین می‌شود.

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌ روستاهای غرب تهران دیدنی است | از بلندترین آبشار پایتخت تا  آدمک جیان و پرآب‌ترین رودخانه تهران

رندان یا رمه‌دان

رندان، روستایی سرسبز و خوش آب و هوا است و به سبب دره‌ها و آبشار زیبایش شهرت دارد. به همین دلیل آبشار رفیع و بلند رندان مهم‌ترین جاذبه گردشگری این روستا به شمار می‌رود. روستای رندان در ۲۵ کیلومتری تهران واقع شده است. جاده این روستا از میانه جاده امامزاده داود(ع) جدا می‌شود و مسیر ترددش آسفالت و هموار است.

براساس اطلاعات کاوشگران و مدارک تاریخی، روستا «رندان» ۷۰۰ ساله پیش رونق اقتصادی زیادی داشته و با توجه به کاوش‌های بستان‌شناسی در این منطقه، تعدادی سکه‌های قدیمی و یک چراغ روغنی که قدمت آن حدود ۷۰۰ سال تخمین زده شده، به دست آمده است. همچنین در مسیر پیاده‌روی آبشار رندان در ارتفاعات شمال روستای رندان و در امتداد دره‌ای سرسبز، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین آبشارهای تهران قرار دارد.

این آبشار باشکوه و پرآب با ارتفاع تقریبی ۴۰ متر، به نظر می‌رسد که پس از آبشار «سنگان»، دومین آبشار مرتفع تهران باشد. مسیر آبشار یک راه مال‌رو به نسبت هموار و کم شیب است که در امتداد رودخانه رندان پس از حدود یک ساعت پیاده‌روی، شما را به آبشار می‌رساند.

طالون

وصف روستای «طالون»، توصیفی از آبادی است که همه زیبایی خود را در دامنه به هم تنیده کوه‌های «البرز» به رخ می‌کشد. آخرین روستا از روستاهای حریم منطقه۵ باطراوت وشادابی طبیعت درآمیخته و قابی وصف ناپذیر ازآن ساخته است.   این روستای ییلاقی آنقدرخوش آب و هوا و زیباست که به یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعت دوستان تبدیل شده است. البته جاده سخت و پر از شیب آن سبب شده تا بیشتر، محلی‌ها، کوهنوردان وگردشگران حرفه‌ای سراغ آن بروند و همین موضوع طبیعت آن را بکر و دست نخورده نگاه داشته است. ازمعروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای طالون، آبشارآن است. آبشار طالون در فصل گرما بسیار مورداستقبال قرار می‌گیرد. برای رسیدن به آبشار در جاده امامزاده داود(ع) با گذر از منطقه سولقان در سمت چپ به دو راهی رندان می‌رسید. اگر آبشار را بالا بروید به قله طالون می‌رسید.

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌ روستاهای غرب تهران دیدنی است | از بلندترین آبشار پایتخت تا  آدمک جیان و پرآب‌ترین رودخانه تهران

کیگا

«کیگا» روستایی است بادرختان سر به فلک کشیده و میوه های تازه که تابش نور خورشید روی آن بر تازگی آن ها می افزود. سکونت محض در این روستا حاکم است. در این سکوت می توان تکان خوردن برگ درختان را با هر وزش باد شنید و به آواز زیبای پرندگان که لای لای موزونی است گوش فرا داد و یا با صدای رودخانه که از زیر پای درختان روستای "کیگا" در حرکت است، همنوا شد. این جا بهشت دیگری است، بهشتی ناشناخته روی زمین و در جوار امامزاده داود(ع) به نام "کیگا"، روستایی در دل کوه که عبور رودخانه "سولقان" برزیبایی آن افزوده است. وقتی در جاده می رانید راه آسفالته در نیمه راه دو قسمت می شود که یک راه به امامزاده و دیگری به سنگان ختم می شود. نرسیده به آستان در سمت راست مسیر سرازیری است که به روستا منتهی می شود.

واریش

روستای واریش در مسیر بادهای غرب به شرق تهران و ارتفاع زیاد، از آلودگی‌های شهر، در این روستا خبری نیست. در این روستا و اطراف آن، باغ‌های سرسبز، رودخانه خروشان، کوه‌های بلند و دره‌های عمیق وجود دارند. محیط روستای واریش بسیار سرسبز است و در سراسر آن باغ‌های میوه مانند آلو، گیلاس، زردآلو، توت و شاتوت به چشم می‌خورند. همچنین چشمه واریش منبع اصلی تامین کننده آب شرب روستا و همین طور باغ‌ها به شمار می‌رود.

ارتفاعات پهنه حصار در امتداد مسیر روستای واریش، علاقه‌مندان به کوهنوردی را در فصل‌های بهار و تابستان به این منطقه جذب می‌کنند. در اردیبهشت و خرداد این روستا از شکوفه‌های زیبا پوشیده می‌شود و در دامنه کوه‌های آن لاله‌های واژگون و شقایق‌های وحشی به چشم می‌خورند. یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی اطراف روستا واریش که پس از گذشتن از روستای واریش به آن می‌رسید، ارتفاعات کوه‌های پهنه حصار هستند.

در میان دشت پهنه حصار امام‌زاده «بی بی زرین قمر» قرار دارد که برای گردشگران و کوهنوردان این منطقه شناخته شده است. در این امام‌زاده که پیکر یکی از خواهران امام رضا(ع) دفن شده است، اتاقی برای استراحت وجود دارد. یکی از اتاق‌های این امام‌زاده استراحتگاه و آشپزخانه کوهنوردان به شمار می‌رود

امامزاده داود(ع)

آب و هوای خوش و دلچسب، تنها بخش لذتبخش سفر به امامزاده داود(ع) نیست. اگر در فصل بهار به این منطقه بروید، در مسیر و در روستاها و دره‌های اطراف، علاوه بر گیاهان خودرو و درختان و گل‌های وحشی، آبشارها و رودهای فصلی را می‌بینید که از میان سنگ‌ها جاری شده‌اند. دیدن این جویبارها و آبشارها و استراحت و تفریح در کنار آن، می‌تواند لذت سفر را برایتان دوچندان کند. اطراف روستا امامزاده داود(ع) تهران با این طراوت و زیبایی جان می‌دهد برای پیک نیک با خانواده. همچنین آبشار امام زاده داوود(ع)، یکی از آبشارهای ایران در استان تهران و از مکان‌های دیدنی تهران در تابستان است.

فصل بهار و تابستان در دره جنوبی امامزاده، آبشار زیبایی خواهید دید که با شکوه خاصی راه خود را در میان دره باز می‌کند. آبشار دقیقا در ابتدای ورودی روستا و در میان یک دره عمیق در جنوب امامزاده واقع شده است، اما مسیر خاصی برای بازدید از آن وجود ندارد. در فصل بهار و تابستان با کمی دقت در میان جاده منتهی به امامزاده نیز این آبشار زیبا قابل رویت است. یکی دیگر از مسیرهای دسترسی به آبشار امامزاده داود(ع) از انتهای دره فرحزاد است که یک خودرو مناسب را طلب می کند. از روستا امامزاده داود(ع) به روستاهای طالون، سنگان، امامزاده عقیل(ع) و حتی شهرستانک راه های پاکوب وجود دارد.

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌ روستاهای غرب تهران دیدنی است | از بلندترین آبشار پایتخت تا  آدمک جیان و پرآب‌ترین رودخانه تهران

کشار

دره طولانی و پر کشش کشار بالا و پایین در کیلومتر ۱۰ جاده کن-سولقان قرار دارد. سراسر دره توسط درختان خودرو و کاشته احاطه شده ودارای محیط های مناسب برای گشت و گذار در کنار رودخانه‌ای کوچک است. از اول ده سولقان، ۱۰۰ متر که جلوتر بروید، یک بریدگی به چشم می‌خورد که چندان به جاده شبیه نیست اما با کمی پرس‌وجو متوجه می‌شوید که جاده «کشار» از همین‌جا شروع می‌شود. تا دوراهی کشار، نزدیک به ۲ کیلومتر راه است.

از اینجاست که یک مسیر برای کشار پایین جدا می‌شود و به اعماق دره می‌رود و یکی هم مسیر صاف جاده است که به کشار بالا می‌خورد. از اعماق دره، صدای جریان آب را می‌شنوید. باد در کوه می‌پیچد و صدایش بی شباهت به زوزه گرگ نیست. جنس کوه‌ها ترکیبی از سنگ و خاک است و رنگ قهوه‌ای‌شان از مناسب‌بودن خاک این کوه‌ها برای کشاورزی خبر می دهد. به خاطر همین شرایط اقلیمی مناسب گیلاس‌های تک‌دانه کشار خیلی معروف‌ است. همین‌طور هلوهای هسته‌جدای.

وردیج

روستای وردیج یکی از مقصدهای طبیعت‌گردی نزدیک تهران است و جاذبه‌های گردشگری فراوانی در این روستا وجود دارد از جمله کوه‌هایی به شکل انسان که در بین اهالی روستا به «آدمک جیان» شهره‌اند. همچنین یکی از دیدنی‌ترین تابلوهای سنگتراشی طبیعت در دل این روستا واقع شده است. به همین دلیل روستا وردیج به یکی از مقاصد دیدنی و سفر شهروندان و توریست‌ها در غرب پایتخت تبدیل شده است. جاذبه‌هایش ارزش یکبار سفر به آنجا را دارد. این مکان توریستی در هر چهار فصل سال تماشایی است، اما گل کردن شکوفه‌های درختان گیلاس و آلبالو در فصل بهار، این روستا را مانند عروس سفید پوش و دیدنی‌تر می‌کند.

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌ روستاهای غرب تهران دیدنی است | از بلندترین آبشار پایتخت تا  آدمک جیان و پرآب‌ترین رودخانه تهران

سنگان

روستاهای سنگان از ویژگی طبیعی خاصی برخوردار و از جمله روستاهای هدف گردشگری حریم غربی شهر تهران است. مسجد تاریخی با معماری‌ خاصی در محله سنگان پایین قرار دارد که در نوع خود دیدنی و منحصر به فرد است. همچنین بناهای مسکونی و تاریخی در سنگان وسط وجود دارد که کماکان حفظ شده و توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. پژوهشگران قدمت این روستا را با توجه به ‌نوشته‌های روی بعضی سنگ قبرها، بیش از ۵۰۰ سال تخمین زده‌اند. آبشار و امامزاده قاسم(ع) هم از دیگر جاذبه های گردشگری این روستا به شمار می روند.

این روستا در فصل بهار واقعا دیدنی است. درختان سرسبز با شکوفه ای رنگی و همچنین عطر گیاهان و سبزی های کوهی هوش را از سرتان می پراند. آبشار سنگان مقصدی مناسب برای علاقه‌مندان به کوهنوردی، طبیعت‌گردی است. آبشار سنگان به ارتفاع ۲ هزار و ۵۷۵ متر به عنوان بلندترین آبشار شهر تهران در شمال غرب این روستا و ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قله پهنه‌حصار واقع شده است و آب از ارتفاع سی متری از این آبشار روی زمین می‌ریزد.

همچنین آستان امامزاده قاسم(ع) که از نوادگان امام سجاد(ع) است یکی دیگر از جاذبه های قدیمی این روستا محسوب می شود. چنار این آستان قدیمی و آبشار، دو اثر طبیعی سنگان ثبت ملی شدند.

کد خبر 673708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha