اردیبهشت جان می‌دهد به دل طبیعت و ارتفاعات بزنید و چند ساعتی فارغ از هیاهوی شهر و شلوغی‌هایش، به آرامش برسید. یکی از مکان‌های زیبایی که پیشنهاد می‌کنیم تا این ماه تمام نشده به آنجا سر بزنید ارتفاعات «دالخانه» در چند قدمی پایتخت است.

ارتفاعات دالخانه

همشهری آنلاین - سارا جعفرزاده: ارتفاعات دالخانه در روستای مسگرآباد منطقه ۱۵ قرار دارد که قدیمی‌های محله به آن «دالخونه» می‌گویند. این جاذبه گردشگری کمتر در میان شهروندان پایتخت شناخته شده اما با این حال اهالی مسگرآباد و مسعودیه رفتن به دالخانه را در برنامه آخر هفته خود می‌گنجانند. دالخانه با ارتفاعات بکر و دست نخورده‌اش قرار است با همکاری شهرداری و بخش خصوصی به تفرجگاهی مانند سایر ارتفاعات تهران تبدیل شود.

تماشای تهران از ارتفاعات دالخانه | تل بادام‌های پایتخت اینجاست

 دیدنی‌هایی در چند قدمی تهران

برای رسیدن به ارتفاعات دالخانه خیابان «شهید کلهر» را تا انتها پیش می‌رویم. در انتهای خیابان، دوراهی وجود دارد که مسیر خاکی سمت چپ را در پیش می‌گیریم بعد از طی مسافتی حدود ۱۰ دقیقه به دامنه ارتفاعات دالخانه می‌رسیم. این تنها راه رسیدن به ارتفاعات دالخانه نیست در صورتی‌که در محدوده مسعودیه باشید می‌توانید به راحتی از سمت خیابان «پرچم» وارد بخش دیگر ارتفاعات دالخانه شوید.

قدم در دامنه ارتفاعات می‌گذاریم هوا بسیار مطبوع است و باد ملایمی در این میان می‌وزد که روحمان را تازه می‌کند. کوه‌نوردان مشغول بالا رفتن از ارتفاعات هستند. محدوده دالخانه حدود هزار و ۶۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و وجود امکانات صخره نوردی، جنگل بادام و معدن تخته کک و تجربه تماشای تهران از این ظرفیت گردشگری را متمایز کرده است.

تماشای تهران از ارتفاعات دالخانه | تل بادام‌های پایتخت اینجاست

صخره‌نوردی در قلب دالخانه

ارتفاعات دالخانه امکانات طبیعی را برای ورزش صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی دارد. بعد از حدود ۱۵ دقیقه درست زمانی ‌که از دامنه کوه دور شده‌ایم چشممان به صخره‌ای برآمده از درون ارتفاعات می‌افتد در اطراف این سخت ابزار صخره‌نوردی در درون تخته سنگ‌ها جانمایی شده‌اند و نشان از این دارد که صخره‌نوردان این مکان را برای صخره‌نوردی آماده کرده‌اند. صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی از ورزش‌هایی است که کمتر جایی در طبیعت و ارتفاعات را می‌توانید برای تمرین صخره نوردی پیدا کنید و این درحالی است که علاقه‌مندان به این رشته ورزشی تمایل دارند در دامان طبیعت و ارتفاعات صخره نوردی کنند. از طرفی ارتفاعات دالخانه تنها جاذبه گردشگری در تهران است که در آنجا امکان این ورزش برای علاقه‌مندان فراهم شده است.

تماشای تهران از ارتفاعات دالخانه | تل بادام‌های پایتخت اینجاست

کوهپیمایی و برپایی ایستگاه صلواتی

باوجود اینکه ارتفاعات دالخانه در میان شهروندان پایتخت به درستی معرفی نشده اما در میان اهالی مسعودیه و روستای مسگرآباد این جاذبه گردشگری شناخته شده و در اکثر روزهای تعطیل مقصد گردشگری آنها  ارتفاعات دالخانه است. جایی که اگر هوا آلوده نباشد می‌توانید تهران را از جنوب به سمت شمال نظاره‌گر باشید که تجربه بسیار جالبی است.

در صورتی‌که روزهای پنجشنبه و جمعه به ارتفاعات دالخانه بروید می‌توانید شاهد حضورکوه‌نوردان به‌صورت فردی وگروه‌های کوه‌پیمایی باشید. در روزهای جمعه نیز در ارتفاعات بالاتر دالخانه اعضای هیئت‌های مذهبی و گروه‌های ورزشی و دانشجویان گردهم می‌آیند و مکانی را برای برپایی ایستگاه صلواتی انتخاب و از کوه‌نوردان و تمامی افرادی که برای تفریح به ارتفاعات می‌روند، پذیرایی کرده و در کنار هم مراسم دعای ندبه برگزار می‌کنند.

تماشای تهران از ارتفاعات دالخانه | تل بادام‌های پایتخت اینجاست

عکس یادگاری در بوته‌زار بادام

در میان بالا رفتن از ارتفاعات چشممان به انبوهی از بوته‌های پراکنده‌ بادام می‌افتد که زیبایی خاصی به ارتفاعات بخشیده است. رنگ این بوته‌ها سبز روشن است و کمی با بوته‌های معمولی تفاوت دارد. با کمی پرس‌وجو متوجه می‌شویم که این بخش از دالخانه به «جنگل‌های بادام» معروف هستند. بادام این بوته‌ها تلخ است و در صنعت گیاهان دارویی برای بیماری دیابت مصرف بسیاری دارد.

این بادام‌ها در میان اهالی مسگرآباد به «تل بادام» یعنی بادام تلخ معروف هستند. در صورتی‌که به دالخانه رفتید یادتان نرود در میان جنگل‌های بادام عکس یادگاری بگیرد که بسیار زیبا از آب درمی‌آید. البته از گونه‌های جانوری موجود در دالخانه از جمله بز کوهی، کبک و روباه هم نمی‌توان غافل شد که در اکثر روزهایی که ارتفاعات خلوت است برخی از این‌گونه‌های جانوری در ارتفاعات پایین دالخانه قابل مشاهده هستند.

تماشای تهران از ارتفاعات دالخانه | تل بادام‌های پایتخت اینجاست

تماشای معدن تخته کبک

رفتن به دالخانه هم فال است و هم تماشا، ردپای تاریخ در دالخانه هم هویدا است. بعد از نیم ساعت کوهپیمایی به مکانی که به «تخته کبک» معروف است می‌رسیم. البته قدیمی‌های محله آن را به نام «تخته کک» می‌شناسند که به وجود کبک در این محدوده برمی‌گردد. در این محدوده معدنی سنگی هم به همین نام وجود دارد که متعلق به ۱۳۰ سال پیش است و بر اثر ریزش‌های مختلف دهانه معدن کوچک و کوچک‌تر شده است. در صورتی‌که در محدوده این معدن قرار بگیرید می‌توانید به تماشای تپه‌هایی که روزگاری بسیار بلند بوده و حالا به دلیل برداشت سنگ و خاک ارتفاع آنها کم و کمتر شده است، بنشینید. این بخش از ارتفاعات برای موتورسوارانی که علاقه به حضور در ارتفاعات دارند، بسیار مناسب است.

تماشای تهران از ارتفاعات دالخانه | تل بادام‌های پایتخت اینجاست

رونق گردشگری با همکاری بخش خصوصی

ارتفاعات دالخانه ظرفیت گردشگری مناسبی نه تنها برای منطقه ۱۵ و روستای  مسگرآباد بلکه برای جنوب‌شرق تهران است و درصورتی‌که شهرداری و سایر ارگان‌های مربوطه اقدامات سازنده‌ای در  تأمین امکانات رفاهی و مورد نیاز شهروندان و کوهنوردان انجام دهند، این ارتفاعات دیدنی هم مانند ارتفاعات درکه، دربند و توچال در مرکز توجه قرار گیرد. «مهدی شریف‌پور» رئیس شورای اسلامی و روستایی مسگرآباد دراین‌باره می‌گوید: ‌«در گام اول تمایل داریم تبدیل ارتفاعات دالخانه به یک نقطه گردشگری را مصوب کنیم. در گام بعدی از ظرفیت شهرداری، استانداری و فرمانداری استفاده کنیم و از بخش خصوصی هم برای راه‌اندازی هرچه بهتراین ظرفیت کمک بگیریم.»

او می‌افزاید: «کارهای بسیاری برای راه‌اندازی این ظرفیت مغفول مانده می‌توانیم انجام بدهیم به‌عنوان مثال در روستای مسگرآباد چند قنات پرآب داریم که می‌توانیم با لوله‌کشی در مسیر  ارتفاعات آبشار مصنوعی ایجاد کنیم. از طرفی با مشورت با کارشناسان و مشاوران می‌توان در این مکان تله کابین، پیست‌های دوچرخه‌سواری و موتورسواری‌ ایجاد کرد.»‌

نشانی:

بزرگراه امام رضا(ع)، محله مسعودیه، انتهای خیابان شهید کلهر

مسیرهای دسترسی

برای دسترسی به ارتفاعات دالخانه علاوه بر استفاده از وسیله نقلیه شخصی می‌توانید با تاکسی‌های مستقر در میدان شیرازی به محله مسگرآباد و انتهای خیابان کلهر بروید و بعد از طی یک مسافت حدود ۱۰ دقیقه‌ای به ارتفاعات دالخانه برسید.

کد خبر 676716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha