هفته‌نامه‌ی دوچرخه>سیدسروش طباطبایی‌پور: اسم آخرین ماه سال تحصیلی را گذاشته‌ام «آتش‌فشان»؛ چون معتقدم دانش‌آموز بخت‌برگشته، ‌ در این ماه آخر برای رسیدن به موفقیت، باید اندوخته‌ی هشت‌ماه گذشته را آن‌قدر تکرار کند تا همه‌ی مطالب، ذهنش پخته و داغ شوند.

دوچرخه

آن هم به گونه‌ای که دم امتحان‌های خرداد، هرچه ذَهَبنا و مفعول و اتحاد درذهن دارد، فوران کنند و بنشینند روی برگه‌های امتحان خرداد و آنی بشود که باید!

به همین دلیل محکم، همیشه و در هرپایه، ماه آتش‌فشان، یکی از مهم‌ترین ماه‌های دوران تحصیل است که باید حسابی برایش برنامه داشت. حالا و در این فرصت کوتاه، پیشنهادی توپ، برای برنامه‌ریزی دارم؛ برنامه‌ریزی برای مرور درس‌ها که اسمش را گذاشته‌ام روش «نردبان»!

فرض کنیم قرار است از دیوار موفقیت بالا بروید. البته باید یادآور شوم که دیوار موفقیت، تنها دیوار مُجازی است که می‌توان از آن بالا رفت! بهترین پیشنهاد برای رسیدن به بالای این دیوار، داشتن نردبانی بلندبالاست؛ نردبانی هشت یا  ۰۱ پله با فواصل یکسان و منطقی داشته باشد؛ جوری که تو بتوانی بدون نگرانی، پای چپت را روی پله‌ی اول و پای راستت را روی پله‌ی دوم بگذاری و آهسته از آن بالا بروی. حالا تصور کن نردبان قصه‌ی ما، پله‌ی دوم تا نهم را نداشته باشد! آیا توان بالا رفتن از چنین نردبانی را خواهی داشت؟

روش نردبان، به تو یادآوری می‌کند به‌جای مرور کل کتاب، هردرس را به بخش‌های کوچک تقسیم کنی و سپس قدم به قدم و بدون ترس و نگرانی، از دیوار آن بالا بروی. مثلاً برای درسی مثل ادبیات فارسی روش نردبان به تو پیشنهاد می‌کند به‌جای این‌که ۱۷ درس را یک‌جا مرور کنی، کتاب را به پنج بخش تقسیم کن:

۱. واژگان انتهای کتاب  ۲. مفاهیم شعرها و متن‌ها  ۳. تاریخ ادبیات  ۴. آرایه‌های ادبی  ۵. دستور زبان
اطمینان دارم شما هم برای مرور درس‌هایتان از این روش‌های من‌درآوردی اما مفید، در چنته دارید. پیشنهادم این است دست‌به‌کار شوید و از راه‌های ارتباط با دوچرخه، روش منحصربه‌فرد خودتان را به ما هم بگویید. این‌جوری ما هم می‌توانیم روش پیشنهادی‌تان را به‌نام خودتان در صفحه‌ی «چشمه‌ها» منتشر کنیم. خبر خوب این‌که دوچرخه به قید قرعه، به سه پیشنهاد خوب ارسالی، جایزه هم می‌دهد. یادتان باشد نام، نام خانوادگی، سن، شهر و شماره‌ی تماستان را هم بنویسید تا درصورت برنده‌شدن، بتوانیم با شما تماس بگیریم.

  • چرخ‌دنده؛ سؤال شماره‌ی ۱:

در اردیبهشت، از چه روش مناسبی برای مرور درس‌ها استفاده می‌کنید؟

آخرین مهلت ارسال پاسخ تا ۲۱ اردیبهشت

راه‌های ارتباط با دوچرخه و ارسال نظر:

تلفن: شماره‌ی ۲۳۰۲۳۴۰۴ -۰۲۱ شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۸ تا ۲۰

ای‌میل: docharkheh@hamshahri.org

اینستاگرام: @docharkheh_weekly

تلگرام:  ۰۹۳۳۴۱۲۱۴۸۹

بخش دوچرخه در سایت همشهری‌آنلاین:
hamshahrionline.ir/service/Children

کد خبر 672890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha