یکی از راه‌های مقابله با عوارض ناشی از آثار ریزگردها، توجه ویژه به الگوی تغذیه صحیح است.

تغذیه

به گزارش همشهری آنلاین، در این شرایط که گرد و غبار، آسمان اکثر شهرهای کشور را تیره و تار کرده، با استفاده از مواد غذایی و نوشیدنی‌های خاص و رعایت نکات ایمنی می‌توانیم سلامتی خود را تضمین کرده و از بیماری‌های تنفسی در امان بمانیم.

اینفوگرافیک | این کارها را انجام دهید تا از خطرات آلودگی هوا در امان بمانید

تاثیر آلودگی بر مبتلایان به آسم و آلرژی

گردو غبار در بیماران مبتلا به آسم و آلرژی نهفته موجب بروز علامت‌های تنفسی، تنگی نفس، سرفه، خس‌خس سینه در دستگاه تنفس تحتانی و علائمی مانند آبریزش، عطسه، سوزش گلو در دستگاه تنفسی فوقانی و حتی سوزش چشم می‌شوند.

استفاده از ماسک

کودکان، افراد مسن و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی دارند، در منزل مانده و در صورت خروج از منزل از ماسک‌های با فیلتر استاندارد استفاده کنند.

ورزش ممنوع

از پیاده روی، ورزش کردن و فعالیت‌های هوازی در زمان گرد و غبار به خصوص در اوایل صبح و هنگام غروب باید اجتناب کرد.

جلوگیری از ورود گردوغبار به خانه

بستن پنجره‌ها، استفاده از پنجره‌های دو جداره، مسدود کردن راه‌های ورود هوایی، در کاهش ورود گرد و غبار وآسیب‌های ناشی از آن تاثیرگذار است.

چه غذایی بخوریم

مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، شیر و غذاهای حاوی امگا ۶ مثل ماهی و غذاهای دریایی، نوشیدن آب، روغن سویا، روغن آفتابگردان و سایر روغن‌های گیاهی، جوانه گندم، روغن ماهی، روغن زیتون و انواع مغزهایی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی (ضدسرطان و التهاب) دارند از تاثیر گرد و غبار بر بدن جلوگیری می‌کنند.

چه غذایی نخوریم

از مصرف مواد غذایی پرچرب، دیرهضم و سرخ شده مانند فست‌فودها باید اجتناب کرد، همچنین نوشابه‌های گازدار به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌تواند آثار سو آلودگی هوا را دو برابر کنند.  از آنجایی که بیشترین تاثیر هوای آلوده و گردوغبار روی سیستم تنفسی مخاط بینی و چشم است، از مصرف سیگار و قلیان نیز باید پرهیز کرد.

کد خبر 668832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha