دوشنبه ۶ آبان ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران پزشکی نتایج کارآزمایی‌های بالینی جدیدی بر روی یک داروی جدید ضدایدز را اعلام کردند

 که گسترش این ویروس مرگبار را در میان بیماران از پیش درمان‌نشده بهتر کنترل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه داروی جدید  ایسنترس (Isentress) (نام ژنریک: رالتگراویر raltegravir) که به وسیله شرکت داروسازی معظم مرک تولید شده است، اولین دارو از نوع جدیدی از داروهای ضدایدز به نام "مهارکننده‌های انتگراز HIV" است که تکثیر HIV را کنترل می‌کنند.

 کارآزمایی‌های بالینی مرحله III - آخرین گام پیش از پذیرش تقاضای تایید دارو بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا  (FDA) - نشان داده است که داروی  ایسنترس بار ویروسی ‌HIV را در 86 درصد بیماران به میزان غیرقابل‌‌شناسایی کاهش می‌دهد، در حالیکه تنها در 82 درصد بیمارانی که با داروی افاویرنز (efavirenz) یک داروی قدیمی‌تر ضد HIV که آن را هم شرکت مرک می‌سازد، بار ویروسی به این حد رسید.

این پژوهشگران در چهل و هشتمین کنفرانس میان‌‌علمی (interscience) درباره داروهای ضدمیکروبی در واشنگتن همچنین اعلام کردند که عوارض جانبی در گروه درمان‌شده با ایسنترس به طور قابل‌توجهی کمتر از گروه افاویرنز بود (44 درصد در مقابل 77 درصد).

شرکت مرک همچنین اعلام کرد بیمارانی که در این کارآزمایی بالینی شرکت کرده بودند همچنین داروهای تنوفوویر (tenofovir) و امتریسیتابین (emtricitabine) را در ترکیب با ایسنترس و افاویرنز دریافت کرده بودند.

سازمان غذا و داروی امریکا در 12 اکتبر 2007 به داروی ایسنترس تایید زودرس داد تا این دارو  برای درمان بیمارانی که به نشانه‌های اولیه مقاومت در برابر داروهای ضدرتروویروسی موجود - مشکلی شایع در بیماران مبتلا به ایدز - را بروز می‌دهند، به کار رود.

بر اساس تخمین شرکت مرک از حدود 500000 بیمار آمریکایی که با مخلوطی از داروهای ضد HIV درمان می‌شوند، تا حداکثر 40 درصد آنها دچار مقاومت به درمان می‌‌شوند.

تحلیلگران صنعت داروسازی می‌گویند استفاده دوبار در روز قرص‌های ایسنترس برای این گروه بیماران، ممکن است در سه سال آینده بازار فروشی یک میلیارد دلاری برای این دارو فراهم آورد که در رقابت مستقیم با داروی الویتگراویر ساخت شرکت Gilead Sciences قرار دارد. این دارو نیز تحت کارآزمایی بالینی است.

کد خبر 66821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز