تهران برای علاقه‌مندان به تاریخ و سیاست از شهرهای جذاب جهان است. شکل‌گیری پایتخت در این مکان از سال ۱۲۱۰ قمری آن را در ردیف پایتخت‌های قدیمی جهان قرار داده است. 

گنجی

همشهری آنلاین - عبدالله گنجی / مدیر مسئول روزنامه همشهری : تهران اکنون - خصوصا خیابان انقلاب تا دامنه‌های کوه‌های شمالی آن - آمیزه‌ای از ده‌ها روستای قدیمی است که بعضا هنوز نام و هویت خود را حفظ کرده‌اند .تهران بزرگ از به هم پیوستن روستاهایی شکل گرفته که حد فاصل دروازه دولت تا تجریش، از غرب و شرق گسترده بوده‌اند.

تاریخ این روستاها خصایص، ویژگی‌ها و ... بسیار جذاب است لویزان، محمدآباد، جماران ، اوین، قلهک ، ده ونک و ... هنوز هویت خود را دارند و این هویت باید حفظ شود. هنوز کوچه‌های تنگ لویزان و جماران قابل رویت است. درخت تنومند کاج در کوچه حسنی‌کیا در کنار حسینیه جماران قدمت این روستا را نشان می‌دهد. شاید تهرانی‌ها امروز عمدتاً ندانند که امامزاده روستای اوین، اکنون در درون دانشگاه شهید بهشتی است. هنوز بومیان اوین روزهای عزاداری به درون دانشگاه می‌روند و عزاداری و نذر و نیاز می‌کنند.

اگرچه روح فرهنگ غربی در شمال تهران سایه افکنده است، اما همچنان نیمه جنوبی آن بوی تهران قدیم را می‌دهد. از نمادی چون دارالفنون تا دارالحکومه گلستان ، زیبا و جذاب است. نشریه محله باید بتواند این هویت را برجسته کند. تهران سنت را به تهران مدرن برساند و بازخوانی هویت آن را لازم و ضروری بداند. 

تهران متاسفانه هم پایتخت سیاسی ایران است و هم پایتخت اقتصادی آن و این مشکل عوارض زیادی را به همراه دارد. در چین پایتخت سیاسی پکن و اقتصادی شانگهای است. در پاکستان اسلام آباد و کراچی ، در عربستان ریاض و جده ، در عراق بغداد ، در ترکیه آنکارا و استانبول ، در مصر اسکندریه و قاهره و ... اما ما نتوانستیم این دو را از هم جدا کنیم تا زندگی تهرانیان آسان‌تر شود.

تهران علاوه بر هویت قدیم روستایی، تقاطع همه اقوام مذاهب عشایر و ایلات ایران است و نقش آنان در پایتخت کم برجسته شده است که باید مورد توجه قرار گیرد. صدها حسینیه فلان جایی‌های مقیم تهران وجود دارد که هنوز محور حفظ هویت فلان روستا یا شهر دورافتاده ایران است. هویت ایران باید در تهران مجسم باشد. این وظیفه همشهری محله است که این مهم را به تصویر بکشد.

کد خبر 665913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha