مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱
۰ نفر

ایده جلو کشیدن ساعت در ابتدای فصل بهار یا به اصطلاح «تغییر ساعت تابستانی» را برای نخستین بار بنجامین فرانکلین، دانشمند و سیاستمدار مشهور آمریکایی در سال ۱۷۸۴ میلادی مطرح کرد.

CLOCK

نظر او این بود که با انجام این کار هم‌زمان با بلند شدن روزها مردم زودتر از خواب بلند شوند و مدت بیشتری را در بیرون از خانه بگذرانند و درنتیجه در مصرف شمع‌های روشنایی صرفه‌جویی شود.

استدلال مشابهی درباره اثر تغییر ساعت در صرفه‌جویی انرژی بعدها در کشورهای گوناگون مبنای تغییر دادن سالانه ساعت‌ رسمی از حدود یک قرن قبل قرار گرفت. حامیان تغییر ساعت تابستانی می‌گویند این کار با کاهش استفاده از نور مصنوعی مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

اثرات بر مصرف انرژی

یکی از اهداف تغییر ساعت تابستانی این است که ساعت فعال مردم هم‌زمان با ساعات روشنایی روز باشد تا به‌این‌ترتیب نور مصنوعی کمتر و انرژی کمتری مصرف شود.

اما در کشورهایی که نزدیک به خط استوا هستند (در عرض‌هایی جغرافیایی بسیار پایین قرار دارند)، تفاوتی چندانی در مدت روشنایی روز در طول سال رخ نمی‌دهد و در کشورهایی که نزدیک به قطب‌ هستند (در عرض جغرافیایی بسیار بالا قرار دارند) این تفاوت بسیار شدید و در حد چندین ساعت است؛ بنابراین در هر دو دسته این کشورها، جلو یا عقب کشیدن در حد یک ساعت چندان تفاوتی ایجاد نمی‌کند. اما در کشورهایی که در حد فاصل این دو گروه قرار دارند، این تغییر ساعت ممکن است بر مصرف انرژی تاثیرگذار باشد. یک تحلیل از ۴۴ بررسی در این باره بوسیله پژوهشگران آلمانی در سال ۲۰۱۶ هم رابطه مثبت میان عرض جغرافیایی کشورها و میزان صرفه‌جویی انرژی در آن‌ها را نشان داد.

در مقابل، مخالفان تغییر ساعت به بررسی‌هایی استناد می‌کنند که به نتایج متضادی رسیده‌اند و درباره تاثیرگذاری این اقدام بر صرفه‌جویی انرژی در جوامع امروزی ابراز تردید می‌کنند. ازجمله، یک تحقیق در ترکیه که در سال ۲۰۱۶ سیاست تغییر ساعت تابستانی را کنار گذاشت، نشان داد مصرف انرژی پیش و پس از این اقدام تغییر چندانی نکرده است.

مخالفان تغییر ساعت می‌گویند تفاوت‌های زندگی امروزی نسبت به یک قرن پیش ممکن است این صرفه‌جویی انرژی را کاهش داده باشد. یک قرن قبل گذراندن مدت بیشتر در نور روز به معنای مصرف کمتر نور مصنوعی و صرفه‌جویی انرژی بود. اما در جوامع امروزی که کامپیوترها، صفحه‌های تلویزیونی و دستگاه‌های تهویه مطبوع سهم بیشتری در مصرف انرژی دارند و استفاده از آن‌ها ربطی به نور خورشید ندارد، ممکن است این تغییر ساعت اثر چندانی بر مصرف انرژی نگذارد.

اثرات بر سلامت

یک مزیت دیگر تغییر ساعت از دیدگاه طرفداران آن این است که مدت بیشتری که افراد در بعدازظهرها در اختیار قرار دارند، افراد را برمی‌انگیزد که بیرون از خانه بروند و به فعالیت‌های جسمی و ورزش بپردازند و به‌این‌ترتیب می‌توان اثرات سبک زندگی نشسته را که مشخصه زندگی امروزی است، کاهش داد.

در مقابل مخالفان تغییر ساعت می‌گویند تغییر ساعت باعث به هم ریختن ساعت بدن یا ریتم شبانه‌روزی کارکردهای بدنی می‌شود و می‌تواند اثرات عمده‌ای بر سلامت افراد بگذارد.

پژوهش‌ها رابطه میان بی‌خوابی که در ابتدای تغییر ساعت در بسیاری از افراد رخ می‌دهد با تصادفات ماشین، حوادث محل کار، خودکشی و سقط‌جنین را نشان داده‌اند. همچنین عقب کشیده شدن دوباره ساعت در پایان وقت تابستانی با افسردگی در برخی از افراد مرتبط شده است. همچنین بررسی‌ها افزایش خطر حمله‌های قلبی هنگام شروع تغییر وقت تابستانی را نشان داده‌اند و در مقابل یک ساعت بیشتر خواب پس از پایان وقت تابستانی با حمله‌های قلبی کمتر مرتبط شده است.

این یافته‌ها باعث شده است که جوامع علمی در آمریکا و اروپا مخالف این دو بار تغییر ساعت در طول سال باشند. «آکادمی پزشکی خواب آمریکا» از ایده یک ساعت ثابت کشوری در طول سال حمایت می‌کند و در اتحادیه اروپا هم «جامعه پژوهش خواب اروپا» بهترین گزینه برای بهداشت عمومی را تعیین یک زمان ثابت به عنوان «زمان مرکزی اروپا» می‌داند.

کد خبر 663916

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    2 0
    ۲ سال از وقت جوانان در سربازی گرفته میشود حالا سر تغییر ساعت بحث میکنید!؟ هر کی نداند فکر میکند اینجا ژاپنه