یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
۱ نفر

آن زمان که کشت و زراعت در بخش‌هایی از جنوب تهران رواج داشت فردی به نام «ژرژ» نخستین فردی بود که با ساخت و راه‌اندازی کارخانه تولید ماشین خرمنکوب در محدوده رودخانه کن توانست بخشی از نیازهای ضروری بخش کشاورزی را تأمین کند.

منطقه 18

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: طبق اسناد مدارک تاریخی و همچنین صحبت شهروندان بومی و قدیمی محله خلیج‌فارس در محدوده منطقه۱۸، «ژورژ» یکی از ارامنه مبتکر و فعال ساکن در تهران بود که خیلی به امور کشاورزی علاقه داشت. او در سال ۱۳۴۵ تصمیم گرفت تا در یک اقدام نیکوکارانه برای کشاورزان‌کاری انجام دهد. وی که از افراد سرمایه‌دار آن دوران بود، هر ازگاهی برای سرکشی به نقاط دورافتاده و حاشیه تهران می‌آمد تا با وضعیت زندگی ساکنان و روستاییان بیشتر آشنا شود.

«ژرژ» در آن ایام بارها به محدوده رودخانه کن و محله کنونی خلیج‌فارس آمد و درهمان برهه وقتی با عشایر و روستاییانی که در محله خلیج‌فارس زندگی می‌کردند صحبت کرد به این نتیجه رسید که یکی از نیازهای ضروری آنها تهیه ماشین خرمنکوب است، برای همین خیلی زود دست به کار می‌شود و نخستین کارخانه ماشین خرمنکوب را در این محله راه‌اندازی کرد.

بانی تأسیس شهرک خرمنکوب چه کسی بود؟

در آن روزگار زمین‌های کشاورزی در این محدوده از شهر بسیار بود. آن‌طور که افراد بومی تعریف می‌کنند زمین‌های کشت گندم و جو آنقدر وسیع و زیاد بود که تنها چند خانه برای زندگی خانواده کشاورزان وجود داشت.

اهالی محله خلیج‌فارس عقیده دارند که «ژرژ» با راه‌اندازی کارخانه ماشین خرمنکوب هسته اولیه شکل‌گیری محله را کلید زد. پس از مدتی خانه‌ها یکی یکی در اطراف کارخانه ساخته شدند و افراد زیادی هم در این کارخانه مشغول به کار شدند. جالب اینکه تا مدت‌ها شهروندان این محله را به نام شهرک «ژرژ» می‌شناختند و بعد با توجه به افزایش جمعیت به شهرک خرمنکوب شهرت پیدا کرد و اکنون نیز همین عنوان در بین مردم متداول است و استفاده می‌شود.

 

کد خبر 662145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha