گفت‌وگوی اختصاصی ما با «محمدجواد خسروی»، شهردار منطقه١٨، خبرهای خوبی را برای اهالی و شهروندان به‌دنبال داشت که البته بی‌ارتباط با موقعیت تاریخی گذشته و مختصات جغرافیایی و شرایط فوق‌العاده کنونی آن نیست. سکان‌دار قطعه هجدهم پایتخت، عنوان گنج‌ پنهان شهر تهران را برازنده این منطقه می‌داند.

شهردار هجده - خسروی

همشهری آنلاین - مریم قاسمی : منطقه ۱۸ تهران را اغلب مردم به نام «یافت‌آباد» می‌شناسند و حتی در دادن آدرس و نشانی از این عبارت استفاده می‌کنند که البته بی‌دلیل هم نیست. به هر روی، قدمت و تاریخچه شکل‌گیری یافت‌آباد را که روزگاری برای خودش قلعه و برج و بارویی داشته، با شهرری و شمیران همسنگ دانسته و حتی در نقشه‌های به‌جامانده از طهران قدیم این محدوده کاملا مشخص شده است. بی‌مقدمه سر صحبت را با سکان‌دار شهرداری منطقه١٨ باز می‌کنیم. فردی که متولد و بزرگ‌شده میدان خراسان و به‌اصطلاح از اهالی جنوب شهر تهران است و خیلی خوب می‌تواند کمبودها و مشکلات هم‌محله‌ای‌هایش را درک کند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

در چندماهی که به‌عنوان شهردار در منطقه ۱۸ حضور دارید، یکی از برنامه‌های منظم و همیشگی شما بازدید میدانی از محله‌ها و دیدار چهره به چهره با مردم بوده است. این وقت گذاشتن‌ها و در دل محله و شهر بودن چه دستاوردهایی برای مدیریت شهری به همراه داشته است؟
 از همان روز اول شروع کار که بازدید میدانی از محله‌ها را آغاز و افتخار خدمت به مردمان شریف و انقلابی این منطقه را داشتم به نکات و موضوعات مهمی دست پیدا کردیم که آن را با دیگر مناطق شهر تهران متمایز و متفاوت می‌کند. در این محدوده جغرافیایی، در کنار کمبودها و مشکلاتی که اغلبشان ریشه درگذشته دارند و بحث دیروز و امروز نیست، با نقاط قوت و ظرفیت‌هایی رو به‌ رو هستیم که به دلایلی تاکنون موردتوجه قرار نگرفته‌اند. بنابراین می‌خواهیم با حمایت و راهبری شهردار تهران این توان و ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.

نظرتان درباره ساکنان این بخش از شهر تهران چیست؟ شهروندان معمولا در دیدارهای محلی چه مسائلی را با شما در میان می‌گذارند؟
بدون تعارف، اینجا مردمان بسیار نجیب و قانعی دارد. مطالبات و خواسته‌هایشان بحق و بسیار کم‌است. این موضوع را زمانی متوجه شدم که در طول هفته با مردم در مساجد دیدار داشتم و صحبت کردم. آنها مسائل و مشکلاتشان را مطرح می‌کردند. بیشترین مطالبات مردم تاکنون در حوزه خدمات شهری بوده است.

چرا این‌طور شده و برای کسب رضایت شهروندان چه می‌کنید؟
در تحقیق و بررسی میدانی متوجه شدم که سال‌هاست منطقه ۱۸ با مشکلات حوزه خدمات شهری مواجه است. برای همین در چندماهی که به‌عنوان خدمتگزار در این منطقه مشغول به کار شده‌ام با همکارانم تلاش کرده‌ایم تا خدمات شهری را به استانداردهای لازم نزدیک‌تر کنیم. البته قبول دارم که هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم.

انگار از محله‌گردی‌ها و تعامل نزدیک با شهروندان کاملا راضی هستید.
درست است. در واقع دیدارهای هفتگی با مردم در محله‌ها بیشتر از آنکه به نفع شهروندان باشد به نفع مدیریت شهری است. من و تیم شهرداری منطقه ١٨، گشت‌زنی و بازدید میدانی از محله‌ها و دیدار و گفت‌وگو با اهالی در مساجد را فرصتی ایده‌آل می‌بینیم، چراکه می‌توانیم از مردم کوچه و خیابان اطلاعات دقیق و خوبی بگیریم. همان‌طور که گفتم کمترین خواسته و بیشترین مطالبه مردم در این بخش از تهران خدمات شهری است. من همیشه به همکارانم می‌گویم که ما در هر سطحی از شهرداری که کار می‌کنیم باید با افتخار بگوییم که وظیفه‌ اصلی‌مان جمع‌آوری زباله‌های شهروندان است.

آیا پیش‌ازاین تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید؟
چنین تجربه‌ای را در شهرداری منطقه ٩ تهران هم داشتم. آنجا هم با حضور در مساجد توانستیم ریز اطلاعات کوچه‌ها و خیابان‌ها را به دست آوریم و از آنها در مسیر بهبود کار و خدمت به مردم استفاده کنیم. به نظر من، با این کار، مدیریت هر منطقه بعد از گذشت ٢ تا ٣ هفته اول متوجه معضلات محله‌ها می‌شود و می‌داند که شهروندان با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اگر این‌طور نباشد، باید ماه‌ها وقت بگذاریم تا تازه بفهمیم که مردم چه می‌گویند و چه مطالباتی از خادمان خود در شهر دارند. به صورت خلاصه، بنده عقیده دارم که منطقه ۱۸، ثروت پنهان شهر تهران است؛ برای اثبات این موضوع دلایل روشنی وجود دارد که در فرصت مناسب‌تر توضیح خواهم داد.

سال‌هاست که منطقه ۱۸ تهران صاحب شهرداری مستقل شده و افراد زیادی مدیریت آن را برعهده گرفته‌اند، اما این برای اولین‌بار است که از نقاط مثبت و روشن آن صحبت می‌شود و شما به‌عنوان شهردار خیلی به آینده این منطقه امیدوار هستید. چگونه به این نتیجه رسیده‌اید؟
مسئله‌ای که در منطقه ١٨ وجود دارد این است که در هر حوزه‌ای که وارد می‌شویم، می‌گویند" اینجا ۱۸ است دیگر! " این جمله واقعا مرا آزار می‌دهد. من معتقدم باید با افتخار، محکم و کوبنده بگوییم اینجا منطقه ١٨ است. یعنی با افتخار و سربلندی نام این منطقه را به زبان بیاوریم. به جرئت می‌گویم که هیچ منطقه‌ای در تهران، موقعیت و پتانسیل‌های ممتاز منطقه ۱۸ را ندارد و بدون تردید مسیر توسعه و گسترش شهر تهران در آینده نزدیک از منطقه ١٨ است. دلیلش این است که سال‌ها گسترش شهر تهران به شکل عمودی بوده، اما در محدوده منطقه ما هنوز در گسترش افقی شهر مانده‌ایم و این ویژگی برای شهر ما ظرفیت مطلوبی به حساب می‌آید. زمین‌ها و اراضی بایر به جامانده از دوران قدیم در این محدوده نمونه‌ای از این فرصت‌هاست.

برای اینکه شهروندان با ویژگی‌های ممتاز منطقه ۱۸ آشنا شوند نمونه‌های دیگری از پتانسیل‌های بالقوه در این نقطه از شهر را توضیح دهید.
در این مدت موضوعی را که به صورت جدی پیگیری کردم بحث موقعیت حریم بزرگراه آزادگان بود.  ١٢ کیلومتر از بزرگراه آزادگان در حریم منطقه ١٨ قرار گرفته و عرض حریم آن ١۵٠ متر است. به عقیده من ورودی جنوب غرب تهران که همین حریم بزرگراه آزادگان است، در شان تهران و تهرانی‌ها نیست. زمانی که وارد آزادگان می‌شوید، یعنی وارد شهر تهران می‌شوید، اما من در حریم این محدوده از پایتخت ورود به شهر را احساس نمی‌کنم؛ در عوض تصور عمومی این است که انگار واقعا وارد روستا می‌شویم.
واقعا عجیب است. من همیشه ورودی آزادگان را با اکباتان مقایسه می‌کنم و با خود می‌گویم آن زمان که اکباتان ساخته شد، به‌مراتب وضعیتش از آزادگان بدتر بود. بیابانی بود. اما الان اکباتان را نگاه کنید؛ به‌عنوان یکی از شاخص‌های شهر تهران از آن اسم می‌برند. اما چرا تاکنون این اتفاق در بزرگراه آزادگان نیفتاده است؟

آیا پروژه‌ای که از آن صحبت می‌کنید در جنوب غرب تهران قابل اجراست؟
خبر خوش برای شهروندان این است که چند هفته قبل، کمیسیون ماده ۵ ابلاغ کرد که عرض حریم آزادگان به طول ١٢ کیلومتر از ١۵٠ متر به ٣٠ متر کاهش پیدا کند و این یعنی یک اتفاق بزرگ برای شهر تهران به‌ویژه منطقه ١٨. اگر ١٢ هزار متر طول را ضربدر ١٢٠ متر کنیم می‌بینیم که با چه ابعادی زمین روبه‌رو هستیم که آن را آزاد کرده‌ایم. به عقیده من همین یک کار بزرگ برای منطقه ١٨ بس است. در اینجا باید از پیگیری‌های شهردار تهران، دکتر زاکانی، و عواملی که این برنامه را در دستور کار قرار داده‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

آیا نمونه‌های دیگری هم در این رابطه سراغ دارید؟
شهرک خرمنکوب در منطقه ١٨ بافت فرسوده دارد و ٢۵ سال است که اجازه هیچگونه ساخت‌وسازی در آن به مردم داده نشده است، اما با پیگیری مدیریت شهری و صدور رای کمیسیون ماده ۵ مشکل ساکنان آنجا به تازگی حل شده است. وقتی دکتر زاکانی‏، شهردار تهران، نظرشان این است که دنبال تحول در شهر باشیم، در واقع به نکته مهمی اشاره می‌کنند؛ تحول در شهر با همین چیزها اتفاق می‌افتد. در چند ماه اخیر اتفاق‌هایی در منطقه ١٨ افتاده که تاثیراتش در کوتاه‌مدت برای ساکنان نمایان خواهد شد. یعنی در حوزه شهرسازی اتفاق‌های بزرگی می‌افتد که می‌تواند منطقه ۱۸ را متحول کند.

برخی از محله‌های منطقه ما هم با مشکلاتی مشابه ساکنان شهرک خرمنکوب مواجه‌اند، مثل شهرک مسلمین. تکلیف آنها چه می‌شود؟
مدتی قبل به همراه «آقامیری»، از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، به یکی از مساجد شهرک مسلمین رفتیم تا با شهروندان دیدار و گفت‌وگو کنیم. در این محله، طبق قانون، اجازه تخریب و نوسازی به مردم داده نمی‌شد و حتی اجازه تعمیرات هم نداشتند، به همین دلیل خانه‌ها روز به روز فرسوده‌تر و ناایمن‌تر شده‌اند.  به همراه عضو شورای شهر از محله بازدید کردیم. اوضاع خانه‌ها و وضعیت زندگی ساکنان محله بسیار ناراحت‌کننده بود، طوری که با دیدن این صحنه‌ها گریه‌مان گرفت. مدام با خودم می‌گفتم که ما به عنوان مسئول چه کاری برای این مردمان شریف انجام داده‌ایم؟
فردای آن روز از همکارانم در شهرداری منطقه خواستم به شهرک مسلمین بروند و از آنجا فیلم و گزارش تصویری تهیه کنند تا تکلیف و سرنوشت چند هزار نفر شهروند در این محدوده پس از چند دهه بلاتکلیفی مشخص شود. به امید خدا مشکلات ساکنان این محله هم مانند شهرک خرمنکوب حل می‌شود.  

اگر صحبتی با شهروندان منطقه ۱۸ دارید، بفرمایید.
کار دیگری که در منطقه ۱۸ انجام داده‌ایم این است که در بحث «توافقات منطقه»، در محله‌ها و نواحی منطقه اطلاع‌رسانی کردیم که هر کسی می‌خواهد درخصوص اراضی و زمین‌های بایر کاری انجام دهد، مستقیم بیاید ساختمان مرکزی شهرداری منطقه ۱۸. با اطلاع‌رسانی‌هایی که در محله‌های این منطقه انجام دادیم بازخوردهای خوبی دریافت کردیم. معتقدم وقتی بنرهای اطلاع‌رسانی را در محله‌ها نصب می‌کنیم و مردم می‌بینند، جلو بسیاری از تخلفات گرفته می‌شود. به شهروندان این اطمینان را می‌دهم که در اتاقم برای تمام افرادی که می‌خواهند با شهرداری توافق کنند، باز است. من از همکاران خواستم در مساجد تراکت پخش کنند و بنر نصب کنند تا شهروندان بدانند می‌توانند بی‌واسطه با شهردار حرف بزنند و مشکلاتشان را مطرح کنند.  

و سخن آخر ...
منطقه ۱۸ آینده بسیار خوبی دارد. من به این منطقه می‌گویم منطقه کم برخوردار ثروتمند. ظاهرا کم برخوردار است، اما بسیار ثروتمند است.
 

کد خبر 699055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • طاها تیموری IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    سلام ممنون از اطلاعاتی که در مورد عقبه یافت آباد دادید، سپاس از گذارش خوبتون
  • بهارک IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    مرسی از پیگیری شما و زحمت شهردار محترم بابت حل مشکلات، عالییییی
  • امین IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    واقعا ممنون که به مشکلات محله و درد مردم رسیگی میکنید، سپاس
  • بهارک افشاری IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    انشالله واقعا و با پیگیری شما إینده منطقه 18 درخشان باشه، عاللیییی
  • سید مسعود غیاثیان IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    خدا قوت بر مدیریت شهری منطقه که علی رغم تمام فراز و نشیب‌های مدیریتی و چالش های فراروی محلات، تمام هم و غمش را برای آبادانی این بخش از پایتخت گذاشته و بزودی تحولات زمان ایشان را خواهیم دید
  • كشوري IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    دست خبرنگار خوب همشهري درد نكنه كه پاسخ خيلي از سوالات مارو از جناب شهردار دريافت كردند و برخي از ابهامات رو براي ما شفاف سازي كردند تشكر و خدا قوت
  • عباس IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    اهالی شهرک مسلمین نزدیک ۳۰ سال در خانه های فرسوده زندگی کردند و با همه مشکلات ساختند و الان بعد از این همه سال خبرهای امید بخش دریافت می کنند و این موضوع باعث می شود به محله های دیگر مهاجرت نکنند.🌹
  • فرمانی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    ساکن شهرک مسلمین هستم برای این که از این تسهلات استفاده کنم کجا برم ؟
  • زهرا امینی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    من دیده بودم پلاکاردهای بزرگی در منطقه نصب شده و این نوید و به شهروندان میده که دیگه می تونن خونه هاشون و بسازند اما باورم نمی شد. اگر این اتفاق در این نقطه از منطقه بیفته از لحاظ آبادانی به شهر هم کمک می کنه.
  • محمد علی مسعودی IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    آقای زاکانی اگه اینطوری کار انجام بده ها دل خیلی از مردم و به خودش جذب می کنه. والله به خدا مردم توی این سالها سختی های زیادی را متحمل شدند. به مردم ضعیف بیشتر رسیدگی بشه بهتره
  • مهران سبارئذی IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    این قدر مردم صبر کردن که شهرداری براشون کاری کنه . حالا این قدر قیمت همه چی رفته بالا که نمی دونن چطوری خونه هاشون و از نو بسازند
  • رضا IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    گفت و گوی جذاب و خواندنی بود و اینکه از زوایای دیگری به جنوب شهر پرداخته شده بود
  • محرم عبدی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    شهردار یعنی همین . با اومدنش به منطقه 18 یک تکون حسابی به این منطقه داده . آفرین و دست مریزاد .
  • زهرا قاسمی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 1
    کلا پایین شهریها همیشه مشکل دارن و دیر به دادشون میزسن
  • ماهان قاسمی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    1 0
    ب امید مستقل شدنشون ممنون ازمطالب عالی که ب داد مردم میرسه
  • سحر IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    با سلام و عرص ادب چ عجب مسءولین ب یاد ساکنین جنوب شهر هم افتادن