مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران مرکز تحقیقات گوش و گلو وبینی دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری دفتر همکاری‌های فن آوری ریاست جمهوری موفق به تبدیل روش"تمایز سلول‌های بنیادین بالغ به سلول‌های موئی" شنوائی شدند.

محمد فرهادی رئیس مرکز تحقیقات گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشگی ایران در مصاحبه با خبرنگار  واحد مرکزی خبر افزود: در این پروژه تحقیقاتی با استفاده از سلول‌های بنیادین بالغ مغز استخوان موش، سلول‌های موئی شنوایی گوش داخلی در محیط آزمایشگاهی تولید شده است. 

وی گفت: سلول‌های موئی شنوایی، سلول‌هایی هستند که در افراد ناشنوا دچار آسیب شده و قابل ترمیم نیستند و در این تحقیق بهترین شرایط کشت سلول برای بدست آوردن درصد بالایی از سلول‌های موئی شنوایی دست یا‌فتیم.

فرهادی افزود: این دست آورد علمی با استفاده از روش‌های پیشرفته آزمایشگاهی از جمله روش‌های ملکولی وسلولی و با استفاده از مارکرهای اختصاصی سلول‌های موئی شنوایی به اثبات رسیده است.

رئیس مرکز تحقیقات گوش وحلق وبینی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت :در این روش   می‌توان با استفاده از سلول‌های مغز استخوان افراد ناشنوا بدون مشکل پس‌زدن پیوند به درمان این افراد پرداخت و این گام بزرگی برای بهبود پر جمعیت‌ترین معلولیت جهانی است.

وی افزود: این یافته علمی که با هم‌کاری چندین متخصص وپژوهشگر به دست آمده در مراحل اولیه قرار دارد و مرحله بعدی که درمان افراد ناشنواست، به چند سال وقت نیازدارد که البته کشورهای دارنده این علم هم تا این مرحله پیش رفتند.

فرهادی گفت: این یافته علمی در سطح دنیا تا کنون درچند کشور از جمله آمریکا، چین و یکی دو کشور اروپائی به دست آمده و فعالیت در این حوزه از سال 2003 میلادی شروع شده است.

کد خبر 65953

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز