همشهری آنلاین: پژوهشگران ژاپنی گفتند برای اولین بار در جهان بافت‌های مغزی انسانی دارای کارکرد را از سلول‌های بنیادی ساخته‌اند، که امیدهای جدیدی را در مورد درمان بیماری‌های مغزی برمی‌انگیزد

 به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران انستیتو دولتی ریکن در ژاپن می‌گویند سلول‌‌های بنیادی به دست آمده از رویان‌های انسانی را برای ایجاد بافت‌های قشر مغزی، برج کنترل عالی مغز،به کار برده‌اند.

 به گفته این پژوهشگران بافت‌های ایجاد شده به طور خودبخودی به صورت چهار ناحیه سازماندهی پیدا کردند که بسیار شبیه به ساختاری است که در جنین‌های انسان دیده می‌شود، و فعالیت عصبی مانند انتقال پیام‌های الکتریکی از خود نشان دادند.

پژوهش‌ها در مورد سلول‌های بنیادی بالقوه به عنوان شیوه‌ای برای نجات زندگی‌ها بوسیله کمک کردن برای یافتن علاج‌هایی برای بیماری‌های مانند سرطان و دیابت یا برای جایگزینی سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های آسیب‌دیده در نظر گرفته می‌شود.

بررسی‌های قبلی این گروه پژوهشگران نشان داده بود که سلول‌های بنیادی به سلول‌های جداگانه تمایز پیدا می‌کنند، اما تا به حال هیچگاه به صورت بافت‌های دارای کارکرد تمایز پیدا نکرده بودند.

 انستیتو ریکن در بیانیه‌ای در این باره گفت: "در درمان بازسازنده (رژنراتیو)، تنها شمار محدودی از بیماری‌ها را می‌توان با پیوند زدن ساده سلول‌ها درمان کرد. امکان پیوند زدن بافت‌ها امیدها را برای بهبودی بیشتر کارکردی فراهم می‌آورد."

 این بیانیه می‌افزاید: "بافت‌های کشت‌داده شده هنوز برای استفاده در بیماران دچار سکته مغزی کم و ناکافی هستند. اما بررسی بر روی کشت آزمایشگاهی بافت‌های بالغ‌تر قشر مغز، مانند آنهایی دارای شش ناحیه متمایز مانند مغز انسان بالغ، تشدید خواهد شد."

 به گفته این انستیتو این بافت‌ها را می‌توان به عنوان "یک مینی ارگان" (خرد اندام) برای استفاده در بررسی علت بیماری آلزایمر و تولید واکسن به کار برد.

 سلول‌های بنیادی رویانی با نابودکردن رویان‌های زنده، فرآیندی که برخی افراد آن را از لحاظ اخلاقی غیرقابل قبول می‌دانند، به دست می‌آیند.

 انستیتو ریکن افزود که بافت‌های قشری از "سلول‌های بنیادی چندتوانی القاشده" که مشابه سلول‌های بنیادی رویانی هستند، اما به طور مصنوعی معمولا از سلول‌های بالغی مانند سلول‌های پوست ساخته می‌شوند.

 این پژوهش به سرپرستی یوشیکی ساسائی در مرکز زیست‌شناسی نمو ریکن در شهر کوبه در غرب ژاپن انجام شد.

 بافت‌های کشت‌شده مانند قارچ‌هایی مینیاتور به نظر می‌رسند که قطری دو میلی‌متری داشته باشند.

 این گروه همچنین توانستند بافت‌های قشر مغز را ار سلول‌های بنیادی رویانی موش بسازند.

 دانشمندان با استفاده از بافت‌های موش ثابت کردند که توانسته‌اند شبکه‌ای از سلول‌های عصبی ایجاد کنند که به محرک‌ها پاسخ می‌دهند.

 این بافت‌ها را می‌‌توان به طور انتخابی واداشت به انواع مختلف سلول‌‌های قشر مغز که حافظه، ادراک بینایی و سایر وظایف را انجام می‌دهند، تبدیل شوند.

یافته‌های این بررسی در شماره 6 نوامبر نسخه آنلاین ژورنال Cell در آمریکا منتشر شده است

کد خبر 67705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز