نماینده تهران در مجلس گفت: توافقی برای ما ارزش دارد که همه تحریم های آیسا، یوترن، کاتسا را لغو کند و طرفین ضمانت مورد تایید ایران را بدهند.

نبویان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱ اسفند) مجلس در جمع خبرنگاران در رابطه با نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور درباره مذاکرات وین گفت: آنچه در مذاکرات وین اهمیت دارد، منافع مردم ایران است، باید منافع مردم در دو عنوان کلی محقق شود، نخست اینکه همه تحریم هایی که علیه ملت ایران وضع شده باید لغو شوند، تعلیق را هم نمی پذیریم، می بایست حتما این تحریم ها لغو شوند، دوم اینکه آمریکا باید به ایران ضمانت دهد تا شرایط به گونه ای پیش نرود که مجدد تحریم اعمال  کنند و طرفین به تعهدات خود پایبند نباشند. 

وی با بیان این که "آمریکا حق ندارد مکانیسم ماشه را فعال کند" تصریح کرد: باید ضمانت های لازم از طرفین مذاکره کننده اخذ شود آمریکا نشان داده که خوش عهد نیست توافقی برای ما ارزش دارد که همه تحریم های آیسا، یوترن، کاتسا را لغو کند و طرفین ضمانت مورد تایید ایران را بدهند.

نبویان با اشاره به "نامه کنگره آمریکا به بایدن" گفت: در چهارشنبه گذشته کنگره آمریکا نامه ای را با ۱۶۵ امضا به بایدن تحویل می‌دهد که در "بند یک" این نامه آمده است؛ مخالف هرگونه توافق با ایران هستند که به برداشتن تحریم ها منتهی شود مگر آنکه ایران همه فعالیت های هسته ای اعلام نشده حال و گذشته خود را توضیح دهد و غنی سازی و تاسیسات و فعالیت های باز فرآوری خود را به طور کامل برچیند و تحقیق و توسعه خود را روی موشک ها با قابلیت هسته ای به طور قابل اثبات خاتمه دهد و موشک های خود را نابود کند. همچنین در ادامه این بند آمده است که ایران باید حمایت خود را از تروریست متوقف کند و همه زندانی های آمریکایی را آزاد و به قربانیان تروریست مطابق با حکم دادگاه غرامت بپردازد. در این نامه تاکید شده است که سپاه هیچ گاه نباید از لیست تروریست خارج شود و از تلاش برای فعال سازی مکانیسم ماشه نوشته شده است. 

وی در ادامه با اشاره به نامه نمایندگان به رئیس جمهور اظهار کرد: با این شرایط توافق معنایی ندارد، بر همین اساس نمایندگان  مجلس یازدهم نامه ای را خطاب به آقای رئیسی نوشته اند. در نامه به رئیس جمهور آورده ایم که باید از مذاکرات در ۸ سال گذشته درس عبرت گرفت، زیرا که نشان می‌دهد نشستن مستقیم با آمریکا هیچ فایده ای ندارد. اروپاییان بارها بیان کرده اند که تحریم های آمریکا دست آنها نیست و جرات ندارند در برابر آمریکا بایستند. با فرض اینکه این حرف درست باشد اروپا باید پاسخ دهد که چرا اتحادیه اروپا علیه ملت ایران تحریم هایی را وضع می‌کند؟ هشت سال ظریف قدم زد و با آمریکا نشست آیا مشکلی از ملت ایران حل شد؟ آمریکا تحریم ها را رفع و به تعهدات خود عمل کند و سپس به میز مذاکره برگردد. 

کد خبر 658598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • احمد IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    11 0
    چشم سخنان نبویان را جامعه جهانی اجرا میکنند و منتظر اوامر بعدی ایشان میمانند
  • ناصر عنایت IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    3 5
    صدای بعضی ها ازجای گرم بلندمیشه لطفا شعار ندهید مردم فشار ها راتحمل میکنند مسولین دغدغه ای ندارند .حقوق های نجومی اقازاده ها ی خارج نشین ماشین شاسی خانه های بالاشهر رانت های عجیب در خانه اگر کس است یک حرف بس است خدا نگهدارد رهبر حکیم و فرزانه را
  • لنگ 06 IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    8 1
    مثلا میخوان بگن ما روی بند بند برجام نظارت داریم خخخخخ بابا همتون دارید التماس میکنید به هر نحوی شده آمریکا به برجام برگرده
  • هم وطن GB ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    7 1
    کارگردان اصلی وپشت پرده وین همکاران وزارت خارجه اسرائیل به تعبیرات نماینده روسیه دروین.
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    8 0
    همتون همدیگر را متهم میکنید تا نوبت دولت بعدی شود و شما را متهم کند این شده کارتون
  • رحیم IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    6 0
    آیا بعد از حدود سه ماه از گذشت مذاکرات، این یک دستورالعمل رسمی از سوی مجلس به تیم مذاکره کننده است؟. در اینصورت تکلیف تیم را مشخص کنید که اینقدر سختی وین را تحمل نکنند.
  • محمد IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    11 0
    اجازه بدید ظریف کاندید ریاست جمهوری بشه اونوقت ثابت میشه مردم طرفدار تو اند یا ظریف
    • علی IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      5 0
      دمت گرم داداش . عالی گفتی . اجازه بدهید دکتر ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید بشه اونوقت نشون میدیم کی باید حرف بزنه . لطفاً شما .خ......... البته اگر شما برجام رو آتیش نمیزدید 8روزه تمام میشد.
  • یک ایرانی IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    5 0
    ما دیگه بچّه نمیشیم؛دیگه بازیچه نمیشیم.@@!.
  • احمد US ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    2 0
    هشت سال مردم را سر کار گزاشتند شما هم هشت سال مردم را سر کار بگزارید
  • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    3 0
    واقعا بستتونه اون زمانی که ملت بیچاره براتون شبشون ازصبح تا شب هلگدو میزدن ای اقاهادکجابودن حالا راس میگن دوسدار حق ملت شریف ایران شدن،،باباذجمع کنید ای حرفارو،یکمم خواهشا ای ملت بدبختو دریابید
  • Shahrokh IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 7
    نبویان نماینده وطن پرستی است و اینها که از ایشان انتقاد می‌کنند فرق نماینده وطنفروش ووطن پرست را نمیدانند
  • جانباز جنگ تحمیلی IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    6 0
    جناب نبویان ،دلواپسان افراطی داخلی کمتر از امریکا وغرب به مردم ایران ظلم نکرده ان
  • Hossein IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    8 0
    نمیدونم چرا وقتی اسم رفع تحریمها میاد یه عده ای ناراحت میشن و به تکاپو میفتن؟! معلومه که کار و کاسبی خوبی دارن و نمیخوان کسبشون خراب بشه!!
  • سعیده IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 2
    به عنوان یک موکل ، از شما ونمایندگان مذکور تشکر می کنم.
  • رضا IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    3 0
    نماینده محترم امثال شما تندرو نزاشتن آقای ظریف با آمریکا به توافق نرسه چون امثال شما سودشون در این که ایران تحریم باشه با کل دنیا در ارتباط نباشیم چون در ارتباط باشیم امثال شما دیگه تو این جامعه جایی ندارن
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    سیرازگرسنه‌خبر‌نداره‌‌سواره‌ازپیاده‌تو‌که‌حقوق‌ثابت داری خانه ماشین داری بهترین امکانات برای شما نمایندگان باید ازجای گرم سخن بگید تحریم ظلمش به مردم فقیر بیکار نه تو وامثال توشما‌ازحقوق ملت درمجلس حمایت کن بقیه بسپار به خودشان