همشهری آنلاین: اجلاس فوق‌العاده اوپک با توجه به ادامه روند کاهشی قیمت‌های نفت خام در بازارهای جهانی 28 آبان ماه (18 نوامبر) در وین برگزار می‌شود

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، وزیران نفت کشورهای عضو اوپک ماه آینده برای بررسی وضع اقتصادی جهان و وضعیت بازار نفت خام گرد هم می‌آیند.

این در حالیست که اجلاس 17 دسامبر (27 آذر) اوپک در نیجریه نیز طبق برنامه‌ریزی قبلی برگزار خواهد شد.

پیش بینی می‌شود در این اجلاس، با توجه به نوسان شدید قیمت‌ها و کاهش حدود 40 درصدی قیمت‌های نفت خام در ماه‌های گذشته، وزیران نفت اوپک کاهش تولید نفت خام را در دستور کار خود قرار دهند.

بهای نفت خام که در ماه جولای سال جاری میلادی (مرداد ماه امسال) به رکورد 147 دلار در هر بشکه رسیده بود، روز گذشته به زیر 80 دلار رسید و بهای نفت خام سبد اوپک نیز به 77 دلار و 38 سنت  کاهش یافت.

این در حالی است که در اجلاس عادی 149 اوپک که شهریور ماه امسال در وین برگزار شد وزیران نفت اوپک با توجه به مازاد عرضه نفت خام در بازارهای جهانی و پیش بینی کاهش تقاضای جهانی نفت خام، تصمیم به کاهش تولید نفت خام خود گرفته بودند اما با وجود این تصمیم اوپک، روند نزولی قیمت های نفت خام ادامه یافته است.

ایران که در اجلاس قبلی نیز نقش تعیین کننده ای در تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید خود داشت هم اکنون نیز تلاش بسیاری برای برگزاری این اجلاس فوق العاده و واکنش به سقوط قیمت های نفت داشته است.

به نظر می رسد همه وزیران نفت اوپک از جمله عربستان سعودی، با این تصمیم همسو هستند

کد خبر 65363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز