چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هر چند طرفداران مک‌کین انتظار داشتند پس از شکست مک‌کین در مناظره اول او از فرصت دیگر خود برای متوقف کردن پیشتازی باراک اوباما نهایت استفاده را بکند اما نامزد جمهوریخواهان باز هم موفقیتی به دست نیاورد

به‌طوری که اکثر نظر سنجی‌ها در مرحله دوم مناظره این دو رقیب نشان می‌دهد باز هم مانند مناظره اول این اوباماست که از این مبارزه پیروز بیرون آمده است.

نظر سنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که 54 درصد بینندگان این مناظره تلویزیونی اوباما را مرد پیروز این مناظره می‌دانند و تنها 30 درصد به موفقیت مک‌کین اعتقاد دارند.

مک‌کین در حالی مناظره دوم را آغاز کرد که به‌شدت تحت‌فشار هم حزبی‌های خود به خاطر پیشتازی اوباما در نظر‌سنجی‌های سراسری آمریکا بود.

با وجود اینکه سارا پالین معاون او در روزهای قبل تخریب شخصیتی اوباما را با حرف زدن درباره ارتباط او با تروریست‌ها آغاز کرده بود اما مک‌کین تصمیم گرفت در این مناظره این شیوه را استفاده نکند و به جای آن با دنبال کردن بحث‌ها تنها از ضربه‌های آرام استفاده کند.

در مناظره‌ای که در دانشگاه بلمونت در شهر نشویل برگزار شد بار دیگر محور اصلی بحث بحران اقتصادی آمریکا بود که اکنون به دغدغه اصلی طبقه متوسط این کشور تبدیل شده است.

مک‌کین و اوباما در دو سوم زمان این مناظره تلاش کردند نشان دهند که هر دو حامیان قشر آسیب‌دیده جامعه آمریکا هستند.

نیویورک تایمز گزارش داد در مناظره‌ای که همراه با پرسش‌های 80 رای‌دهنده بی‌طرف بود اوباما بحران اقتصادی آمریکا را بدترین بحران مالی این کشور از سال 1929 دانست و گفت: شرایط فعلی نشان‌دهنده سیاست اقتصادی ناکارآمد 8 ساله گذشته است و این سیاستی است که مک‌کین از آن حمایت می‌کند. اکنون ما باید در این باره به اقدامی تعیین‌کننده دست بزنیم.

اوباما تاکید کرد طبقه متوسط جامعه نیاز به بسته نجات اقتصادی دارند و این به‌معنای کاهش مالیات این طبقه و کمک به مالکان خانه‌ها برای ماندن در خانه‌های خود است.

ما باید به دولت‌های محلی ایالت‌ها کمک کنیم تا طرح‌هایی را برای ماندن مردم بر سر کارهای خود اجرا کنند و در دراز مدت به نظام بهداشت و سلامت و سیستم انرژی سرو سامان دهیم.نظام تامین اجتماعی و تامین انرژی نیز نیازمند بازنگری هستند.

جان مک‌کین هم در مقابل، اوباما را متهم کرد که می‌خواهد مالیات‌ها را افزایش دهد. او اعلام کرد برای بهبود وضعیت اقتصادی از کاهش مالیات‌ها حمایت می‌کند.مک‌کین برای به دست آوردن آرای طبقه متوسط گفت: دستمزد‌ها و درآمد‌های خیلی از شماها کاهش یافته است.

من می‌خواهم کاهش مالیات‌ها را برای مردم با وضعیت مالی متوسط فراهم کنم.

مک‌کین با اشاره غیرمستقیم به پرداخت وام‌های مسکن بدون پشتوانه از سوی بانک‌های آمریکایی گفت: این مشکل آنقدر حاد است که ما باید کاری برای کاهش ارزش مسکن انجام دهیم.

تا زمانی که ما به بهای مسکن ثبات نبخشیم، هیچگاه قادر به ایجاد شغل نخواهیم بود.در این مناظره نام وارن بافت، ثروتمند‌ترین مرد جهان به‌عنوان یک شخصیت ویژه مطرح شد.

در حالی که بافت پیش از این حمایت خود را از اوباما اعلام کرده بود مک‌کین در این مناظره به‌طور غافلگیرانه اعلام کرد احتمال دارد از بافت به‌عنوان وزیر دارایی آینده خود استفاده کند.

قبل از این تصور می‌شد اوباما هم درصورت پیروزی در انتخابات بافت را به‌عنوان وزیر اقتصاد خود انتخاب کند.

این در حالی بود که در بخش سیاست خارجی دو طرف باز هم به تکرار حرف‌های گذشته خود اکتفا کردند.

مک‌کین رقیب خود را متهم کرد که نمی‌خواهد به موفقیت طرح افزایش نیروها در عراق اعتراف کند و اوباما بار دیگر تاکید کرد تصمیم حمله به عراق از اساس تصمیم اشتباهی بوده است.

اوباما وضعیت حاضر در پاکستان، افغانستان و عراق را وضعیت بحرانی خواند و اعلام کرد که بن لادن، رهبر القاعده پایگاه‌های بسیاری در منطقه شمال غرب پاکستان ایجاد کرده است.

جان مک‌کین با انتقاد از رقیب خود، اوباما را متهم کرد که عجولانه و نسنجیده پاکستان را به حمله تهدید می‌کند و با حرف‌هایش هم پیمان‌های ما در اسلام آباد را عصبانی می‌کند.

مک‌کین با نقل قولی از تئودور روزولت، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت: آمریکا باید به نرمی صحبت کند اما در عمل با چماق و باتوم وارد عمل شود.

اوباما در مقابل با اشاره به سخنرانی‌های خشونت طلبانه مک‌کین برای جنگ و بمباران کشورهای دیگر گفت: من فکر نمی‌کنم خواندن آواز بمب، بمب، بمب و حرف زدن از نابودی کره شمالی نمونه‌ای از سخن گفتن نرم و لطیف باشد.

قرار است به‌زودی سومین مناظره اوباما و مک‌کین برگزار شود، مبارزه‌ای که بسیاری اعتقاد دارند مک‌کین با ادامه پیشتازی اوباما از تمام ترفندهای خود برای شکست این سناتور ایلینویز استفاده خواهد کرد.

کد خبر 65315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز