همشهری آنلاین: پلیس تایلند افرادی را که ساختمان پارلمان را در بانکوک محاصره کرده بودند، با خشونت متفرق کرد.

خبرگزاری آلمان و اتریش از بانکوک گزارش دادند، حدود 1000 افسر اندکی پس از طلوع آفتاب با شلیک گاز اشک‌آور به سوی جمعیت حمله‌ور شده و موانع آنها را که با سیم‌خاردار بر پا شده بود، از بین بردند.

هزاران تظاهرکننده قصد داشتند از ایراد نخستین سخنرانی سومچایی وونگساوات، نخست‌وزیر جدید تایلند در برابر نمایندگان جلوگیری کنند. او در این سخنرانی قصد دارد به تشریح سیاست و طرح‌هایش برای اصلاح قانون اساسی این کشور بپردازد.

بر اساس آماری که منابع بیمارستانی منتشر کرده‌اند، دستکم 85 تن بر اثر این اقدامات خشونت‌بار مجروح شده‌اند. بر اساس اعلام یکی از اورژانس‌ها حال سه تن به شدت وخیم است.

گرداننده این محاصره، حزب مخالف PAD بود که هفته‌هاست مقرهای دولتی را تحت اشغال دارد. اتحاد مردمی برای دمکراسی، سومچایی را متهم کرده که همانند ساماک سونداراویج، فقط «آلت دست» تاکسین شیناواتراست که در سال 2006 به خاطر کودتای نظامی سرنگون شد. تاکسین که PAD او را به فساد گسترده مالی متهم می‌کند، در انگلیس در تبعید به سر می‌برد.

یک زن 53 ساله که از ناحیه سر مجروح شده بود، گفت: «این بربریت است. ما فکر نمی‌کردیم که پلیس به ما حمله کند.»
صدای شلیک گلوله هم در این تجمع شنیده شد. منابع بهداشتی گزارش دادند که تعداد مجروحان بسیار بالا بوده است. بر اساس گزارش‌های رسمی، نیروهای پلیس غیرمسلح بوده‌اند.

تظاهرکنندگان پس از حمله غافلگیرکننده پلیس عقب‌نشینی کردند، اما نمی‌خواستند از تظاهرات دست بکشند. تعدادی از آنها با میله‌های آهنی و چوب مسلح شدند. سومساک کوهسایسوک، یکی از رهبران حزب PAD گفت: «من از هواداران‌مان در سراسر کشور می‌خواهم به بانکوک بیایند و از ما حمایت کنند. پلیس با گاز اشک‌آور، بمب و مسلسل ما را هدف قرار می‌دهد.»

بحران سیاسی در تایلند از شش هفته پیش جریان دارد. رییس پیشین دولت به خاطر حضور در یک برنامه تلویزیونی آشپزی وادار به استعفا شد. سومچایی، جانشین او هم فرد محبوبی نیست. سومچایی داماد تاکسین است.

کد خبر 65152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز