همشهری آنلاین: داماد تاکسین شیناواترا روز چهارشنبه 17 سپتامبر به عنوان نخست وزیر جدید تایلند انتخاب شد.

به گزارش سی ان ان، مجلس نمایندگان تایلند سومچای ونگسوات را با 298 رای موافق در برابر 163 رای مخالف در مقام نخست وزیر جدید تایلند برگزید. اومعاون حزب حاکم "قدرت مردم" و شوهر خواهر تاکسین شیناواترا نخست وزیر سابق نتایلند است.

 تاکسین شیناواترا پس از وقوع کودتای نظامی در سال 2006 از مقام خود برکنار و در سال جاری در آستانه جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی وی از تایلند به انگلیس گریخت.

به اعتقاد کارشناسان پایان تنش‌های سیاسی که طی چند هفته اخیر تایلند را در برگرفته‌اند، با انتخاب داماد شیناواترا چندان محتمل نخواهد بود. در حالی که نخست وزیر جدید از سوی مجلس نمایندگان تایلند انتاخب شده همچنان ساختمان‌های کلیدی دولتی در اشغال مخالفان دولت است و اتحادیه‌های راه‌آهن تایلند که از مخالفان دولت حمایت می‌کنند نیز در اعتصاب به سرمی‌برند.

مخالفان ضد دولت تایلند که از سوی حزب ائللاف خلق برای دموکراسی حمایت می‌شوند. دفتر نخست وزیری و سایر دفاتر دولتی را از 26 اوت سال جاری در اشغال خود دارند.

معترضان هشدار داده‌اند که هیچ یک از کاندیداهای حزب حاکم قدرت مردم را برای تصدی مقام نخست وزیری تایلند نخواهند پذیرفت.

حزب ائتلاف خلق برای دمکراسی در زمان نخست وزیری ساماک سوندراوج ادعا کرده بود که دولت ساماک به نمایندگی از تاکسین شیناواترا اداره کشور را در دست دارد. تاکسین شیناواترا نخست وزیر پیشین تایلند در سال 2006 در پی یک کودتای نظامی از مقام خود بر کنار و به انگلیس رفته بود.

حزب  ائتلاف خلق برای دموکراسی پیش از کناره گیری سوندراوج مدعی شده بود که دولت وی قصد دارد با بازنگری در قانون اساسی این کشور نسبت به رسیدگی به اتهامات فساد مالی تاکسین شیناواترا ممانعت به عمل آورد.

سوندراوج اما نه به دلیل اعتراضات گسترده مخالفان که به دلیل حضور در یک برنامه آشپزی از مقام خود برکنار شد.

نخست وزیر تایلند سال‌ها قبل از رسیدن به مقام نخست وزیری سرآشپز یک برنامه آموزش آشپزی در تایلند بود اما شرکت وی در چنین برنامه‌ای در دوران نخست وزیری، نقض قانون اساسی این کشور محسوب می‌شد، زیرا وی برای شرکت در این برنامه از یک شرکت خصوصی پول گرفته بود و چنین کاری برای نخست وزیر مجاز نیست.

سوندراوج پس از اعلام حکم دادگاه قانون اساسی تایلند مبنی بر اینکه وی با پذیرش وجوهی برای اجرای یک برنامه تلویزیونی آشپزی ، قانون اساسی را نقض کرده است، از مقام خود کناره گیری کرد.

پس از برکناری سوندراوج، سونگچای سونگساوات که در ابتدا در مقام  نخست وزیر موقت تایلند جایگزین نخست وزیر مستعفی شده بود، با برگزاری یک جلسه با فرماندهان نیرو‌های مسلح و رئیس پلیس بانکوک، به دلیل بازگشت آرامش در خیابان‌های بانکوک وضعیت اضطراری در پایتخت تایلند را لغو کرد.

کد خبر 63643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز