یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت تایلند روز یکشنبه 14 سپتامبر وضعیت اضطراری در بانکوک پایتخت این کشور را لغو کرد.

به نوشته ال پاییس، ساماک سوندراوج نخست وزیر پیشین به منظور برقراری آرامش در پایتخت و پایان دادن به اشغال اماکن دولتی تایلند توسط معترضان وابسته به حزب ائتلاف خلق برای دمکراسی روز سه شنبه 2 سپتامبر در بانکوک وضعیت اضطراری اعلام کرده بود.[نخست وزیر تایلند اعلام وضعیت اضطراری کرد]

سوندراوج به منظور اعلام وضعیت اضطراری بیانیه‌ای به این مضمون صادر کرده بود: در زمان اعمال وضعیت اضطراری اجتماعات عمومی بیش از 5 نفر و انتشار تصاویری از سوی رسانه‌ها که موجب تشویش اذهان عمومی شود، ممنوع خواهد بود. تا زمان اعلام وضعیت اضطراری در تایلند بر اثر درگیری میان طرفداران سوندراوج و مخالفان وی یک نفر کشته و 44 نفر دیگر مجروح شده بودند.

حزب ائتلاف خلق برای دمکراسی در زمان نخست وزیری ساماک سوندراوج ادعا کرده بود که دولت ساماک به نمایندگی از تاکسین شیناواترا اداره کشور را در دست دارد. تاکسین شیناواترا نخست وزیر پیشین تایلند در سال 2006 در پی یک کودتای نظامی از مقام خود بر کنار و به انگلیس رفته بود.

حزب  ائتلاف خلق برای دموکراسی پیش از کناره گیری سوندراوج مدعی شده بود که دولت وی قصد دارد با بازنگری در قانون اساسی این کشور نسبت به رسیدگی به اتهامات فساد مالی تاکسین شیناواترا ممانعت به عمل آورد.

فرجام کار سوندراوج

سوندراوج اما نه به دلیل اعتراضات گسترده مخالفان که به دلیل حضور در یک برنامه آشپزی از مقام خود برکنار شد.

نخست وزیر تایلند سالها قبل از رسیدن به مقام نخست وزیری سرآشپز یک برنامه آموزش آشپزی در تایلند بود اما شرکت وی در چنین برنامه‌ای در دوران نخست وزیری، نقض قانون اساسی این کشور محسوب می‌شد، زیرا وی برای شرکت در این برنامه از یک شرکت خصوصی پول گرفته بود و چنین کاری برای نخست وزیر مجاز نیست.

سوندراوج پس از اعلام حکم دادگاه قانون اساسی تایلند مبنی بر اینکه وی با پذیرش وجوهی برای اجرای یک برنامه تلویزیونی آشپزی ، قانون اساسی را نقض کرده است، از مقام خود کناره گیری کرد.

پس از برکناری سوندراوج، سونگچای سونگساوات نخست وزیر موقت تایلند که جایگزین نخست وزیر مستعفی شده است، با برگزاری یک جلسه با فرماندهان نیرو‌های مسلح و رئیس پلیس بانکوک، به دلیل بازگشت آرامش در خیابان‌های بانکوک وضعیت اضطراری در پایتخت تایلند را لغو کرد.

کد خبر 63301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز