دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سند چشم‌انداز قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در سال 1404 در جلسه مسئولان عالی قضایی به تصویب رسید.

سند چشم انداز قوه قضائیه در سال 1404 بر اساس قانون اساسی، سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری به قوه قضائیه و سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در سال 1404 تنظیم و صبح امروز پس از بحث و بررسی نهایی به تصویب رسید.

براساس سندچشم انداز قضایی، قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در سال 1404 باید ضمن عدالت گستری در سطح جامعه در دسترس و مورد اعتماد همه افراد جامعه، پاسدار حقوق جامعه، مشارکت پذیر با اتکا به روزآمدی و کارآمدی و فعال در تأمین بهداشت حقوقی و قضایی و نیز پشتیبانی قابل اعتماد برای توسعه ملی باشد.

همچنین بر اساس سند چشم انداز، دستگاه قضایی باید ضمن تعامل فعال، سازنده و گسترده در سطح بین المللی به محور تحولات نظام قضایی در سطح منطقه شورای اسلامی تبدیل شود.

سند چشم انداز قضایی مصوب مسئولان عالی قضایی دستیابی به اهداف سند چشم انداز را استفاده از منابع انسانی شایسته و آموزش مستمر مورد تأکید قرار داده است.

متن کامل سند چشم انداز قوه قضائیه در افق سال 1404 به این شرح است:

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی و سند چشم انداز ایران 1404، قوه‌ای مستقل، عدالت گستر، کارآمد و اثرگذار در تمام عرصه‌های اجتماعی‌، اقتصادی، فرهگی، حقوقی و امنیتی کشور خواهد بود و با نگاه و تعامل جامع و جهانی به الگویی الهام بخش و فعال قضاوت اسلامی تبدیل خواهد شد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در 1404 دارای ویژگی‌های زیر خواهد بود:

در دسترس و مورد اعتماد همه افراد جامعه:
قوه قضائیه با ارتقای فرآیند ها تشکیلات خود و تلاش برای اصلاح قوانین زمینه دسترسی آسان و برابر همه افراد جامعه به عدالت را فراهم خواهد ساخت.

عملکرد دستگاه قضایی به گونه ای خواهد بود که همه افراد جامعه به دستگاه قضایی به منزله ملجأ عدالت خواهی اعتماد خواهند داشت و با احساس امنیت حق خود را مطالبه خواهند کرد.

مشارکت پذیر:
قوه قضائیه از تمام ظرفیت ها برای به خدمت گرفتن نهادهای مردمی در جهت اجرای عدالت استفاده خواهد کرد. پیوستگی بین مردم و نظام قضایی به منزله پشتوانه اجتماعی اجرای عدالت، موجب استحکام و پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

روزآمد و کارآمد:
قوه قضاییه با بهره گیری از قوانین روزآمد و مبتنی بر احکام اسلامی و سازمان کارآمد با استفاده از فن آوری های نو به انجام وظایف قانونی خود خواهد پرداخت.

در چنین سازمانی خدمات قانونی قوه قضاییه شامل امور ثبتی و پزشکی قانونی و خدمات زندانبانی و مراقبت های اجتماعی با سرعت و کیفیت مطلوب ارائه خواهد شد.

پاسدار حقوق جامعه:
قوه قضاییه حقوق عامه را پاسداری خواهد کرد، بسترهای لازم را برای از بین بردن زمینه های تعدی به حقوق عامه ایجاد خواهد کرد و در صورت هر گونه تعدی به حقوق فرد یا جامعه ، اقدامات لازم را برای اتقان احکام و احقاق حق انجام خواهد بود.

فعال در تأمین بهداشت حقوقی و قضایی:
قوه قضاییه از طریق تعامل فعال با نهادهای حاکمیتی، اصلاح قوانین و مقررات، آگاه سازی جامعه به حقوق و تکالیف خود، زمینه های وقوع جرم و اختلاف را در جامعه به حداقل خواهد رساند و برای اصلاح و تربیت مجرمین، باز اجتماعی نمودن آنها و جلوگیری از تکرار جرم از تمام ظرفیت‌ها بهره خواهد گرفت.

عدالت گستر:
قوه قضاییه با دادرسی عادلانه از طریق اتخاذ به موقع و متقن تصمیمات و آرای قضایی مبتنی بر قوانین و مقررات اسلامی و با ضمانت های اجرایی مؤثر و متناسب با میزان تعدی به حقوق فردی و عمومی جامعه و با اعمال مجازات ها متناسب عدالت، امنیت و آرامش روانی جامعه را در تمامی ابعاد فراهم خواهد ساخت.

کارآمد و مؤثر و دقیق:
قوه قضاییه با بهره گیری از آخرین دستاوردهای حقوقی، مدیریتی و فن‌آوری و در کمال دقت و امانت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین نظارت و بازرسی خواهد کرد.

برخوردار از منابع انسانی شایسته:
قوه قضاییه با برنامه ریزی دقیق برای تأمین، آموزش و توسعه منابع انسانی متخصص ، صالح، عادل و دانا به مبانی فقهی و حقوقی و نیز حفظ و ارتقای استقلال و منزلت بایسته قضات اقدام خواهد کرد.

پشتیبان قابل اعتماد برای توسعه ملی:
قوه قضاییه از توسعه همه جانبه و پایدار کشور پشتیبانی خواهد کرد و بسترهای حمایتی لازم سیاست های توسعه ای نظام با رعایت ارزش های اسلامی و قوانین و مقررات کشور، در سطح ملی و فراملی فراهم خواهد کرد.

تعامل فعال:
در سطح جهانی قوه قضاییه تعامل سازنده و گسترده ای در سطح روابط داخلی و بین‌المللی ایفا کرده و به عنوان محور تحولات قضایی در سطح منطقه، به ویژه کشورهای اسلامی عمل خواهد کرد.

لازم است در تدوین و تصویب برنامه‌های توسعه پنج ساله و تنظیم بودجه‌های سالانه به سیاست‌ها و الزامات چشم‌انداز توجه شود و از طریق تعریف اهداف و شاخص‌های مناسب برای تحقق آنها برنامه ریزی گردد.

کد خبر 65077

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز