همشهری آنلاین: رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه اصل لایحه حمایت از خانواده "بسیار خوب" است، گفت متأسفانه به دلیل جنجال اساس آن زیرسوال برده شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از حوزه ریاست قوه قضاییه، آیت الله محمود هاشمی شاهرودی  دوشنبه (11 شهریور) در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبیین ویژگی‌های لایحه حمایت از خانواده  گفت مسائل مهم مربوط به تحکیم خانواده در این لایحه دیده شده است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با تأکید بر اینکه این لایحه با مشارکت نمایندگان فراکسیون زنان مجلس و با حضور سایر کارشناسان در جلسات متعدد بررسی، تدوین و سپس به دولت ارسال شده‌است، افزود: باید با نگاه کارشناسی دقیق و به دور از هیجانات کاذب، نسبت به تبیین و ارائه ویژگی‌های بسیار مثبت این لایحه که موجب تحکیم مبانی خانواده‌ها می‌شود اقدام شود.

وی اضافه کرد: این وظیفه‌ای است که از کارشناسان بی‌طرف انتظار می‌‌رود تا به خوبی بتوانند نکات مثبتی را که در این لایحه دیده ‌شده ‌است به افکار عمومی منعکس کنند.

هاشمی شاهرودی سپس با برشمردن برخی نکات مثبت این لایحه گفت: در این لایحه سعی شده‌است با تخصصی‌ شدن دادگاه‌های خانواده و حضور قاضی زن و الزام مشاوره‌های حقوقی نسبت به حفظ حقوق زنان و خانواده‌ها اقدام شود.

رییس قوه قضائیه تأکید کرد: در این لایحه بحث داوری و صلح و سازش که مورد نظر شرع مقدس اسلام است مورد تأکید قرارگرفته‌ است و داوری در بحث طلاق با استفاده از مشاوران خانواده دیده‌ شده ‌است.

هاشمی شاهرودی توجه به مشکلات مربوط به کودکان را از دیگر ویژگی‌های این لایحه برشمرد و افزود : علاوه‌ بر توجه به موضوع کودکان در این لایحه موضوع تعدد قضات نیز موجب تحکیم مبانی خانواده خواهد شد.

رییس قوه قضائیه به دو ماده مورد بحث در این لایحه که از سوی دولت اضافه شده‌است اشاره کرد و گفت: بحث مالیات بر مهریه که به این لایحه اضافه‌ شده ‌است به نظر اینجانب ضرورتی نداشته و بیشتر به ضرر زنان است.

هاشمی شاهرودی با اشاره به ماده 23 این لایحه گفت: این ماده نیز موجب جنجال شده‌است و با توجه به اینکه در این لایحه کار تخصصی مناسب و زیادی دیده ‌شده ‌است به نظر می‌رسد که این لایحه قابل اصلاح است و باید در شرایطی آرام و به دور از هیاهو به آن پرداخته شود تا نکات و ویژگی‌های مثبتی که در لایحه هست به چشم بیاید و جامعه از آن مطلع شود.

رییس قوه قضائیه در ابتدای این جلسه حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد همگان بتوانند در این ماه از فیوضات و عنایات الهی بهره‌مند شوند.

کد خبر 62202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز