سازمان امنیت داخلی قزاقستان اعلام کرد که رئیس پیشین این سازمان که قبلا در میانه تظاهرات خشونت‌آمیز در این کشور برکنار شده بود، به ظن خیانت یازداشت شده است.

Karim Masimov

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین «کمیته امنیت ملی» (KNB) قزاقستان در بیانیه‌ای در روز شنبه اعلام کرد که کریم ماسیموف، رئیس پیشین این کمیته روز پنجشنبه پس از شروع تحقیقات درباره او به اتهام خیانت به میهن بازداشت شده است.

بر اساس این بیانیه ماسمیوف در یک مرکز بازداشت موقت به همراه گروهی دیگر زندانی است.

 در بدترین خشونت‌های خیابانی در طول ۳۰ ساله مستقل شدن این جمهوری اتحاد شوروی سابق، چندین نفر در سراسر این کشور کشته و ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده شدند. 

نیروهای امنیتی پس از روزها خشونت ظاهرا روز جمعه دوباره کنترل خیابان‌های آلماتی، بزرگترین شهر این کشور را به دست آوردند و قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهور این کشور در یک سخنرانی تلویزیونی گفت به نیروهایش دستور شلیک به قصد کشت را داده است.

در همین زمینه:

همچنین به دعوت توقایف، نیروهای اتحاد نظامی به رهبری روسیه برای ایجاد آرامش به این کشور وارد شده‌اند. این تحولات در میانه تتنش‌های فزاینده‌ای در روابط شرق و غرب و در هنگامی صورت می‌گیرد که روسیه و آمریکا آماده مذاکرات بر سر بحران اوکراین در هفته آینده می‌شوند.

رئیس پیشین سازمان امنیت ملی قزاقستان به اتهام خیانت بازداشت شد
کریم ماسیموف، رئیس پیشین کمیته امنیت ملی قزاقستان در کنار ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۹

ماسیموف به طور گسترده‌ای به عنوان متحد نزدیک نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور سابق قزاقستان شمرده می‌شود. او دو بار مقام نخست‌وزیری را داشته و  همچنین در زمان نظربایف رئیس دفتر ریاست‌جمهوری بوده است.

نظریایف ۸۱ ساله که طولانی‌ترین دوران حکومت در میان رهبران جمهوری‌های اتحاد شوروی سابق را داشت در سال ۲۰۱۹ مقام ریاست‌جمهوری را به توقایف واگذار کرد. 

کد خبر 648712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha