چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

رکود پاییزی بازار خودرو این روزها تحت‌الشعاع چند خبر و شایعه جنجالی قرار گرفته است.

در حالی که از یک سو مدیران شرکت‌های خودروسازی داخلی تلاش می‌کنند برای غلبه بر بحران مالی از سال آینده دست‌کم 500 هزار تومان به قیمت هر دستگاه خودرو داخلی بیفزایند، از سوی دیگر تلاش‌هایی برای تولید خودروهای ارزان قیمت‌تر برای حفظ سهم بازار در دستور کار 2 شرکت بزرگ خودرو‌سازی‌ داخلی قرار گرفته است.

در این میان شایعه بازگشت دوباره پیکان البته با شکل و شمایلی نه چندان متفاوت به خیابان‌ها بیش از سایر اخبار همه‌گیر شد. براین اساس فعلا باید نشست و منتظر ماند و دید که بالاخره سال آینده باید خودروها را با قیمت بالاتری بخریم یا اینکه چشممان به جمال خودروهای ارزان قیمت وطنی روشن خواهد شد.

500 هزار تومان، افزایش

اما گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد شایعه گرانی فعلا نزدیک به واقعیت است. چنان که فرزاد نشان مدیر فروش سایپا اعلام کرد: با نصب ترمز ABS از اردیبهشت ماه سال آینده، بیش از 500 هزار تومان بر قیمت خودروهای داخلی افزوده می‌شود. اجباری بودن نصب ترمز ABS از سوی ستاد حمل‌ونقل و مدیریت سوخت برای خودروهای تولیدی سال آینده، افزایش قیمت خودرو را به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کند. به گفته مدیر فروش سایپا قیمت پراید معمولی با نصب ترمز ABS حداقل 400 تا 500 هزار تومان افزایش می‌یابد که این میزان درمورد سایر خودروها بیشتر است.

بازگشت به گذشته

همزمان با این اعتراض شبیه به تهدید، رسانه‌ها از برنامه جنجالی ایران خودرو برای بازگرداندن خودروی کهنسال پیکان به چرخه تولید خبر دادند. این خبر درحالی منتشر می‌شود که سایپا پیش از این برای حفظ موقعیت فعلی خود با شرکت پروتون مالزی برای تولید یک مدل خودروی ارزان قیمت وارد مذاکره شده است تا بتواند آن را جایگزین پراید کند. اما ایران خودرو که مذاکراتش با خودرو سازان چینی هنوز به سرانجام نرسیده دوباره دست به‌دامان پیکان شده‌ است.2 سال پیش آخرین پیکان به موزه رفت. حال ظاهرا قرار است این خودرو دوباره به سالن‌های تولید ایران‌خودرو بازگردد. البته مدیران خودروساز وعده می‌دهند پیکان این‌بار با امکاناتی نظیر: فرمان هیدرولیک، کولر و چراغ‌های جدید وارد بازار شود.

تائید و تکذیب شایعه‌ها

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان با تائید ضمنی شایعه‌ها به فارس می‌گوید: براساس مصوبه شورای‌عالی استاندارد، خودروهای قدیمی مانند پیکان تا پایان سال 88 فرصت دارند که براساس استانداردهای قبلی تولید و عرضه شوند. خودروهای قدیمی برای تولید از سال 89 به بعد باید 55 استاندارد خودرو را پاس کنند و به همین دلیل اگر قرار باشد پیکان از سال 89 به بعد مجددا تولید شود باید استانداردهای جدید را پاس کند. او در عین حال تاکید می‌کند: تولید دوباره پیکان با شرایط قبلی بعید به‌نظر می‌رسد و عملی شدن این موضوع نیازمند ایجاد تغییرات اساسی در ساختار پیکان است. در صورتی که پیکان موفق به گذراندن استانداردهای لازم باشد تولیدش بلامانع است که البته از نظر من چنین اتفاقی بعید است.

نظریه اداره استاندارد

اخذ تاییدیه سازمان استاندارد مهم‌ترین مسئله در تولید یک خودرو به حساب می‌آید. نظام‌الدین برزگری سرپرست سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در این‌باره به فارس می‌گوید: مجوزی برای تولید دوباره پیکان صادر نشده است. سوخت پیکان در حد مجاز و قابل‌قبول نیست و به همین دلیل اگر قرار باشد با شرایط قبلی تولید شود اجازه تولید دوباره به این خودرو نخواهیم داد. او با انتقاد از وضعیت تولید پژو 405 تاکید می‌کند: از ایران خودرو خواسته‌ایم تولید این خودرو را با شرایط روز مطابقت دهد و فناوری روز دنیا را تا پایان سال 88 در مورد 405 اعمال کند. مسئولان وزارت صنایع هم از عملی شدن چنین طرحی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

محسن صالحی‌نیا، مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنایع، می‌گوید: خبر رسمی‌ای در مورد تولید مجدد پیکان نشنیده‌ام. تولید هر خودرو تحت هر عنوان به شرط برخورداری از استانداردهای روز از نظر وزارت صنایع بلامانع است. پیکان به شرطی قابلیت تولید دوباره خواهد داشت که موفق به پاس کردن 51‌استاندارد ایمنی و عملکرد و همچنین 4استاندارد مصرف سوخت شود. وی برخورداری از دامنه قیمت مناسب را از شرایط لازم برای تولید دوباره پیکان اعلام می‌کند.  حسین نجاری معاون سیستم جامع تولید ایران خودرو هم می‌گوید: مسائل مطرح شده مبنی بر تولید مجدد پیکان در ایران‌خودرو شایعه است. خط تولید پیکان جمع شده و برنامه‌ای برای تولید پیکان نداریم. تولید دوباره پیکان اتفاق نخواهد افتاد و پیکان از صحنه تولید ایران خودرو حذف شده‌است.

سایپا در بازار خودروی ارزان

اما انتشار اخبار مربوط به تولید دوباره پیکان را به نوعی می‌توان با قرار داد تولید خودروی ارزان قیمت پروتون مرتبط دانست. خودروی ارزان قیمت سایپا و پروتون قرار است طی یک سال آینده عرضه شود. این قرارداد درحالی منعقد شده که ایران خودرو نتوانسته نظر مساعد وزیر صنایع را برای همکاری مشترک با شرکت چینی چری برای ساخت خودروی ارزان قیمت جلب کند. ایران خودرو با هدف تولید خودرو ارزان قیمت 6 هزاردلاری با شرکت چری وارد مذاکره شد؛ همکاری با چری، حتی تا آستانه تشکیل شرکت مشترک پیش رفت، ولی با مخالفت جدی وزیر صنایع جدید روبه‌رو شد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل ایران‌خودرو پس از امضای تفاهمنامه سایپا و پروتون در اظهارنظری جالب درباره طرح خودرو ارزان قیمت ایران خودرو و حمایت مسئولان از طرح سایپا و پروتون گفت: امضای این تفاهم راه ما را هموار کرد. رقیب ما وارد بحث طراحی خودرویی شده که می‌تواند اتفاق خوبی برای کشور باشد. چین قطعا از مالزی بالاتر است و ما هم باید بدانیم که وارد عرصه جدیدی شده‌ایم که باید سرعت خود را افزایش دهیم و موانعی که در این راه بوده را همکار ما به نوعی برطرف کرده است. چری را هرگز فراموش نکرده‌ام.

چینی‌هایی که قرار است در آینده همه بازارها را قبضه کنند، چرا در بازار ما نباید شریک راهبردی داشته باشند؟ ما می‌توانیم از روش‌ آنها استفاده کنیم. رفته‌ایم آن طرف دنیا پروتون را پیدا کرده‌ایم و از این شرکت موتور می‌خواهیم در حالی که ما موتور 4/1 لیتری‌مان را 2سال پیش عرضه کردیم که سوابق آنها هم در شرکت سایپا موجود است. حال چرا 2خودروساز داخلی نباید به‌طور مشترک روی آن کار کنند؟ سایپا همین کاری را که با کشوری با فاصله 8 هزار کیلومتر دورتر از ما انجام داد، می‌توانست با ما انجام دهد، البته با این شرط که هر کدام محصول خود را عرضه کنیم؛ یعنی همان کاری که پژو و سیتروئن انجام دادند.

پیش‌فروش تندر90

اما بررسی سوابق نشان می‌دهد ایران خودرو و سایپا پیش از این یک بار مسیر پژو و سیتروئن را باهم طی کرده بودند. طرح ال- 90 تجربه چندان خوشایندی نبود. به‌عنوان نمونه در حالی که پیش‌فروش تندر90 پارس خودرو از چندروز پیش آغاز شده و این شرکت همه تعهدات ثبت‌نامی خود را انجام داده، ایران خودرو نتوانسته با توجه به تعهدات گذشته، اقدام به پیش‌فروش این محصول مشترک کند.

به گزارش ایسنا، ایران‌خودرو اواخر سال 1385 از حدود 52 هزار متقاضی دریافت تندر90 ثبت نام کرد که تا پایان مرداد امسال با توجه به انصراف 12 هزار ثبت‌نامی و تولید 23 هزار و 600 دستگاه از این خودرو، هنوز به 16 هزار دستگاه از تعهدات خود عمل نکرده است. حال با توجه به شرط تحویل ایران خودرو باید در شهریور ماه حداقل 12 هزار دستگاه تندر90 تولید کرده باشد.

محمد حسین فقیه معاون تندر 90 ایران خودرو هم تاکید می‌کند: این شرکت تا زمانی که به تمام تعهدات خود در مورد تندر90 عمل نکند، برای خودرو جدیدی ثبت‌نام یا فروش فوری نخواهد داشت. اما در عین حال معاون فروش و بازاریابی ایران‌خودرو از پیش فروش تندر‌90 از آذر امسال خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: تا پایان شهریور تحویل خودرو در ایران خودرو به غیراز خودروی تندر 90 به روز خواهد شد.

پیش‌فروش پژو407

اما ایران خودرو در کنار تلاش برای تولید خودروی ارزان قیمت، بازار خودروهای لوکس را نیز هدف گرفته است. تولید پژو 407 از جمله همین طرح‌هاست. سیدمهدی قاسمی، مدیرعامل سیتکو از شرکت‌های تابعه ایران خودرو در گفت‌وگو با ایسنا، به دلایل پیش‌فروش نشدن پژو 407 اشاره می‌کند و می‌گوید: این خودرو مشکلی برای پیش فروش ندارد، ولی یک سری کارهای سیستمی به لحاظ سیستم سفارش‌گذاری پژو دارد که به‌زودی برطرف خواهد شد و امیدواریم پیش فروش آن برای عید سعید فطر انجام شود.

کد خبر 64202

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز