یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۹
۰ نفر

علی ابراهیمی: در ماه‌های اخیر نابسامانی قیمت و عرضه برخی خودروهای داخلی شدت گرفت.

 با این وجود وزارت صنایع و معادن و شرکت‌های خودروسازی با رد هر گونه افزایش قیمت خودرو از سوی خودرو‌سازان، این امر را ناشی از قیمت‌های حاشیه بازار قلمداد کردند.

گرچه پیش از این وزیر صنایع با اشاره به نظارت شورای سیاستگذاری خودرو بر تعیین قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی، هرگونه افزایش قیمت از سوی خودرو‌سازان را رد کرده بود اما افزایش قیمت 150 تا 500 هزار تومانی قیمت برخی محصولات تحویلی نمایندگی‌های فروش خودرو‌سازان، نشانگر نبود نظارت بر قیمت و عرضه خودرو است.

در حالی که خودرو‌سازان با استناد به افزایش قیمت جهانی نهاده‌های تولید از افزایش هزینه تمام شده محصولات تولید خود خبر داده و بارها ادعا کرده‌اند که قیمت برخی خودروهای عرضه شده به بازار با قیمت تمام شده  برابر و حتی با زیان همراه بوده و این شرکت‌ها تنها با اتکا به عامل بهره‌وری قادر به ادامه تولید اینگونه خودروها بوده‌اند، طی هفته‌های اخیر حتی قیمت برخی محصولات تحویلی شرکت‌های خودروسازی به نمایندگی‌های فروش افزایش یافته که این امر افزایش قیمت‌های بازار را تشدید کرده است.

از سوی دیگر کاهش عرضه برخی انواع خودرو که با تقاضای بیشتری مواجه است، موجب شده  هم اکنون فروش نقدی یا تحویل فوری این خودروها به فرآیندی تبدیل شود که نیازمند گذشت حداقل حدود 2 ماه زمان است.

 در روزهای گذشته قیمت خودروهایی مانند ریو افزایش قیمت بیش از یک میلیون‌و 500هزار تومانی را شاهد بوده که وزیر صنایع و مدیر سایپا خبر از بازگشت مجدد قیمت این خودرو به قیمت قبلی دادند، با وجود اینگونه اقدامات آنچه مشخص است افزایش خزنده قیمت خودرو از سوی شرکت‌های خودروسازی است موضوعی که موجب شده در چند سال اخیر قیمت برخی خودروها مانند پژو 206 بیش از 3 میلیون تومان افزایش داشته باشد اما وزارت صنایع از تثبیت قیمت‌ها خبر می‌دهد. موضوعی که وزیر صنایع و معادن در نشست خبری چندی پیش خود از پاسخگویی صریح به آن خودداری کرده و افزایش قیمت خودرو را بسیار ناچیز قلمداد کرد.

بررسی قیمت فروش نقدی شهریور ماه شرکت ایران خودرو که از روز گذشته آغاز شده نیز نشان‌دهنده افزایش قیمت خودروهای تولیدی این شرکت است، براین اساس محصولات مختلف پژو 206 صندوق‌دار اتوماتیک v 9 که تا2 هفته گذشته رکورد قیمتی بالاتر از 19 میلیون تومان در بازار تهران را به‌خود اختصاص داده بود برای تحویل 30 روزه و در رنگ‌های نقره‌ای، خاکستری و سفید بین 18 میلیون و 70 تا 18 میلیون و 170 هزار تومان به فروش گذاشته شده است.

همچنین مدل صندوق‌دار دوگانه سوز2vنیز برای تحویل 35 روزه حدود 16 میلیون و 290 هزار تومان به فروش گذاشته شده است. با این روند قیمت پژو پارس معمولی در بازار که طی 10 روز گذشته حدود 18 میلیون و 600 هزار تومان بوده با اعلام فروش نقدی ایران خودرو به 18 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. قیمت کارخانه‌ای این خودرو برای تحویل یک ماهه و رنگ سفید 18 میلیون و 550 هزار تومان و رنگ بژ‌تیره 18 میلیون و 500 هزار تومان است.

از سوی دیگر چندی پیش، قیمت پژو 206تیپ 2 سفارشی ایران خودرو از مدل غیر‌سفارشی آن در سطح بازار نیز بالاتر رفت و با این‌که قیمت تیپ 2 این خودرو در سطح بازار 14 میلیون و 750 هزار تومان است، قیمت‌ کارخانه‌ای ایران خودرو برای تحویل 35 روزه برای رنگ‌های سفید 14 میلیون و 880 هزار تومان و رنگ قهوه‌ای لیزری 14 میلیون و 780 هزار تومان بوده است.

کد خبر 62068

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز