چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

ندا انتظامی: تصور کنید که پدر و مادر خانواده‌ای برای تهیه مبلغ اجاره‌خانه دچار مشکل شوند. اگر شما جای یکی از فرزندان آنها بودید، چه می‌کردید؟

   محسن پسر 13 ساله خانواده که شاگرد اول هم هست، راه‌حل ساده‌ای پیدا می‌کند؛ تهیه پول به کمک دوستانش.

   اما این راه‌حل آن‌طور که به نظر می‌رسد ساده نیست و مشکلاتی که بر سر راه او و دوستانش قرار می‌گیرد، هم خنده‌دار است و هم آموزنده.

   «معلم کوچولو» داستان زندگی محسن است که حسین قناعت آن را کارگردانی کرده است.

   این کارگردان که به کار برای گروه سنی کودک و نوجوان علاقه دارد، درباره دلیل انتخاب این گونه سینمایی می‌گوید: «عاشق ساخت فیلم برای این گروه سنی  هستم. با اینکه به این نوع سینما خیلی توجه نمی‌شود و ساخت فیلم برای این گروه سنی را جدی نمی‌گیرند و فیلم‌ها در شرایط بدی روی پرده می‌آیند، اما برای من بسیار جدی است.»

صحنه‌ای از تله فیلم «معلم کوچولو»/ عکس ها از سایت شبکه تهران

   فیلم «من و نگین و دات کام» به کارگردانی او سال گذشته در شرایط نامناسبی روی پرده آمد و فیلم «ماجراهای اینترنتی» که چهار جایزه از جشنواره فیلم  کودک گرفته هنوز در نوبت اکران است، اما این مشکلات سبب نمی‌شود که او پیشنهاد وسوسه انگیز داود قچاق، تهیه‌کننده این تله فیلم را ندیده بگیرد.

   « قصد نداشتم دوباره به سراغ گروه سنی کودک و نوجوان بروم، می‌خواستم فیلم جنگی بسازم، اما وقتی  این پیشنهاد به من شد و فیلم‌نامه‌ای را که آرش برهانی و هنگامه آقامحمدی نوشته‌اند خواندم، از کار خوشم آمد.»

   برای حسین قناعت ساخت فیلم کودک و نوجوان در سینما یا ویدیو و تلویزیون فرقی ندارد، «فکر کردم این فیلم قرار است ساخته شود، چه در سینما و چه برای مخاطبان میلیونی تلویزیون. برای من بازگشت به گونه مورد علاقه‌ام مهم بود.»

   حسین قناعت  این روزها مشغول کارگردانی «روز اردو» (تله فیلم دیگری برای گروه کودک و نوجوان) است.  او پس از دوری چند ساله از دنیای کودک و نوجوان، دوباره به این دنیا قدم گذاشته است. زهیر یاری، محمود بهرامی، رابعه اسکویی، محمد صادقی و مهدی صادقی بازیگران این تله فیلم هستند. قناعت در باره انتخاب بازیگران می‌گوید: «بازیگرها براساس فیلم‌نامه، شخصیت، سن، نزدیکی به نقش و فیزیک انتخاب شده‌اند. البته ما دو گروه سنی بازیگر داشتیم. بازیگران بزرگسال بر اساس قاعده بالا انتخاب شدند و بازیگران کودک و نوجوان را براساس معیارهای دیگری انتخاب کردم.»

   برای این کارگردان مهم است که بازیگر خودش باشد: «علاقه‌ای به کارکردن با بازیگران کودک و نوجوانی که چهره شناخته شده‌ای هستند، ندارم. ترجیح می‌دهم  با کسانی کار کنم که چهره و بازی تازه ای دارند. این بازیگران خودشان هستند و در حقیقت بازی نمی‌کنند، به همین دلیل می‌توان از آنها بازی‌های خاصی گرفت.»

نمایی از تله فیلم «معلم کوچولو»

   این تله فیلم ابتدا سه بازیگر نوجوان در نقش اصلی داشت، اما کارگردان شش بازیگر نوجوان پیدا می‌کند و توانایی‌های آنها در بازی سبب می‌شود تعداد شخصیت‌ها را افزایش دهد.

   اما بازی گرفتن از تعداد زیادی نوجوان سخت است؛ چرا که هر کدام خلق و خوی خودشان را دارند: «همیشه دلم می‌خواهد سر صحنه آرام باشم. چون احساسم این است که پشت صحنه خوب و صمیمی سبب می‌شود بازیگران کودک یا نوجوان دوربین را فراموش کنند. اما گاهی به عنوان کارگردان مجبورم جدی باشم. مثلاً برای ضبط یک پلان از تله فیلم روز اردو، که نیاز بود یکی از بازیگران گریه کند، مجبور شدم که برخلاف میلم سرش داد بزنم تا حس لازم در بیاید. »

   تصویربرداری این تله فیلم بدون هیچ مشکلی طی شد. چرا که  تیم حرفه‌ای بودند و هم بازیگران نوجوان علاقه‌مند به کار: «معمولاً برداشت اول، بهترین برداشت است و اگر تکرار شود،  تازگی‌اش را از دست می‌دهد. اما گاهی هم نیاز بود که کار تکرار شود که در این صورت ضبط کار به سه تا هشت برداشت می‌کشید.»

   قرار است این تله فیلم عید فطر از شبکه تهران پخش شود.

کد خبر 64135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز