هفته‌نامه‌ِ دوچرخه: دوشنبه ۲۴ آبان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان چهار نویسنده‌ی ایرانی نامزد جایزه جهانی آسترید لیندگرن ۲۰۲۱(آلما ۲۰۲۱) است تا در نشستی آنلاین با مخاطبان و دوستداران ادبیات کودک و نوجوان گفت‌وگو کنند.

نشست ۴ نامزد ايراني جایزه جهانی آلما

فریدون عموزاده‌خلیلی، ‌مؤسس و نحستین سردبیر نشریه دوچرخه؛ هوشنگ مرادی‌کرمانی، عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی؛ حمیدرضا شاه‌آبادی و جمشید خانیان چهار نویسنده‌ی حاضر در این نشست هستند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری،این نشست از ساعت ۱۵ تا ۱۷ دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰در سالن کنفرانس شماره یک کانون پرورش فکری برگزار می‌شود و علاقه‌مندان کتاب کودک و نوجوان می‌توانند این مراسم را به‌صورت آنلاین در پرتال اینترنتی کانون به نشانی «https://live.kpf.ir/ch/neshst» دنبال کنند.

فریدون عموزاده‌خلیلی، متولد بهمن ۱۳۳۸ در سمنان، از دهه‌ی ۶۰ فعالیت ادبی خود را آغاز کرده است. «آن سوی صنوبرها»، «آن شب که بی‌بی مهمان ما بود»، «دو خرمای نارس»، «خدای روزهای بارانی»، «مجموعه ۴ جلدی کلاغ‌های بلوار ساعت»،«زرد مشکی»، «سفر چشمه کوچک»، «فرهنگ توصیفی شصیت‌های داستانی نوجوان» و «کتاب کوچک داستان‌نویسی» از آثار این نویسنده برای نوجوانان و دوستداران ادبیات کودک و نوجوان هستند. عضویت در گروه مؤسس و شورای سردبیری ماهنامه سروش نوجوان، تأسیس و سردبیری نخستین روزنامه نوجوانان کشور به نام «آفتابگردان»، عضویت در گروه مؤسسان «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان»، عضویت در هیئت مدیره و ریاست هیئت مدیره‌ی این انجمن در چند دوره، تأسیس و سردبیری تعدادی نشریه و یژه نوجوانان و به‌ویژه راه‌اندازی نشریه‌ی دوچرخه در سال ۱۳۷۹ و هم‌چنین سال‌ها آموزش داستان‌نویسی از مهم‌ترین فعالیت‌های عموزاده خلیلی در این حوزه به‌شمار می‌آید.

از آثار او کتاب «سفر به شهر سلیمان»برگزیده هشتمین دوره‌ی کتاب سال کشور و کتاب «خدای روزهای بارانی» برگزیده‌ی جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری و «کتاب کوچک داستان‌نویسی» برنده‌ی نشان لاک‌پشت نقره‌ایشدهاست. او سال ۱۳۷۸ جایزه‌ی نویسنده‌ی برگزیده‌ی یونیسف را دریافت کرد و در همین سال یکی از ۲۰ نویسنده‌ی برگزیده‌ی جشنواره‌ی ۲۰ سال ۲۰ نویسنده (نویسندگان برتر ۲۰ سال اول پس از پیروزی انقلاب) بود. امسال انجمن نویسندگان کودک و نوجوان عموزاده‌خلیلی را نامزد دریافت جایزه‌ی آسترید لیندگرن ۲۰۲۱(آلما ۲۰۲۱) کرده است.

هوشنگ مرادی‌کرمانی، متولد شهریور ۱۳۲۳ در روستای سیرچ از توابع بخش شهداد کرمان، از معدود نویسندگان حوزه کودک و نوجوان است که براساس آثارش چند فیلم‌ سینمایی و سریال تلویزیونی ساخته شده که شاید مشهورترین آن‌ها فیلم‌ها و سریال قصه‌های مجید و هم‌چنین فیلم‌های سینمایی «مهمانی مامان»،  «خمره»، «چکمه» و «مربای شیرین» باشند.مرادی‌کرمانی از اوایل جوانی و در سال ۱۳۳۹ در همکاری با رادیو کرمان نویسندگی را آغاز کرد و در دهه‌ی ۴۰ داستان‌هایش در مطبوعات کشور منتشر شد. در اوایل دهه‌ی ۵۰ «قصه‌های مجید» را منتشر کرد. بسیاری از آثار او به چندین زبان از جمله آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، هلندی، عربی، ارمنی و هندی ترجمه و منتشر شده است. تابستان امسال نیز با تصویب شورای شهر تهران، یکی از خیابان‌های فرعی روبه‌روی مرکز آفرینش‌های فرهنگی- هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب، به نام هوشنگ مرادی کرمانی نام‌گذاری شد.

او برای کتاب «بچه‌های قالی‌باف‌خانه»سال ۱۳۵۹ جایزه‌ی شورای کتاب کودک را دریافت کرد و در سال ۱۹۹۲ میلادی نیز مورد تقدیر جایزه‌ی جهانی هانس کریستین اندرسن قرار گرفت. «نخل»،‌ «تنور»، «مشت بر پوست»، «لبخند انار»، «نه تر و نه خشک»،‌ «شما که غریبه نیستید»، «پلو خورش»، «مثل ماه شب چهارده»، «نازبالش» و «ته خیار»از جمله آثار مرادی کرمانی هستند که امسال از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکاننامزد دریافت جایزه‌ی آسترید لیندگرن ۲۰۲۱(آلما ۲۰۲۱) شده است.

حمیدرضا شاه‌آبادیسال ۱۳۴۶ در تهران به دنیا آمده و امسال از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجواناننامزد دریافت جایزه‌ی آسترید لیندگرن ۲۰۲۱(آلما ۲۰۲۱) شدهاست.شاه‌آبادیعلاوه بر داستان‌نویسی دستی در پژوهش تاریخی و نمایش‌نامه‌نویسی نیز دارد و از مدیران فرهنگی باتجربه‌ی کشور بوده و سال‌ها مدیریت انتشارات و معاونت تولید کانون پرورش فکری، مدیریت انتشارات الهدی و انتشارات مدرسه را برعهده داشته است. اواز نویسندگانی است که تا کنون برای خلق داستان‌هایش، جوایز گوناگونی دریافت کرده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به دریافت لوح تقدیر «جایزه ادبی واو» و کتاب سال شهید غنی‌پور برای کتاب «دیلماج»، لوح زرین سیزدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری و لوح تقدیر شورای کتاب کودک برای رمان «لالایی برای دختر مرده»، لوح زرین چهاردهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری،جایزه‌ی کتاب سال سلام بچه‌ها و جایزه‌ی کتاب سال رضوی برای رمان «اعترافات غلامان»، جایزه‌ی جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان و جشنواره‌ی کتاب رشد برای کتاب «وقتی مژی گم شد»، جایزه‌ی جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان برای کتاب «هیچ‌کس جرئتش را ندارد» و جایزه‌ی کتاب ماه کانون پرورش فکری برای «سه‌گانه‌ی دروازه‌ی مردگان» اشاره کرد.

جمشید خانیان، متولد ۱۳۴۰ در آبادان کار نویسندگی را با نوشتن نمایش‌نامه از اوایل دهه‌ی ۶۰ آغاز کرد. خانیان علاوه بر نوشتن داستان و نمایش‌نامه، به تدریس نیز پرداخته،‌چند فیلم‌نامه نیز نوشته و آثارش موضوع نقد و نگارش پایان‌نامه‌ها و مقاله‌های علمی بسیار بوده است. تعدادی از آثار نمایشی خانیان، از جمله «روی نی‌بندی»، «اسماعیل اسماعیل»، «دهانی پر از کلاغ» و «تکرار» روی صحنه رفته و از نمایش‌های پراجرا بوده‌اند.برخیازآثارداستانی او نیز به زبان‌های انگلیسی، لهستانی و روسی ترجمه شده است. «کوسه ماهی»،‌ «قلب زیبای بابور»، «شبی که جَرواسَک نخوانَد»، «لاک‌پشت فیلی»،‌ «یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه کباب شده»و «در یک بعدازظهر داغ تابستان دختری از بصره آمد» از جمله کتاب‌های داستانی خانیان برای مخاطبان نوجوان است. او برای کتاب‌های «غوص عمیق» و «طبقه هفتم غربی»،‌ جایزه‌ی کتاب سال شهید غنی‌پور، برای«عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی»، نشان طلایی لاک‌پشت پرنده، جایزه‌ی شورای کتاب کودک و جایزه‌ی کتاب سال مهر طاها را دریافت کرده است.خانیان از طرف شورای کتاب کودک نامزد جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۱(آلما ۲۰۲۱) شده است.

جایزه جهانی آسترید لیندگرن، از بزرگ‌ترین جایزه‌های سالانه‌ی جهانی ادبیات کودک و نوجوان است. این جایزه را دولت سوئد برگزار می‌کند و هر سال به مناسبت گرامی‌داشت نام و یاد آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی و نویسنده‌ی کتاب «پی‌پی جوراب بلند»، یک نویسنده، یک تصویرگر و یک مروج کتاب‌خوانی را برمی‌گزیند.

کد خبر 637596

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha