ترجمه‌ی گفت‌وگوهای سینمایی: سارا منصوری: روز گذشته، سی‌و چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به کار خود پایان داد. به همین مناسبت در این شماره سه گفت‌وگوی ویژه با فیلم‌سازهای حاضر در بخش مسابقه‌ی سینمای بین‌الملل جشنواره را برایتان در نظر گرفته‌ایم.

در برابر جنگلي سخن‌گو!

تصور کنید جنگل و همه‌ی موجودات آن ناگهان به سخن درآیند. به‌نظرتان به شما چه خواهند گفت؟ این اتفاقی است که برای «مارتین»‌، پسرک شهرنشین فیلم «مارتین و جنگل سحرآمیز» می‌افتد. او برای تعطیلات تابستانی به اردویی خارج از شهر فرستاده می‌شود و ناگهان خود را در یک ماجراجویی عجیب و غریب می‌بیند.
مارتین و جنگل سحرآمیز، ساخته‌ی «پتر اوکروپک»، فیلم‌ساز ۴۹ساله‌ی اهل پراگ، یکی از فیلم‌های تماشایی بخش مسابقه‌ی سینمای بین‌الملل در این دوره‌ی جشنواره بود.
* * *
کارنامه‌ی کاری شما نشان می‌دهد به سنت فیلم‌سازان چکسلواکی وفادارید و ساختن فیلم‌های کودک و نوجوان همیشه برایتان اولویت دارد.
خب می‌شود گفت همین طور است! من سه فیلم ساخته‌ام که هرسه برای مخاطبان این گروه سنی است. من شیفته‌ی کار برای کودکان و نوجوانان هستم. فیلم اولم را براساس کتابی به‌نام «ببر آبی» ساختم. در فیلم دوم، یک قدم جلوتر رفتم و برای مخاطب نوجوان‌، فیلم «مگر خوابش را ببینی!» را به سینما بردم و امسال هم مارتین و جنگل سحرآمیز.
بله و این فیلم آخر که به‌خاطر موضوعش بسیار قابل تقدیر است.
سپاس‌گزارم. بله، موضوع حفاظت از محیط‌زیست از موضوعات مهم جهانی است که نمی‌شود بی‌تفاوت از آن گذشت.
اصلاً چه شد که ایده‌ی ساخت داستان مارتین به ذهنتان رسید؟
فکر می‌کنم موضوع حفاظت از جنگل‌ها، منابع آب و به‌طور کلی محیط‌زیست، چیزی نیست که بشود پشت میز مدرسه و از کتاب به کودکان و نوجوان آموخت. گاهی لازم است که آن‌ها را به دل طبیعت برد تا خودشان سفری مهیج و هیجان‌انگیز را برای حفظ این گنجینه‌های تکرار نشدنی تجربه کنند.
یکی از نکته‌های ظریف این فیلم که خیلی زیرکانه به آن پرداخته شده، موضوع گرفتارشدن کودکان و نوجوانان در اینترنت است.
به نکته‌ی خوبی اشاره‌ کردید. مارتین در آغاز داستان از این‌که نمی‌تواند مثل زمان سکونتش در شهر، همیشه آنلاین باشد دلخور و افسرده است. انگار حضور در اردو، رشته‌ی حیاتی ارتباط او با جهان مجازی را قطع کرده و برای همین اصلاً خوشحال نیست. اما ناگهان با جهانی واقعی روبه‌رو می‌شود که برای ادامه‌ی حیات به کمک او نیاز دارد. این برای مارتین، فرصت ویژه‌ای است که با واقعیت‌های دنیای پیرامونش آشنا شود. ابتدا مارتین به‌خاطر حضور در این محیط تازه‌، گیج و تا حدی ترسیده است، اما در نهایت می‌آموزد که چه‌طور از پس‌ این تجربه‌ی جدید برآید.
در فیلم مارتین و جنگل سحرآمیز از تکنیک‌ خاصی هم استفاده شده. با این‌که ما با یک فیلم زنده روبه‌رو  هستیم، اما می‌شود آن را در دسته‌ی انیمیشن هم قرار داد.
بله، من از تکنیک‌های گوناگون انیمیشن برای جان‌دارکردن موجودات جنگل استفاده کردم؛ می‌توان گفت ترکیبی از چند تکنیک. اما اصرار داشتم فیلمم شبیه انیمیشن نشود و فضای زنده و واقعی آن حفظ شود. برای همین در مرحله‌ی پس از تولید، با تکنیک‌های دیجیتالی تا حد امکان ردپای انیمیشن را از کار حذف کردم و سعی کردم مخاطب خود را با یک فیلم زنده رودررو ببیند.

کد خبر 631758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha