دولت ژاپن می‌گوید دو نفر پس از تزریق واکسن‌های کرونای شرکت مدرنا از محموله‌ای که پس از کشف آلودگی در آن استفاده از آن معلق شد، درگذشته‌اند، اما هنوز رابطه‌ای میان این مرگ‌ها و دریافت واکسن‌ها ثابت نشده است.

Moderna vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز وزارت بهداشت ژاپن روز شنبه اعلام کرد این دو نفر که دو مرد در دهه ۳۰ زندگی بوده‌اند، در طول چند روز پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونای مدرنا درگذشته‌اند. هر دوی این افرادی واکسنشان را از یکی از سه محموله‌ای تولیدی واکسن کرونای مدرنا دریافت کرده بودند که روز پنجشنبه گذشته به علت وجود ذرات معلق در آنها کنار گذاشته شدند.

ژاپن استفاده از این سه محموله را که در مجموع شامل ۱.۶۳ میلیون دوز واکسن می‌شوند و در ۸۶۳ مرکز واکسیناسیون در سراسر این کشور توزیع شده‌اند، معلق کرده است. این تصمیم یک هفته پس از آن گرفته شده که شرکت داروسازی ژاپنی «تاکدا» که کار توزیع محلی این واکسن‌ها را به عهده دارد، گزارش‌هایی از وجود ذرات آلاینده در برخی از ویال‌های واکسن دریافت کرد.

شرکت‌های مدرنا و تاکدا در بیانیه‌ مشترکی در روز شنبه در واکنش به این تحولات اعلام کردند: «ما در حال حاضر هیچ شاهدی در دست نداریم که این مرگ‌ها به علت واکسن کرونای مدرنا رخ داده باشد. لازم است که یک بررسی رسمی در این باره انجام شود تا معلوم شود آیا رابطه‌ای به این واکسن و این موارد مرگ وجود دارد یا نه.»

دولت ژاپن نیز گفت هیچ مشکلی از لحاظ بی‌خطر بودن یا اثربخشی واکسن‌های مدرنا شناسایی نشده است و معلق شدن سه محموله واکسن مدرنا از روی احتیاط انجام شده است.

فومی ساکاماتو، مدیر کنترل عفونت در بیمارستان بین‌المللی سنت‌لوک در توکیو هشدار داد که نباید بدون داشتن شواهد میان این موارد مرگ و دریافت واکسن رابطه سببی برقرار کرد.

او گفت: «ممکن است فقط یک رابطه زمانی اتفاقی میان واکسیناسیون و مرگ این دو نفر وجود داشته باشد. در حال حاضر اطلاعات ما برای نتیجه‌گیری در این باره کافی نیست.»

کد خبر 623200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha