سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از آنکه اتحادیه اروپا اعلام کرد مذاکرات با مسکو را فقط پس از آن از سر می‌گیرد که روسیه نیروهایش را از گرجستان عقب کشیده باشد، صدر اعظم سابق آلمان به حرف آمد.

روزنامه آلمانی «راینیشه پست» از برلین گزارش داد، گرهارد شرودر از اتحادیه اروپا خواست پرچم مذاکره با روسیه را زمین نگذارد.

وی دوشنبه شب در گردهمایی اقتصادی AWO اینترنشنال در برلین گفت: «ما صلح و ثبات را در اروپا تنها زمانی می‌توانیم تضمین کنیم که با روسیه گفت‌وگو داشته باشیم. ما اکنون گرفتار گردابی از مواجهه‌جویی هستیم که باید هر چه سریع‌تر از آن خارج شویم.»

این سیاستمدار سوسیال دموکرات آلمان، تعلیق گفت وگو با روسیه را توسط ناتو یک اشتباه توصیف و ابراز امیدوار کرد که اتحادیه اروپا همین اشتباه را تکرار نکند.

وی گفت: «اتحادیه اروپا باید هم اکنون با روسیه درباره توافقنامه جدید مشارکت و همکاری مذاکره کند.»

به گفته صدراعظم سابق آلمان، روسیه در انتظار شراکت صادقانه با اتحادیه اروپاست که متضمن احترام متقابل باشد.

صدراعظم سابق آلمان به رسمیت شناخته شدن استقلال کوزوو را هم اشتباهی همانند طرح‌های آمریکا برای استقرار سپرموشکی آمریکا در اروپای شرقی توصیف کرد و گفت: «باید سیاست تنش‌زدایی را با روسیه دنبال کرد.»

وی مقصر اصلی تشدید تنش در مناقشه قفقاز را میخاییل ساکاشویلی، رییس جمهور گرجستان خواند و مخالفت خود را با درخواست گرجستان و اوکراین برای پیوستن به ناتو اعلام کرد. وی گفت: «من این را اکنون منتفی می‌دانم که بتوان به توافقی دست یافت.»

کد خبر 62307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز